Comerç
Aliança entre artesans i comerços de l’Anoia per promocionar-se
Els aparadors de les botigues exposen obres d’artistes que viuen i treballen als pobles
Sota el nom d’‘Experiència Artisania’, artesans i comerciants dels pobles del Bruc, la Llacuna, Sant Martí de Tous i Copons s’han aliat per crear sinergies i posar en valor els dos sectors. En concret, les botigues han cedit els aparadors perquè artesans hi exposin les obres. La iniciativa forma part d’un projecte impulsat pel Consell Comarcal per convertir l’Anoia en un referent de l’artesania. Una de les artistes participants és Cecília González que, junt amb la seva germana, ha creat la marca Desedamas, que fan pintura en seda i art tèxtil. “Els comerços rurals i els artesans compartim la mateixa filosofia: treballem de manera artesana i al darrere hi ha molta estima i esforç”, afirma. La cansaladeria Can Travé és un establiment de la Llacuna que elabora embotits artesans des de l’any 1910 i que participa al projecte. Una de les responsables, Anna Domènech, explica a l’ACN que ells, al capdavall, també són artesans. Per això, no van dubtar ni un moment en participar a la iniciativa i han cedit el seu aparador al projecte Desedamas, una iniciativa de les germanes Cecília i Mercè González.
En total, s’han fet quatre “emparellaments” artesans als quatre municipis que participen a la iniciativa. La marca Artisania, impulsada pel Consell Comarcal de l’Anoia i els quatre ajuntaments anoiencs, va néixer l’any 2023 amb l’objectiu de donar veu i promocionar el sector artesà de la comarca. El projecte, que va censar més de 150 artesans i creadors de diversos municipis rurals, contempla diferents accions, que van des de la creació d’una pàgina web des d’on els artesans poden vendre els seus productes, la programació de cursos de formació, portes obertes als tallers o la iniciativa que s’acaba d’impulsar dels aparadors dels comerços.
L’encarregada de crear els petits escenaris als aparadors de les botigues ha estat la il·lustradora i gestora cultural anoienca Joana Sardà. Explica que, lamentablement, el comerç als municipis rurals va desapareixent i, amb aquesta iniciativa, “es vol reivindicar el comerç local i, al mateix temps, promocionar i donar vida als artesans que sovint estan tancats al seu taller i treballen a porta tancada”.