Música

Fermin Muguruza

Músic i activista

“Entenc el desànim, però el moment revolucionari de l’1-O ja no us el treu ningú”

El músic basc celebra quaranta anys de trajectòria amb un concert al Palau Sant Jordi el pròxim 24 de gener

“Kortatu vam durar només cinc anys, però en aquells cinc anys... no vam dormir!”, recorda el músic, que ara en té 61

Fa 40 anys que donem guerra a l’Estat, a l’‘statu quo’, i calia muntar alguna cosa…
En cada festival, cada concert, caldria recordar que a l’Estat hi ha un cantant a la presó pel fet de cantar
El 1976 la policia havia assassinat a les festes d’Hondarribia un jove d’Irun; em va impactar moltíssim

Ens tro­bem amb Fer­min Mugu­ruza (Irun, 1963) a la Lle­ial­tat Sant­senca, on arriba acom­pa­nyat de Joni D, l’home que va orga­nit­zar el pri­mer con­cert de Kor­tatu l’any 1985 a Bar­ce­lona i que, ara, qua­ranta anys més tard, va de bòlit amb la pla­ni­fi­cació, també, del con­cert amb què el músic basc cele­brarà 40 anys de car­rera el pròxim 24 de gener al Palau Sant Jordi. Mugu­ruza, com ha anat fent d’ençà que, l’any 2017, va fer una residència artística de tres mesos a la Fàbrica de Cre­ació Fabra i Coats del barri de Sant Andreu de Bar­ce­lona, ens atén en un català quasi per­fecte, tot recor­dant-nos com d’exem­pli­fi­cant va ser per a ell i el seu germà Iñigo (1964-2019), músic també de Kor­tatu, com­pro­var com, en les seves pri­me­res visi­tes a Bar­ce­lona, i en un moment en què al País Basc s’abor­dava amb urgència la recu­pe­ració de l’eus­quera, els seus amics anar­quis­tes de la ciu­tat “par­la­ven tots en català”.

Recorda la seva pri­mera visita a Cata­lu­nya?
Sí, va ser en el marc d’un viatge d’estu­dis. Recordo que em va impac­tar molt, per exem­ple, tro­bar-me un cinema on feien ses­si­ons mati­nals; va ser una gran sor­presa. El segon cop ja va ser per tocar amb Kor­tatu, l’any 1985. En Joni va orga­nit­zar un con­cert a Zeleste, quan encara estava al Gòtic, i va ser increïble. Vam arri­bar en tren amb un grup que es deia Tor­tura Sis­temátika. Va ser un viatge xulo... Nosal­tres vam tocar amb IV Reich, que venien de Sara­gossa, i Tor­tura Sis­temátika van fer-ho amb GRB. En aquells dies, de fet, vam conèixer pràcti­ca­ment tota l’escena cata­lana del punk i el hard­core. Després, massa gent ha dit que va ser en aquell con­cert, però la rea­li­tat és que no devíem ser més de cent per­so­nes. Fos com fos, va ser impor­tant perquè va mar­car la nos­tra entrada a Bar­ce­lona. Després, a Cata­lu­nya, ja vam fer-hi con­certs molt més grans, com ara l’Euskal Rock [el novem­bre del 1985 al Palau d’Esports, amb La Polla Records o Cica­triz] o Nica­ra­gua Rock [maig del 1986 també al Palau d’Esports i amb els matei­xos grups, així com d’altres com L’Odi Social], gràcies als quals Kor­tatu es va con­ver­tir en una banda molt popu­lar a Cata­lu­nya.
En Joni, l’any 1985, ja hi era...
[Joni D, a qui con­vi­dem a entrar en la con­versa] Sí, aquell pri­mer con­cert el vam orga­nit­zar la Stig­mata, que era una locu­tora de Ràdio Pica, i jo, que, de fet, era força ninyato, tenia setze anys. Cal dir també, però, que aquell con­cert va aca­bar amb una bata­lla cam­pal. Els col·legues dels IV Reich, que havien vin­gut de Sara­gossa, van robar- una jaqueta enmig del con­cert a un tío de Bar­ce­lona... i ja la vam tenir liada. Recordo molt haver anat, després, a un bar amb els dos ger­mans Mugu­ruza. En tenia un a cada cos­tat i m’ana­ven dient: “Johnny Weissmüller... què passa, Johnny Weissmüller?” Ja saps, el típic humor Mugu­ruza… [Fer­min Mugu­ruza] Sí, érem una mica cabro­nets [riu]… Vam veure, però, aquest noi tan jove que es deia Joni i vam recórrer a tota la nos­tra cul­tura cine­ma­togràfica de Tar­zan. Sem­pre ens havien impac­tat molt les històries dels psi­quiàtrics. Al pri­mer disc de Kor­tatu, de fet, ja hi vam incloure una cançó que es deia Don Vito y la Revu­elta en El Fre­nopático. Però conèixer, lla­vors, aquesta història que explica que el Johnny Weissmüller havia aca­bat com­ple­ta­ment boig en un psi­quiàtric fent el mític crit de Tar­zan... va ser impac­tant.
Com s’havia ino­cu­lat, anys abans, el virus del ‘punk’, a cals Mugu­ruza?
Abans havíem vist Qua­drop­he­nia i dels Who ja n’érem fans, però escol­tar Sex Pis­tols va ser un xoc bru­tal. Recordo anar a veure en un cinema d’Irun, l’any 1980, la pel·lícula The Great Rock ’n’ Roll Swindle, que ales­ho­res va tenir una gran exhi­bició, i va ser increïble. Va coin­ci­dir en un moment en què, al País Basc, es començaven a fer fan­zins i, a Guipúscoa, tres de molt impor­tants: un de hard­core que es feia a Zarautz, un altre a Donosti que es deia Des­truye!!! i un ter­cer a Ore­reta, on va començar-hi a haver un nucli punk força impor­tant. Al vol­tant de tot això van començar a cir­cu­lar cin­tes de cas­set, i quan vaig sen­tir-ne una dels Clash, amb aque­lla versió en clau reg­gae-punk de Police & Thi­e­ves, se’m va obrir un nou món. Vam començar a escol­tar Bob Mar­ley i Peter Tosh gràcies, en bona part, a una botiga de dis­cos de Baiona; l’any 1979, al desem­bre, pocs mesos després del tri­omf de la revo­lució san­di­nista, havia apa­re­gut el Lon­don Calling... Feia qua­tre anys de la mort de Franco, la Tran­sició havia estat vio­lenta i amb molts morts... Volíem des­tros­sar-ho tot.
Va coin­ci­dir amb el des­per­tar d’una consciència política, així doncs.
Hi era des del començament, diria. El 1976, quan jo tenia 13 anys, la poli­cia havia assas­si­nat a les fes­tes d’Hon­dar­ri­bia un jove d’Irun de 21 pel sol fet de por­tar un ikur­rin, la qual cosa em va impac­tar moltíssim. A Irun havien fet una ocu­pació mili­tar de la ciu­tat i vaig començar a tenir mal­sons amb la poli­cia pegant a tot­hom. Va ser quan vaig tenir clar que calia fer una militància política con­tra el fei­xisme, ja que el fei­xisme encara no havia mort. I vam enten­dre, d’altra banda, que havíem d’expres­sar-nos amb la música que estàvem des­co­brint en aquells ins­tants. La d’abans estava molt bé, merei­xia tot el res­pecte. En cada con­cert d’un can­tau­tor en què apa­rei­xia un ikur­rin es produïen càrre­gues. Havien estat cen­su­rats i per­se­guits, però nosal­tres neces­sitàvem un altre vehi­cle. Sem­pre m’ha agra­dat expli­car la següent cro­no­lo­gia del 1981: el 23-F vam viure un intent de cop d’estat amb tancs al car­rer. Poc després, el 20 d’abril, vaig com­plir els 18 anys, tot i que lla­vors hi havia un movi­ment molt fort dema­nant que la majo­ria d’edat fos als 16. I el 2 de maig, final­ment, van venir els Clash a pre­sen­tar San­di­nista al velòdrom d’Ano­eta. Van ser mesos reve­la­dors.
Què l’ha por­tat a voler cele­brar, ara, qua­ranta anys de car­rera en espais com el Sant Jordi?
Fa cinc anys ja vaig pen­sar que esta­ria bé fer una gira amb el meu reper­tori de tota la vida. En cap cas dedi­cat a un capítol con­cret i prou, tot i que molta gent hi vul­gui tro­bar aquest com­po­nent nostàlgic, sinó el de totes les eta­pes. Però va arri­bar la mort del meu germà i em vaig obli­dar total­ment de la idea, ja que vaig que­dar des­tros­sat. Després hi va haver la pandèmia... Al final, però, vaig retro­bar-me amb la idea que m’havia estat ron­dant pel cap. Fa 40 anys que donem guerra a l’Estat, a l’statu quo, i calia mun­tar alguna cosa…
Cas curiós, el de Kor­tatu: influència enorme, però el grup no va arri­bar ni als cinc anys de vida.
Sí, però van ser uns anys intensíssims! Com deu anys d’ara! A vega­des ho explico al meu fill i a la meva filla, que en tenen 29 i 26, això: “Jo, amb 25 anys, vaig deci­dir dei­xar Kor­tatu...” Vam fer gai­rebé 300 con­certs, tres dis­cos d’estudi, un directe, mol­tes col·labo­ra­ci­ons... Vam durar només cinc anys, però en aquells cinc anys... no vam dor­mir! Tinc, de fet, el record de no dor­mir. Car­los Ascen­so­res, un amic a qui ano­menàvem així perquè tre­ba­llava en això dels ascen­sors, deia: “La recu­pe­ració del cos humà és sor­pre­nent!” És una frase que encara uti­litzo ara, tot i que les recu­pe­ra­ci­ons, natu­ral­ment, són cada vegada més len­tes...
Els juga­dors de l’Ath­le­tic, quan l’abril pas­sat van gua­nyar la copa, van cele­brar-ho can­tant ‘Sarri, Sarri’, un dels temes més emblemàtics de Kor­tatu, al cen­tre de Bil­bao.
Va ser cosa de l’Asier Villa­li­bre, un juga­dor que ales­ho­res jugava en l’Ath­le­tic (ara ho fa en l’Alavés) i que té una elec­tro­xa­ranga. Em va omplir d’orgull, és clar, que toques­sin dife­rents temes de Kor­tatu, no només Sarri, Sarri, però, sobre­tot, que cele­bres­sin un títol d’aquesta manera amb l’afició als car­rers, cosa que et fa pen­sar que, al País Basc, tot això del fut­bol és almenys una mica dife­rent.
Els van caure crítiques i mul­tes de l’Ert­zaintza, que els va apli­car la llei mor­dassa, però.
Sí, i pocs dies abans va pas­sar allò del mural [l’equip direc­tiu de l’ins­ti­tut d’edu­cació secundària Joan Fus­ter de Bell­re­guard, al País Valencià, va ser inves­ti­gat per un supo­sat delicte d’enal­ti­ment del ter­ro­risme per la col·locació d’un mural dedi­cat al músic, tot i que el cas final­ment va ser arxi­vat]. Aque­lla que­re­lla em va sem­blar molt greu...
Fer con­certs, ara, en espais tan grans, també a Madrid, és una victòria con­tra els que por­ten dècades inten­tant-lo silen­ciar?
Sí, són qua­ranta anys, també, de per­se­cu­ci­ons, repressió, cen­sura… i no només a l’Estat espa­nyol, ja que un cop vaig fer una visita al Sub­co­man­dante Mar­cos i vaig ser expul­sat de Mèxic. O de l’Uru­guai, Israel… la història forta, però, és que no podia tocar a Madrid i ara ho faré al cor de la bèstia, davant de 10.000 per­so­nes al Wizink Cen­ter. Poder fer-ho ja és una victòria política.
Pablo Hasél, però, con­ti­nua a la presó.
Tenim un govern pro­gres­sista i Pablo Hasél, sí, és a la presó. L’última cosa que en sé és que havia desen­vo­lu­pat la malal­tia de Crohn, la qual cosa té molt a veure amb el seu estat d’ànim. En cada fes­ti­val, cada con­cert, cal­dria recor­dar que a l’Estat espa­nyol hi ha un can­tant a la presó pel fet de can­tar. I can­tar, a més, veri­tats com tem­ples que, de mica en mica, van sor­tint. De fet, fins i tot les seves cançons ja han que­dat una mica lights, des­fa­sa­des, perquè ara ja no només es diu que el rei és un lla­dre sinó que també es des­taca la seva impli­cació en el cop d’estat.
L’1 d’octu­bre del 2017 el va viure a Cata­lu­nya. Com el recorda?
Recordo, d’entrada, un pre­si­dent de govern espa­nyol dient, en els dies pre­vis, que no votaríeu, i inten­tant-ho tot perquè no ho féssiu. Quan vaig veure, doncs, la gent sor­tint dels col·legis elec­to­rals cri­dant: “Hem votat!” vaig enten­dre que allò, ras i curt, havia estat una revo­lució, un fet històric. Després han pas­sat mol­tes coses, entenc el desànim, aquests dies m’he tro­bat a Cata­lu­nya gent força des­mo­ra­lit­zada, però aquest moment revo­lu­ci­o­nari de l’1-O ja no us el treu ningú. Les experiències que viu un poble no poden ser de cap manera experiències per­du­des, sinó que roma­nen sem­pre en la seva memòria, en el seu cor.
Perfil

Música i activisme

Dos concerts, el passat mes de desembre, al Bilbao Arena van marcar l’inici, junt amb un altre que havia fet uns dies abans a Biarritz, de la primera gira internacional en més d’una dècada de Fermin Muguruza, que fins l’estiu del 2025 visitarà ciutats com ara Sant Sebastià, Londres, Berlín, Buenos Aires, Roma i Tòquio. A Barcelona, en el marc d’un dels concerts més multitudinaris del tour, Muguruza efectuarà al Sant Jordi un “recorregut vital” pels seus quaranta anys de trajectòria, posant l’èmfasi, però, en els seus anys –pocs, però influents– amb Kortatu (1984-1988), grup format amb el seu germà Iñigo i amb cançons de volada generacional inspirades en lluites contra l’exèrcit, el capitalisme o la del poble basc contra l’Estat espanyol, o Negu Gorriak (1990-1996), un grup en sintonia amb el rock-fusió d’altres bandes de l’època i amb el seu germà Iñigo també a bord. Fermin Muguruza (Irun, 20 d’abril de 1963) és també germà del músic i escriptor Jabier Muguruza i, des de la seva posició d’esquerres, abertzale i internacionalista, ha simpatitzat amb diverses organitzacions socials i polítiques basques. Més enllà de la música, ha dedicat bona part dels seus esforços, els últims vint anys, a la creació de documentals i films d’animació, com ara les dues parts de Black is Beltza.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.