Urbanisme

La revolució verda s’esquerda

Neix Terrassa + Sostenible, una plataforma que reclama més valentia per fer carrers de vianants

Sorgeix per la possibilitat que es reobrin al trànsit vials del centre que el tenen restringit fa dos anys

Se sumen a d’altres de veïnals actives que reclamen solucions per a la mobilitat del municipi

Molt movi­ment per la mobi­li­tat a Ter­rassa. No és un joc de parau­les, sinó una cons­ta­tació que a l’equip de govern el muni­cipi, des de fa unes set­ma­nes for­mat per Tot per Ter­rassa i Junts després de la sor­tida d’ERC adduint com a deto­nant el can­vis de cri­teri en qüesti­ons de mobi­li­tat, se li acu­mu­len fronts per ges­ti­o­nar al vol­tant de qüesti­ons rela­ci­o­na­des amb el trànsit, les res­tric­ci­ons de vehi­cles, el trans­port públic i els apar­ca­ments, vin­cu­la­des també a un sen­ti­ment que no s’escolta prou els veïns. En ple procés per ela­bo­rar el pla de mobi­li­tat urbana sos­te­ni­ble que ha de guiar les polítiques al muni­cipi del 2026 al 2031, no paren de sor­gir com bolets, ara que n’és tem­po­rada, col·lec­tius veïnals i pla­ta­for­mes que exi­gei­xen ja sigui més valen­tia en la pla­ni­fi­cació, solu­ci­ons con­cre­tes a rei­vin­di­ca­ci­ons històriques o pun­tu­als o, sen­zi­lla­ment, que no hi hagi can­vis de rumb i vacil·laci­ons en deci­si­ons ja pre­ses.

La dar­rera a pre­sen­tar-se, el pas­sat diven­dres, va ser la pla­ta­forma Ter­rassa + Sos­te­ni­ble, en un acte amb taula de debat al Cen­tre Excur­si­o­nista de Ter­rassa (CET). “Som una pla­ta­forma cívica embrionària i apolítica, oberts a dife­rents sen­si­bi­li­tats i només amb els objec­tius de sumar i tre­ba­llar” en posi­tiu, expli­cava Xavier Rus­ca­lleda, arqui­tecte i urba­nista. No ama­ga­ven la inqui­e­tud per les dar­re­res infor­ma­ci­ons del govern per rever­tir algu­nes de les mesu­res que es van posar en marxa fa dos anys dins del pro­jecte la Revo­lució Verda , ini­ciat el 2019, com ara dei­xar pas­sar els cot­xes en alguns car­rer inclo­sos fa dos anys en l’ampli­ació a cinc àrees de l’illa de via­nants , com són els car­rers Sant Pau, Bal­drich i Puig Novell. Rus­ca­lleda adme­tia que “els can­vis espan­ten als veïns”, però que cap trans­for­mació urbana “s’ha aca­bat tirant enrere” i recor­dava que les xifres del mateix con­sis­tori quan va pre­sen­tar la Revo­lució Verda aler­ta­ven que cada dia a la ciu­tat hi havia 200.000 des­plaçaments en cotxe de menys de dos quilòmetres i que “72.500 cre­ua­ven els car­rers del cen­tre”. “No anem en con­tra de res ni de ningú” i la intenció és “tre­ba­llar en posi­tiu” i ser una eina “pel bé comú” que ser­veixi per donar suport a les admi­nis­tra­ci­ons, reblava l’epi­demiòloga Mari­bel Casas. L’acom­pa­nya­ven el geògraf i meteoròleg Fran­cesc Mauri, l’estu­di­ant uni­ver­sitària Mia Mora i la comer­ci­ant Sílvia Come­llas, tots veïns de diver­sos bar­ris de Ter­rassa, no només del cen­tre, perquè la pro­blemàtica de la mobi­li­tat s’estén a altres zones. La taula la com­ple­tava Mònica Ubalde, que no és veïna de Ter­rassa, però que, com a inves­ti­ga­dora que ava­lua els impac­tes de les inter­ven­ci­ons de pla­ni­fi­cació urbana en espais públic i de trans­port sobre el benes­tar i la salut, va opi­nar sobre experiències de les superi­lles de Bar­ce­lona i en diver­sos bar­ris de Lon­dres. El pri­mer que va voler reba­tre és que “s’ha demos­trat amb dades” que no és cert que tallar el trànsit en un o diver­sos car­rers el volum de vehi­cles es tras­llada en els vials adja­cents. Les difi­cul­tats d’accés en una zona via­nan­tit­zada, segons Ubalde, ja pro­voca que una part dels vehi­cles no faci ni l’intent d’acce­dir-hi.

“No som odi­a­dors dels cot­xes”, asse­ve­rava Rus­ca­lleda, però recla­mava que Ter­rassa, ara que torna a ser la ter­cera ciu­tat cata­lana en habi­tants, “ha de tenir un paper impor­tant” a donar exem­ple en la trans­for­mació urbana sos­te­ni­ble en la direcció que es mouen altres ciu­tats euro­pees, afe­gint-hi que un munt de ciu­tats cata­la­nes estan fent els deu­res, com ara Sant Cugat, el Ven­drell, Rubí i Vic. Mauri va des­ta­car, en aquest sen­tit, l’acció de l’alcalde de Pon­te­ve­dra per recla­mar “valents al cap­da­vant” que tirin enda­vant aquests can­vis.

La des­a­pa­rició de càmeres d’accés per con­tro­lar els vehi­cles, la manca d’un trans­port públic en con­di­ci­ons, d’unes ron­des que desviïn el trànsit de pas, la neces­si­tat d’apar­ca­ment dis­su­a­siu a les esta­ci­ons, la regu­lació dels vehi­cles de repar­ti­ment de ven­des per inter­net en con­tra­po­sició a les res­tric­ci­ons dels vehi­cles de mobi­li­tat per­so­nal (bici­cle­tes i pati­nets) i l’extensió de les illes de via­nants als bar­ris, entre d’altres, van sor­gir en el debat, i algu­nes pro­pos­tes estan reco­lli­des en el decàleg que la pla­ta­forma vol que acabi deba­tent-se en el ple muni­ci­pal.

Con­fluències de movi­ments

Però l’acte també va dei­xar clar que al muni­cipi hi ha un males­tar gene­ral. A banda d’assis­tir-hi repre­sen­tant polítics d’ERC i el PSC, ho van fer d’altres movi­ments que els dar­rers anys han por­tat, sense èxit, les seves rei­vin­di­ca­ci­ons al govern. Des d’asso­ci­a­ci­ons veïnals, com ara la de Can Boada amb la pro­blemàtica de fa qua­tre anys per la col·locació d’uns con­te­ni­dors, la des­a­pa­rició de pla­ces d’apar­ca­ment i can­vis de direcció d’alguns car­rers, pas­sant per l’Asso­ci­ació Bici­Ter­rassa Club (BiTer), que lamenta pas­sos enrere en qüesti­ons de mobi­li­tat i a pro­moure el pla per a l’ús de la bici­cleta 2022-25, i de l’Asso­ci­ació Sal­vem Gali­leu i Arqui­me­des , que ahir es van tor­nar a reu­nir per con­ti­nuar fent mobi­lit­za­ci­ons perquè es redu­eixi el trànsit de pas als dos vials. S’hi podrien afe­gir les pro­blemàtiques de la pla­ta­forma Sal­vem Topete , la de l’Asso­ci­ació de Veïns de Can Palet denun­ci­ant que s’han tirat enrere els acords de paci­fi­cació del trànsit del car­rer Ramón i Cajal, la del Tor­rent d’en Pere Par­res i d’altres perquè posin semàfors i altres mesu­res arran d’acci­dents mor­tals i la de Les Are­nes per la implan­tació d ’acci­ons d’urba­nisme tàctic amb els Next Gene­ra­tion que s’han rever­tit. La sen­sació expo­sada és que l’exe­cu­tiu “només escolta deter­mi­nats col·lec­tius”, com és el cas d’asso­ci­a­ci­ons de comer­ci­ants.

La Fede­ració d’Asso­ci­a­ci­ons de Veïns (FAVT) també va ser en l’acte i va dema­nar a Ter­rassa + Sos­te­ni­ble i a la resta de col·lec­tius que s’adhe­rei­xin a la ini­ci­a­tiva Repen­sem la ciu­tat , que han ende­gat aquest octu­bre amb l’objec­tiu de forçar la redacció d’un nou pla d’orde­nació muni­ci­pal (POUM) que subs­ti­tu­eixi el del 2003. Mauri es va com­pro­me­tre a bus­car meca­nis­mes de coor­di­nació.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.