Política

El planeta perd una nova oportunitat

La COP29 es tanca amb un acord de finançament ínfim que complica la lluita contra el canvi climàtic

L’Azerbaidjan ha posat traves a la trobada, que és una de les poques eines de diàleg multilateral

Les cimeres pel clima són, malgrat les mancances, un espai multilateral per tractar els temes del medi

La cimera sobre el canvi climàtic COP29, que es va tan­car diu­menge a Bakú, ha dei­xar un regust amarg als països del Sud Glo­bal i a tots els actors com­pro­me­sos en la lluita con­tra el canvi climàtic. Mai cap cimera d’aquest tipus s’ha tan­cat amb un èxit rotund, però en la cita de l’Azer­baid­jan s’espe­rava posar unes bases sòlides al finançament als països en desen­vo­lu­pa­ment per aju­dar-los a aban­do­nar les ener­gies fòssils, i l’acord asso­lit ha que­dat molt lluny de les expec­ta­ti­ves.

Els països rics s’han com­promès, després de dues set­ma­nes de nego­ci­a­ci­ons caòtiques, a apor­tar 300.000 mili­ons de dòlars anu­als al Sud Glo­bal per fer front a la crisi climàtica, com a pri­mer pas per com­plir l’objec­tiu d’inver­tir 1,3 bili­ons de dòlars d’aquí al 2035.

“No és un acord gaire espe­rançador, és molt injust”, afirma Bruna Cañada Roca, inves­ti­ga­dora en justícia finan­cera a l’Obser­va­tori del Deute en la Glo­ba­lit­zació, que veu el finançament acor­dat clara­ment “insu­fi­ci­ent”, i encara més tenint en compte la inflació que hi haurà els pròxims anys i que els efec­tes de l’emergència climàtica s’agreu­ja­ran. Cañada cri­tica també la falta de garan­ties d’aquest finançament tan minso pac­tat a Bakú. L’acord hau­ria d’haver estat “un finançament públic, anti­ci­pat, acces­si­ble, trans­pa­rent, revi­sa­ble, en forma de sub­ven­ci­ons i no de préstecs que gene­rin més deute, i això no s’ha garan­tit en cap cas”. “Actu­al­ment hi ha uns 130 països que estan en una situ­ació lleu­ge­ra­ment crítica pel que fa al seu deute extern”, diu Cañada, que avisa que si aquests països s’han d’endeu­tar per fer front a la seva acció climàtica “mol­tes vega­des es veuen obli­gats a con­ti­nuar explo­tant els seus béns natu­rals” i a “extreure com­bus­ti­bles fòssils o mine­rals per acon­se­guir divi­ses”. D’aquesta manera “ali­men­ten l’emergència climàtica”, hi afe­geix.

Marta Tor­res, direc­tora del pro­grama del clima de l’Ins­ti­tut de Desen­vo­lu­pa­ment Sos­te­ni­ble i Rela­ci­ons Inter­na­ci­o­nals (IDDRI), coin­ci­deix a asse­nya­lar que “els diners que s’han posat al damunt de la taula” en la cimera de Bakú són “molt pocs”, però, alhora, “res­po­nen a la rea­li­tat” política del món actual, gover­nat per uns líders polítics poc com­pro­me­sos amb la col·labo­ració mul­ti­la­te­ral i amb el que “va més enllà de les seves fron­te­res”. Les expec­ta­ti­ves amb relació a la COP29 eren massa altes, diu Tor­res.

A tot això s’hi ha de sumar que l’Azer­baid­jan, el país amfi­trió de la cimera, un dels prin­ci­pals expor­ta­dors de petroli i de gas, no és, pre­ci­sa­ment, un exem­ple d’estat com­promès amb la lluita con­tra el canvi climàtic. En el comitè orga­nit­za­dor hi havia figu­res vin­cu­la­des a la indústria dels hidro­car­burs, fet que ha aixe­cat sus­picàcies sobre el biaix de la con­ferència. L’Azer­baid­jan, a més, tam­poc es dis­tin­geix pel res­pecte als drets humans i durant els dies de la tro­bada ha rebut mol­tes crítiques per les res­tric­ci­ons impo­sa­des als acti­vis­tes medi­am­bi­en­tals.

“Hi ha hagut molts movi­ments soci­als que no s’ha pogut expres­sar com han vol­gut. En el nos­tre cas, que som una orga­nit­zació que és a França, la majo­ria de mem­bres no hi han pogut anar per una qüestió de segu­re­tat, segons l’orga­nit­zació”, explica la res­pon­sa­ble de l’IDDRI. “S’ha vist clara­ment que la pre­sidència no faci­li­tava que hi hagués un acord”, asse­nyala Cañada, que remarca les carac­terísti­ques d’un règim com el de l’Azer­baid­jan, “un país que té pre­sos polítics, acti­vis­tes pel clima i peri­o­dis­tes que han denun­ciat la cor­rupció i són a la presó”.

Una de les prin­ci­pals crítiques que s’ha fet a la cimera de Bakú ha estat la par­ti­ci­pació i la influència que hi han tin­gut els lob­bies dels com­bus­ti­bles fòssils. Més de 1.770 repre­sen­tants de la indústria del petroli, gas i carbó van assis­tir a la cimera, un nom­bre supe­rior al total de dele­gats dels deu països més vul­ne­ra­bles al canvi climàtic, que suma­ven 1.033 per­so­nes, segons un informe de Feu Fora el Grans Con­ta­mi­nants, (Kick Big Pollu­ters Out o KBPO, en anglès), que va cal­cu­lar que, sumant-hi els dele­gats envi­ats direc­ta­ment per petro­li­e­res i els que for­men part de les dele­ga­ci­ons esta­tals, però amb interes­sos en aquesta indústria, el lobby fòssil seria la quarta dele­gació en importància, només dar­rere de l’amfi­tri­ona Azer­baid­jan, la del Bra­sil, que l’any que ve serà la seu de la cimera, i la de Tur­quia.

La inves­ti­ga­dora de l’Obser­va­tori del Deute en la Glo­ba­lit­zació alerta del risc que aques­tes tro­ba­des inter­na­ci­o­nals “es con­ver­tei­xin en una fira” i no en un “espai per a les nego­ci­a­ci­ons” per culpa de la presència dels lob­bies de les ener­gies fòssils. “Les matei­xes empre­ses que estan con­tri­buint al pro­blema del canvi climàtic estan en aquest espai pres­si­o­nant en funció dels seus interes­sos”, adver­teix Cañada, que cele­bra, però, que els últims anys, com a mínim, es pot acce­dir a una llista per veure qui par­ti­cipa en la tro­bada.

Tot i les crítiques que hi ha hagut a la COP29, hi ha encara un con­sens impor­tant sobre la neces­si­tat de man­te­nir aquest for­mat per trac­tar sobre el canvi climàtic. “Hi ha pocs fòrums com aquests on real­ment puguis fer seure tot­hom al vol­tant d’una taula, a pesar que estem envol­tats de guer­res [...]. Mal­grat tot, s’hi deci­dei­xen coses que són impor­tants per no dei­xar ningú enrere”, afirma Tor­res. “Són dels pocs espais real­ment mul­ti­la­te­rals on tenen repre­sen­tació des dels països més pode­ro­sos fins als estats petits i insu­lars” més afec­tats pel canvi climàtic, hi afe­geix Cañada.

La pròxima cimera es farà al Bra­sil, del qual s’espera una acti­tud més pro­ac­tiva en la lluita con­tra el canvi climàtic.

Un tràmit per a la UE i els Estats Units

Els països desenvolupats han estat un dels principals objectes de crítica de la COP29. D’una banda, per la poca disposició a gratar-se la butxaca d’aquests estats en el finançament dels països en vies de desenvolupament, i, de l’altra, per la incapacitat d’assumir, amb fets, el deute que tenen amb la resta del món per haver estat –i ser encara– els principals contaminants del planeta.

“La Unió Europea sempre s’ha presentat com la líder en ambició climàtica, però no aporta prou a la mitigació dels seus efectes”, assenyala Bruna Cañada Roca, investigadora en justícia financera a l’Observatori del Deute en la Globalització, que remarca que del que es tracta no és de ser “ambiciós”, sinó de dur a terme les “reparacions davant les responsabilitats històriques i el deute històric, colonial, ecològic i climàtic acumulat pels països del nord”.

Pel que fa al paper dels Estats Units, la cimera ha estat molt marcada per la pròxima tornada de Donald Trump a la Casa Blanca. Marta Torres, directora del programa del clima de l’Institut de Desenvolupament Sostenible i Relacions Internacionals (IDDRI), explica com l’administració de Joe Biden procurava tancar un acord, encara que fos de mínims, per mirar de garantir un suport al text que s’acordés a Bakú del govern nord-americà que després fos assumible pel Congrés abans del relleu en la presidència, que no es preveu gaire sensible a les qüestions climàtiques i a la col·laboració multilateral.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.