Cinema

Mireia Vilapuig

Actriu

“He hagut de fer un esforç per retrobar-me com a actriu adulta”

Estrena ‘Escanyapobres’, adaptació de la novel·la clàssica de Narcís Oller en clau de ‘western’, que ha estat dirigida per Ibai Abad

“És molt actual. Parla del deliri, d’aquesta obsessió per aconseguir un èxit, una reputació o un poder adquisitiu i mediàtic”

Després de donar una empenta a la seva car­rera amb Self­tape, sèrie d’ins­pi­ració auto­bi­ogràfica cre­ada amb la seva ger­mana Joana, Mireia Vila­puig (Saba­dell, 1997) pro­ta­go­nitza, amb Àlex Bren­demühl, el llarg­me­tratge Esca­nya­po­bres . L’arri­bada del fer­ro­car­ril a finals del segle XIX porta el progrés a un petit poble aïllat, però també un per­so­natge tèrbol, en una adap­tació lliure del clàssic de Narcís Oller diri­gida per Ibai Abad.

A ‘Self­tape’ par­len de la part nega­tiva de ser estre­lles des de nenes, gràcies a ‘Pol­se­res ver­me­lles’ o ‘Herois’.
Sí, però bé, hi ha de tot: coses que estan con­ta­mi­na­des d’aquell moment, i d’altres que són posi­ti­ves i molt maques. És un viatge agre­dolç. Self­tape també és una crítica.
Com a actriu, una vegada ha arri­bat a l’edat adulta, ha hagut de tor­nar a començar de zero?
Va molt lli­gat amb el procés de cada per­sona, cada car­rera és un món. Només puc par­lar per mi, perquè tinc mol­tes com­pa­nyes que es dedi­quen a la pro­fessió i també tenen els seus viat­ges, però el que a mi m’ha pas­sat ha sigut un cas excep­ci­o­nal, perquè vaig començar molt jove. Lla­vors sí que és veri­tat que he hagut de fer un esforç per retro­bar-me com a actriu en la fase adulta i enten­dre per què jo estava fent el que estava fent i si real­ment era un desig propi o era un desig extern, si és que algú em va col·locant allà en un set i per això vaig començar a ser actriu. Hi ha hagut tot un tre­ball, un procés molt intens, i ara tinc més clar que mai que és allò a què em vull dedi­car.
Ibai Abad fa una lec­tura interes­sant, en clau de ‘wes­tern’, de ‘L’Esca­nya­po­bres’, novel·la del 1884.
Jo no vaig lle­gir l’obra, nor­mal­ment es lle­geix a les esco­les, però a mi no em va tocar lle­gir-la. Quan vaig començar el procés de càsting, evi­dent­ment el pri­mer que vaig fer va ser anar a com­prar el lli­bre i lle­gir-lo. El punt de par­tida és interes­sant, si més no, és aga­far un clàssic i donar-li una mica la volta en un sen­tit crític i en clau de gènere. Revi­si­tar els clàssics és interes­sant i és una manera també de donar-li altres punts de vista. I en aquest sen­tit, el meu per­so­natge, que exis­teix a la novel·la, però passa molt des­a­per­ce­but, aquí es posa en pri­mera línia i vius la història a través del punt de vista d’una dona d’aque­lla època, amb totes les difi­cul­tats que es pot tro­bar.
Ha hagut d’apren­dre a mun­tar a cavall?
De fet, era de les coses més emo­ci­o­nants, no ho havia fet mai. Va estar molt bé perquè vam poder fer clas­ses i va ser tot un procés d’anar entrant a la pell de la Cileta a poc a poc. És la pri­mera vegada que jo feia un paper pro­ta­go­nista, i l’uni­vers d’època ajuda molt a entrar en un con­text i col·locar-te tu com a actriu en un lloc. L’esce­no­gra­fia i mun­tar a cavall evi­dent­ment hi han aju­dat.
Està ambi­en­tada al segle XIX, però plan­teja temes intem­po­rals: la cobdícia, com els diners poden estar per sobre de tot...
No dei­xem de per­pe­tuar uns patrons que es repre­sen­ten en la pel·lícula. Som en una era capi­ta­lista i és molt actual. Parla del deliri, d’aquesta obsessió per acon­se­guir un èxit, una repu­tació o un poder adqui­si­tiu i poder mediàtic... Ara mateix estem en un moment en què també hi ha aquest deliri per tenir una xarxa social, per crear-te un per­fil... Al final et creus que per tenir tota aquesta repu­tació ets més lliure, i això és el que els passa als per­so­nat­ges de la pel·lícula, cre­uen que poden arri­bar a ser per­so­nes lliu­res. I això és una para­doxa, perquè al final el meu per­so­natge, per molt que asso­leixi aquesta lli­ber­tat, no deixa de per­dre l’essència del que és real­ment, perd els lli­gams de veri­tat, la família... Tota aquesta boge­ria crec que és fàcil de veure-la en el moment actual.
Aquest per­so­natge femení que inter­preta, la Cileta, es mou sense cap pro­blema en un món d’homes i s’empo­dera, com es diu ara.
Sí, crec que pre­ci­sa­ment és una de les coses que a mi em sem­blen interes­sants del pro­jecte: revi­si­tar el clàssic i col·locar la dona al cen­tre, en un lloc incòmode. Ella és una noia amb una per­so­na­li­tat molt forta, en un con­text social històric en què les dones no tenien lli­ber­tats ni pràcti­ca­ment drets per poder ser elles matei­xes. Ella intenta can­viar les coses en el seu nucli més pro­per, que és el seu poble i el seu grup d’amics. Això es va fent gran en el moment en què va acon­se­guint tot allò que ella es pro­posa.
Fer una pel·lícula així no és com un viatge a una època, a través d’un clàssic?
Total­ment. Jo por­tava molt temps sense tre­ba­llar i em venia molt de gust tenir l’opor­tu­ni­tat de par­ti­ci­par en pro­jec­tes així, amb una càrrega de per­so­natge, que hi hagués un arc emo­ci­o­nal interes­sant, que la mateixa història també em portés a mi per­so­nal­ment a algun lloc. Lla­vors, al ser d’època, fa que sigui com un viatge i et col·loques en un con­text, en un moment històric. I això és de les coses més diver­ti­des que et poden pas­sar en una pro­fessió així. És com viat­jar en el temps a aques­tes històries que mai has vis­cut, però que tens l’opor­tu­ni­tat de viure.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.