Medi ambient

Premià de Mar no està gaire ‘rebonica’ amb la brossa

La implantació aquest estiu dels nous contenidors intel·ligents acumula queixes de veïns i comerciants, que volen canvis

El govern reconeix que la brigada ha de netejar més perquè es deixen bosses fora i que calen més retocs, com tancar el vidre

“Rebonica, ni poc ni mica. Cada dia veus bosses per terra perquè un dia o altre fallen els contenidors”

Amb el joc de paraules Premià Rebonica, que vol incitar els veïns a reciclar, també s’ha batejat l’aplicació mòbil que els permet obrir els contenidors intel·ligents amb l’objectiu d’incrementar la recollida selectiva. “Rebonica, ni poc ni mica. Cada dia veus bosses per terra, perquè un dia o altre fallen els contenidors”, diu resignada la Núria, que baixa cada dia davant l’illa que té davant de casa, des d’on aquest estiu ha aguantat les pudors, sobretot quan s’acumulaven les bosses de l’orgànica damunt de la vorera. Les queixes de veïns, tant per incivisme com pel mal funcionament dels contenidors, que quedaven oberts o tancats i per tant inservibles, s’han repetit des que es va implantar el nou model al juny. “Ens ha costat que la gent agafi la rutina i és cert que hi ha massa bosses fora de lloc”, reconeix el regidor de Medi Ambient, Pep Ripollès, que des d’un primer moment ja van comptar a reforçar el servei de neteja de la brigada per intensificar la neteja. Els problemes, segons el regidor, es concentren en sis illes de contenidors, ubicades a la part alta del municipi, que són “més conflictives” perquè està costant que els veïns facin bé la separació de residus. Ripollès, però, també assumeix que han tingut problemes amb el tancament dels contenidors i el vandalisme, que els obliga a reparar-los contínuament. Això explica que dies enrere estiguessin oberts la bateria de contenidors de davant l’ajuntament perquè n’havien forçat les obertures. “No s’hi ha deixat de treballar i anirem fent retocs continus parlant amb tothom”, diu el regidor, que reconeix que hi ha aspectes a millorar, com la recollida del vidre, l’única que es manté amb contenidors oberts i que l’Ajuntament es planteja també tancar perquè s’hi està tirant el plàstic. Tot i això, el balanç de les primeres xifres, en espera de tenir les oficials del Consorci de Residus, evidencia un repunt important de l’orgànica, que s’ha incrementat del 24% al 70%. Un augment “bestial” que prové tant de la fracció que separa la gent a casa com del porta a porta que des de final d’any assumeixen el comerç i la restauració. Precisament els restaurants es queixen de la recollida que es fa de l’orgànica a partir de les quatre de la tarda i que obliga els qui fan sopars a guardar la fracció fins l’endemà. És una de les principals queixes que han fet arribar a l’Associació Comerç Premià els agremiats, que reclamen més flexibilitat amb els horaris. “Si fem més recollides de nit, tenim les queixes dels sorolls dels camions”, confessa Ripollès en resposta a les queixes dels bars i restaurants. Els comerciants no poden utilitzar els contenidors de carrer per a la gestió dels residus que generen i han de fer porta a porta. La presidenta de Comerç Premià, Núria Vàzquez, reconeix que “mai els canvis agraden i sempre costen”, però entén que s’han de buscar solucions, perquè els carrers “no conviden a passejar”. La botiguera manté que per als establiments més petits és un problema guardar els bujols que tapen els aparadors i les voreres “durant massa hores” esperant que el camió faci tot el recorregut.

Sense la targeta digital –l’Ajuntament en va repartir 9.800 als domicilis– o l’aplicació al mòbil, els veïns no poden llençar la brossa als contenidors que tenen més a prop de casa i registrar les aportacions que fan. El nou sistema bonifica els que generin brossa orgànica i de paper i cartró, però en canvi penalitza els qui superin els dos lliuraments de plàstic a la setmana o l’excés del rebuig. “S’ha de fer un esforç per reduir la brossa que portem a incinerar”, insistia el regidor, amb unes taxes de selectiva al municipi que no arriben al 40% i que el 2025 han de ser del 55% com fixa la Unió Europea. En cas contrari, s’imposaran sancions als ajuntaments que es faran repercutir en la taxa de la brossa. “Ho vam fer quan tocava i no tocarem la taxa el 2025”, diu Ripollès a les portes de tancar les ordenances fiscals. Serà l’any vinent quan els veïns es podran beneficiar de les bonificacions en la part variable de la taxa si han reciclat bé o, per contra, hauran de pagar més.

La plataforma veïnal Stop Contenidors Digitals –que té el suport de 400 veïns a les xarxes– continua lluitant perquè l’Ajuntament es faci enrere amb la implantació del nou model, que consideren “abusiu”, amb un augment de la taxa no proporcionat a la brossa que es genera. Pels veïns, s’estan “trepitjant” els seus drets i lamenten el “silenci absolut” per dialogar i facilitar les dades que constatin que s’està reciclant més i millor. Al seu parer, el servei de recollida ha “empitjorat”, amb carrers més bruts, camions sorollosos, contenidors espatllats i un repunt del personal de la brigada que es dedica a recollir la brossa que queda fora dels contenidors i que s’enduen sense que consti en el reciclatge.

9.800
targetes
va fer arribar l’Ajuntament als veïns perquè puguin obrir i controlar les deixalles que reciclen.
88
illes
de contenidors nous s’han distribuït pel municipi. Els contenidors es deixen tancats, a excepció dels de vidre.
1,4
milions
d’euros costa la recollida de la brossa. L’Ajuntament paga cada any 800.000 euros per tractar el rebuig en un municipi on la selectiva no supera el 40%.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.