Educació

Damià Bardera

Professor de filosofia i autor del llibre ‘Incompetències bàsiques’

“Si el llibre desferma un gran incendi educatiu, endavant”

“Volen millorar el sistema sense posar-hi recursos i, com que el sistema no millora, després la culpa és dels professors”

“El que hauria de passar és que més docents comencessin a alçar la veu i a negar-se a fer determinades coses”

Si hi ha agressions a policies o a sanitaris, hi ha conseqüències. En educació, no. Hi ha agressions cada dia

Damià Bar­dera és escrip­tor i pro­fes­sor en un ins­ti­tut públic. Ha escrit el lli­bre Incom­petències bàsiques. Crònica d’un des­ga­vell edu­ca­tiu (Edi­to­rial Pòrtic), en què fa un cru retrat del que ano­mena “dis­ba­rat” edu­ca­tiu sobre una escola que con­si­dera que s’assem­bla més a un “pati ludo­teca” i on els alum­nes “no apre­nen res de subs­tan­cial”. Car­rega con­tra les auto­ri­tats que dis­se­nyen les polítiques edu­ca­ti­ves “sense haver tre­pit­jat cap aula”; con­tra el Depar­ta­ment d’Edu­cació i FP, que “des­con­fia dels seus tre­ba­lla­dors”, i con­tra els ins­pec­tors, les meto­do­lo­gies, els pro­gra­mes indi­vi­du­a­lit­zats, les pro­gra­ma­ci­ons, les direc­ci­ons, el pro­fes­so­rat, l’alum­nat, les agres­si­ons dins les aules i les famílies.

Un 36% dels docents, segons Ustec, s’han plan­te­jat dei­xar la pro­fessió.
Són dades alar­mants que ja intu­eixo i que d’alguna manera denun­cio en el lli­bre. Amb aques­tes dades a la mà, què pensa fer el depar­ta­ment? Són dades que no aporta el depar­ta­ment, pri­mer, perquè ja no fa enques­tes, i segon, perquè si en fes, tro­ba­ria alguna manera de fer tram­pes. Del depar­ta­ment ja no me’n fio gens, perquè només li interessa maqui­llar dades.
En el lli­bre és molt crític amb el depar­ta­ment perquè diu que mal­tracta el pro­fes­so­rat.
El mal­tracte, el menys­preu, la per­versió del sis­tema, la manera que té d’orga­nit­zar les coses, el cinisme que té... I un altre aspecte és la broma dels ins­pec­tors, un col·lec­tiu d’into­ca­bles. Què fa, aquesta gent? Fa reu­ni­ons? Doncs on són les actes d’aques­tes reu­ni­ons? Les actes de les supo­sa­des reu­ni­ons són com les pro­gra­ma­ci­ons que fem els pro­fes­sors, que no tenen res a veure amb el que es fa a l’aula? És com la jor­nada de por­tes ober­tes dels ins­ti­tuts i esco­les, que no té res a veure amb el que es fa allà dins i que bàsica­ment pretén cap­tar cli­ents? Però són cli­ents o alum­nes? Nosal­tres tenim ins­pec­tors. D’acord. Però què fan? No només no fan res sinó que posen pals a les rodes. Són cínics, saben que hi ha un pro­blema i fan veure que no. Hi ha molts ins­pec­tors, no tots, que no han tocat aula. Hau­rien de fer tres anys d’ins­pec­tors i un any anar a l’aula, fer de pro­fes­sors. Lla­vors què pas­sarà quan sus­pen­guin un alumne i vin­gui l’ins­pec­tor de torn i l’aprovi?
La crítica per no haver tre­pit­jat cap aula també l’amplia als peda­gogs i la gent que deci­deix les polítiques d’edu­cació.
Al depar­ta­ment hi ha docu­ments amb una neo­llen­gua i una retòrica que no s’ente­nen. Són inin­tel·ligi­bles. Un alumne ha d’apren­dre a lle­gir i escriure, fer matemàtiques i tenir cul­tura gene­ral. No neces­si­tes 70 o 80 pàgines perquè t’expli­quin 40 com­petències que has de tenir en compte per ava­luar. No és tan com­pli­cat. M’agra­da­ria saber qui escriu aquests docu­ments. M’agra­da­ria un debat públic amb aques­tes per­so­nes que escri­uen la legis­lació. També amb aquests com­pe­ten­ci­a­lis­tes i peda­go­gis­tes que hi ha dar­rere. Vull saber qui ha escrit aques­tes nor­ma­ti­ves. A cada bugada per­dem un llençol i cada llei edu­ca­tiva la carda més grossa. Volen millo­rar el sis­tema sense posar-hi recur­sos i, com que el sis­tema no millora, després la culpa és dels pro­fes­sors.
De fet, molts docents es quei­xen que es fan lleis i pro­to­cols sense pre­gun­tar res al pro­fes­so­rat.
Les nor­ma­ti­ves es fan sense tenir en compte els pro­fes­sors que hi ha a la trin­xera. No ens obli­dem que dins la cadena d’edu­cació som els que cobrem menys. Som els que cobrem menys i a sobre ni ens con­sul­ten. Què s’han cre­gut? Aquest curs han arri­bat a totes les esco­les i ins­ti­tuts unes pan­ta­lles digi­tals que ningú ha dema­nat. No hi ha diners per fer inclusió i se’ls gas­ten en això. Algú ha pen­sat si les neces­si­tem o les volem? El depar­ta­ment vol sor­tir als mit­jans per dir que han digi­ta­lit­zat les aules, que les han moder­nit­zat. Qui s’ha empor­tat el bene­fici econòmic de totes les pis­sar­res digi­tals i ordi­na­dors d’alum­nes i pro­fes­sors? Qui­nes empre­ses? Qui s’està fent d’or? Hi ha opa­ci­tat. Comen­cem a plan­te­jar-nos si neces­si­tem ordi­na­dors a l’aula! Hi ha un munt d’estu­dis que diuen que les pan­ta­lles dis­tre­uen. Tens alum­nes engan­xats al mòbil i el pri­mer que els dones de bon matí és una pan­ta­lla d’ordi­na­dor. Algú s’està plan­te­jant les coses? Els pro­fes­sors estem que no sabem què estem fent. I encara a sobre ens tenen amb burocràcia, omplint apli­ca­ci­ons, pape­rassa... que no té res a veure amb el que fem a l’aula. No em vaig fer pro­fes­sor per fer tot això. Els docents hau­rien de recu­pe­rar la seva auto­no­mia i deci­dir quin mètode fer ser­vir, si volen portàtil o no.
També qüesti­ona les meto­do­lo­gies, les pro­gra­ma­ci­ons...
Fem pro­gra­mació en funció de la nor­ma­tiva, però és que la nor­ma­tiva és impos­si­ble de com­plir. Els docents estem vivint la gran men­tida. Tots la tenim nor­ma­lit­zada, accep­tada i ins­ti­tu­ci­o­na­lit­zada. El pro­blema és que viure en la gran men­tida genera mala consciència i quan la inten­tes fer pública costa molt. És tal el des­ga­vell, és tal la men­tida, que quan l’expli­ques a algú que no per­tany a la docència no saps per on començar. Vivim la gran men­tida i després, és clar, ve PISA i els resul­tats són des­as­tro­sos.
Fa un retrat força depri­ment i nega­tiu.
Jo ja he encès la metxa i he començat a calar foc, però el que hau­ria de pas­sar és que més docents comen­ces­sin a alçar la veu i a negar-se a fer deter­mi­na­des coses. Si el lli­bre des­ferma un gran incendi edu­ca­tiu, enda­vant. S’ha de dir prou. Els pro­fes­sors no som ani­ma­dors cul­tu­rals ni buròcra­tes ni edu­ca­dors soci­als. Som pro­fes­sors i volem ense­nyar. El meu com­promís docent el tinc amb els alum­nes, no amb nor­ma­ti­ves absur­des. I si ens neguem a fer pro­gra­ma­ci­ons per situ­a­ci­ons d’apre­nen­tatge? O adap­ta­ci­ons? Jo he d’anar d’excursió amb els alum­nes quan el depar­ta­ment no m’ho té en compte? Per què? He de ser tutor quan de tuto­ria cobres uns 40 o 50 mise­ra­bles euros a bat­xi­lle­rat? Què és, això? Si voleu que faci una tuto­ria, pagueu-me-la. Però això no can­viarà en gran part per la covar­dia de molts.
També cri­tica el pro­fes­so­rat.
El sis­tema és un cola­dor. Hi ha pro­fes­so­rat que no hi hau­ria de ser. Segu­ra­ment no s’ha fil­trat mai bé, però ara és demen­cial. Sí, fal­ten pro­fes­sors, però ara no és una pro­fessió atrac­tiva. Per què? El mateix depar­ta­ment l’ha anat bui­dant de sen­tit i també el fet d’anar fent lleis. No és un pro­blema econòmic, és que ja no tro­bes sen­tit a la feina, aquest és el pro­blema més greu.
També relata les agres­si­ons i violències del dia a dia.
Si hi ha agres­si­ons a poli­cies o a sani­ta­ris, hi ha con­seqüències. En edu­cació, no. Hi ha agres­si­ons cada dia en algun ins­ti­tut. No només ver­bals, també físiques. Rodes de cot­xes pun­xa­des, rat­lla­des. No se’n parla. S’encar­re­guen de tapar-ho. Ens sem­bla nor­mal que et puguin agre­dir. Lla­vors la gent acaba aga­fant bai­xes, acaba petant. Quan tens 35 alum­nes a l’aula i a sobre et venen amb el dis­curs d’atenció per­so­na­lit­zada, doncs l’atenció per­so­na­lit­zada se la fot allà on li càpiga. Pri­mer ve vostè a l’aula, m’explica com es fa aquesta atenció i després en par­lem. Pri­mer, la super­vivència; després, la peda­go­gia.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.