Emprenedors

Primera empresa privada a fer assajos clínics de pneumologia

El prestigiós especialista en pulmons Juan Roldán ha creat Pectus, amb la participació de la firma de serveis d’oncologia Pangaea

En només un any d’existència, ha aconseguit reclutar més de 200 pacients i facturar un milió d’euros

El fundador va posar com a condició als socis l’obertura d’un centre específic a Girona

“El meu cap no para, no puc estar-me quiet, i amb l’empre­ne­do­ria he tro­bat la sor­tida a aquesta inqui­e­tud men­tal interna”, con­fessa el reco­ne­gut pneumòleg Juan Roldán, amb una dila­tada tra­jectòria clínica i de recerca en impor­tants hos­pi­tals cata­lans i dels Estats Units i empre­ne­dor.

L’última empresa que ha posat en marxa ha estat Pec­tus Res­pi­ra­tory Health. Es tracta d’una soci­e­tat fun­dada a Girona el juliol del 2023 per ini­ci­a­tiva de Giro­med Ins­ti­tute, del qual Roldán és CEO i fun­da­dor, i la com­pa­nyia de ser­veis mèdics d’onco­lo­gia de pre­cisió i desen­vo­lu­pa­ment de tec­no­lo­gies rup­tu­ris­tes i d’alt valor afe­git Pan­gaea Onco­logy, que té el 75% res­tant de les acci­ons de Pec­tus.

La nova empresa té dos ele­ments que la fan par­ti­cu­lar. D’una banda, el fet que sigui una empresa d’ini­ci­a­tiva pri­vada que s’ocupi de fer assa­jos clínics, ja que, ara com ara, és una acti­vi­tat que s’ha fet al vol­tant dels hos­pi­tals públics. I, de l’altra, que està espe­ci­a­lit­zada en un únic camp: el de la pneu­mo­lo­gia.

Així que Pec­tus capta paci­ents de malal­ties res­pi­ratòries als quals s’imple­men­ten trac­ta­ments inno­va­dors, que estan sent desen­vo­lu­pats per com­pa­nyies far­macèuti­ques. Pec­tus s’ocupa de defi­nir tot el procés de l’assaig clínic, fa la selecció dels paci­ents i, després, tras­llada les dades de l’estudi a l’equip de recerca de la firma far­macèutica, una fase impres­cin­di­ble perquè el pro­ducte pugui arri­bar al mer­cat i, per tant, al malalt.

Amb la cre­ació de Pec­tus, es con­cen­tra l’acti­vi­tat d’assa­jos clínics que por­tava Giro­med i, a més, agafa volada amb un soci inver­sor al dar­rere com és Pan­gaea Onco­logy, una empresa amb una fac­tu­ració supe­rior als 10 mili­ons d’euros que ha apor­tat la inversió per a la posada en marxa de Pec­tus.

“La res­posta de la nos­tra ini­ci­a­tiva empre­sa­rial ha estat supe­rior a l’espe­rada. Tenim acords amb les prin­ci­pals far­macèuti­ques de tot el món, que con­fien en els nos­tres equips”, explica Juan Roldán.

I les xifres ho cer­ti­fi­quen: en poc més d’un any, han acon­se­guit cap­tar 200 paci­ents, una fac­tu­ració d’un milió d’euros i un equip d’una desena de per­so­nes. La plan­ti­lla que lidera Juan Roldán està inte­grada per un grup mul­ti­dis­ci­pli­nari que inclou coor­di­na­do­res d’assa­jos clínics, infer­me­res, inves­ti­ga­dors i experts en con­trol de qua­li­tat. Tots ells estan dedi­cats inte­gral­ment a la con­ducció d’assa­jos clínics. “Aquesta és una acti­vi­tat que reque­reix un com­pli­ment molt estricte dels estàndards ètics i regu­la­dors inter­na­ci­o­nals més exi­gents”, asse­gura el cofun­da­dor de l’empresa.

Els plans de crei­xe­ment de Pec­tus són ambi­ci­o­sos. El pri­mer pas és l’ober­tura d’un nou cen­tre a Girona, que tindrà prop de 400 m² i se situarà al car­rer Ultònia, que es dedi­carà a assa­jos clínics de noves dia­nes terapèuti­ques en asma, MPOC, fibrosi pul­mo­nar i vacu­nes. Les pre­vi­si­ons són que la nova planta pugui començar a fun­ci­o­nar a prin­ci­pis del 2025. “Vaig néixer a Mèxic, però Girona és la meva segona terra i vaig posar com a con­dició per crear Pec­tus que aquí hi havia d’haver una part de l’empresa”, des­vela.

Roldán avança que les següents pas­ses per a l’empresa de nova cre­ació seran repli­car aquest cen­tre en altres països, i asse­nyala França, per una qüestió de pro­xi­mi­tat amb Girona.

Així mateix, estan desen­vo­lu­pant una pla­ta­forma de gestió de dades en assa­jos clínics, que estan fent ser­vir inter­na­ment però que pla­ne­gen con­ver­tir en un pro­ducte tec­nològic per posar-lo al mer­cat i lli­cen­ciar-lo des de Pec­tus.

El reco­ne­gut pneumòleg fa temps que va deci­dir tenir aquest doble bar­ret de facul­ta­tiu sani­tari i empre­sari. De fet, va fun­dar Giro­med Ins­ti­tute, l’any 2007 a Girona, després que l’equip d’inves­ti­gació en el qual tre­ba­llava en el sis­tema públic de salut català quedés sense pres­su­post arran de les for­tes reta­lla­des de la crisi.

Giro­med ha anat desen­vo­lu­pant una tri­ple acti­vi­tat: assistència mèdica, recerca clínica i R+D de dis­po­si­tius mèdics inno­va­dors cen­trada en qua­tre grans grups de malal­ties res­pi­ratòries, com són l’asma, la malal­tia pul­mo­nar obs­truc­tiva crònica (MPOC), la fibrosi pul­mo­nar idiopàtica (FPI) i la síndrome d’apnea obs­truc­tiva de la son (SAOS). De fet, el doc­tor Roldán i el seu equip a Giro­med, jun­ta­ment amb Eure­cat, van llançar al mer­cat Sleep Shap­pire, el pri­mer dis­po­si­tiu mèdic intel·ligent amb bio­sen­sors que moni­tora la freqüència cardíaca, la satu­ració d’oxi­gen i la posició per a paci­ents amb apnea obs­truc­tiva del son.

La idea
La llavor que va crear Pectus es va plantar en el transcurs d’una trobada dinar entre el CEO de Pangaea, Javier Rivela, i Juan Roldán. Aquell primer contacte els va servir per conèixer-se i adonar-se que tenien moltes coses en comú per iniciar una nova companyia.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.