Política

orient mitjà

Guterres deixa oberta la possibilitat de reconèixer un hipotètic govern de HTS a Síria

L’ONU demana temps per a considerar la possibilitat d’excloure HTS de la llista d’organitzacions terroristes de la qual forma part des de 2018

El secre­tari gene­ral de l’ONU, António Guter­res, ha dei­xat aquest dilluns oberta la pos­si­bi­li­tat de reconèixer la legi­ti­mi­tat d’un hipotètic govern de la coa­lició isla­mista Orga­nisme d’Alli­be­ra­ment del Lle­vant (HTS, en àrab), que ha lide­rat el der­ro­ca­ment de l’expre­si­dent sirià Bai­xar al-Àssad.

“Crec que tots estem ansi­o­sos per saber què ens ofe­reix el futur, però crec que hem de pren­dre’ns les coses a poc a poc; veient com avan­cen dia a dia i man­te­nint uns certs objec­tius”, ha expres­sat avui en la seva roda de premsa diària el por­ta­veu del secre­tari gene­ral, Stéphane Dujar­ric.

A més, des de la Secre­ta­ria Gene­ral han recal­cat que “Síria, inde­pen­dent­ment dels can­vis que s’hagin fet, con­ti­nua sent, òbvi­a­ment, un estat mem­bre” de l’orga­nit­zació.

“Molt sovint, quan hi ha un canvi de govern, hi ha una comu­ni­cació que arriba d’una missió per­ma­nent (...) Tot és hipotètic ara com ara, veu­rem com va avançant”, ha pun­tu­a­lit­zat Dujar­ric.

De moment, des de l’ofi­cina de Guter­res es man­te­nen amb cau­tela, però sí que han infor­mat que tenen “con­tac­tes ope­ra­tius” amb HTS –igual que amb altres actors claus en el con­flicte, com Tur­quia– a través de la missió de l’enviat espe­cial de l’ONU per a Síria, Geir O. Peder­sen.

HTS, hereva del Front al Nusra –exfi­lial d’Al-Qaeda a Síria–, va pren­dre el con­trol de les prin­ci­pals ciu­tats siri­a­nes i va decla­rar Damasc “lliure de la dic­ta­dura” d’Al-Àssad el pas­sat diu­menge després d’una ofen­siva de tot just dotze dies.

Aquest grup insur­gent, en col·labo­ració amb dife­rents fac­ci­ons rebels, va ender­ro­car ofi­ci­al­ment a l’expre­si­dent sirià i ja va dema­nar aquest dilluns als mili­ons de refu­gi­ats que es van veure forçats a aban­do­nar el seu país a tor­nar per a “con­tri­buir a la cons­trucció del futur”.

De fet, van encar­re­gar a Moham­med al-Bas­hir, el pre­si­dent del Govern de Sal­vació –l’admi­nis­tració de facto a la província sep­ten­tri­o­nal siri­ana d’Idlib, con­tro­lada per HTS–, for­mar un govern per a la tran­sició a Síria.

Així mateix, el por­ta­veu de Guter­res també ha dema­nat temps per a con­si­de­rar la pos­si­bi­li­tat d’excloure a HTS de la llista d’orga­nit­za­ci­ons ter­ro­ris­tes de la qual forma part des de 2018. I és que, encara que HTS insis­teix que no té ambi­ci­ons giha­dis­tes ni forma part d’enti­tats exter­nes, l’ONU, la Unió Euro­pea i potències com els Estats Units, entre mol­tes altres, la con­si­de­ren encara una orga­nit­zació ter­ro­rista.

“El Con­sell de Segu­re­tat prendrà aquesta decisió. Ara hem de bre­gar amb l’imme­diat, amb la rea­li­tat del moment(...) L’exclusió de la llista depèn dels mem­bres del Con­sell de Segu­re­tat”, ha mati­sat Dujar­ric.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.