Política

Xavier Juncà

Cap de l’oposició a l’Ajuntament de Camprodon (ERC)

“Som a ERC, però abans de partidistes som vilatans”

“Som oposició, però hem ajudat en la compra de pisos socials, a aconseguir més places públiques de residència i a desencallar el pont del Carbur”

“El tema dels residus s’ha de resoldre. No podem continuar tenint muntanyes de brossa en certs moments de l’any”

El Pla Únic d’Obres i Serveis que ha de sortir ara ho fa perquè no depèn del nou pressupost

Xavier Juncà afirma que estan duent a terme una opo­sició cons­truc­tiva i que estan al ser­vei de l’equip de govern per nego­ciar a les admi­nis­tra­ci­ons supe­ri­ors. Ho repassa en aquesta entre­vista i insis­teix en la neces­sita de millo­rar la reco­llida de dei­xa­lles.

Com valora la feina que estan fent?
Amb el resul­tat que vam tenir, vam bai­xar a dos regi­dors; com a opo­sició, no tinc ganes de fer una opo­sició clàssica. A més, el meu tarannà és ser cons­truc­tiu i pro­po­si­tiu. I això és el que estem fent. Evi­dent­ment, crec que hi ha coses que van en la bona línia i d’altres que no. Per a les que no hi van, fem pro­pos­tes i donem idees amb la volun­tat que l’equip de govern se les faci seves. Tinc la sen­sació que hem fet més feina així que si ens haguéssim pas­sat el man­dat fotent canya cons­tant­ment.
Poc par­ti­dis­tes?
Estem dins d’ERC, però abans de par­ti­dis­tes som vila­tans i volem el millor per al poble i, a vega­des, quan podem inci­dir en coses que ges­ti­ona l’alcalde a la Gene­ra­li­tat, ho fem. El PSC governa amb un pacte fal­cat per ERC. Al final, volem que aquell car­rer s’acabi o que aquell pàrquing sigui una rea­li­tat.
Posi algun exem­ple d’alguna cosa en la qual vostès hagin donat una empenta.
Vam acon­se­guir que la Gene­ra­li­tat invertís en la com­pra d’onze pisos de pro­tecció ofi­cial i cinc noves pla­ces públi­ques per a la residència; i s’ha des­en­ca­llat el pont del Car­bur. Portàvem quinze anys llui­tant per acon­se­guir-ho i es va des­en­ca­llar durant el govern d’Ara­gonès. I només un altre exem­ple, el PUOSC que ha de sor­tir ara ho fa perquè no depèn del nou pres­su­post. Hi hem estat sem­pre tenint aquesta doble visió per si podem aju­dar. A Madrid, tre­ba­llem per millo­rar el finançament dels pobles petits.
Què creu que s’ha de millo­rar?
El tema dels resi­dus s’ha de resol­dre. L’equip de govern va pen­sar que havien arri­bat a un sis­tema de reco­llida espec­ta­cu­lar i no va ser així. No podem con­ti­nuar tenint mun­ta­nyes de brossa en certs moments de l’any.
Què pro­posa?
Més freqüència de reco­llida, etc. S’hi està tre­ba­llant i veu­rem si durant aquest man­dat s’acon­se­gueix. El Con­sell Comar­cal del Ripollès, on governa ERC, és molt sen­si­ble en aquest tema. Jo hi vaig ser a l’opo­sició i ja era un tema en què insistíem molt. Teníem molt de marge de millora i, a més, les taxes de reci­clatge no esta­ven bé.
És opti­mista?
Sí, el Con­sell hi està tre­ba­llant molt inten­sa­ment i, per tant, Cam­pro­don també se’n bene­fi­ciarà. Hi tenim molta mà directa i molta mà estesa, perquè estem en un govern tri­par­tit amb el PSC i la CUP.
Per tant, segons vostè, cal més freqüència de reco­llida i més selecció?
Sí, ja hi ha una actu­ació pre­vista, que ente­nem que es farà rea­li­tat aquest any, que és el canvi de tots els con­te­ni­dors. Això com­por­tarà una millor imatge i doblar la capa­ci­tat, i per tant, si els col·loquem més estratègica­ment, solu­ci­o­na­rem aquest tema.
Pagar menys, també?
No, pagar segons allò que es genera i aquí l’Ajun­ta­ment és una mica poruc. Som un poble turístic i s’ha d’estu­diar com s’ha de fer. Hem d’anar, però, en aquesta línia, perquè ens obliga Europa i, si no ho fem, no acon­se­gui­rem els tants per cent de reci­clatge. Si recla­mem un esforç a la gent i no els podem pre­miar reduint la taxa, no ani­rem bé.
Més millo­res?
Sí, la mobi­li­tat. Sem­pre hem dit que el nucli cen­tral que s’ha de tenir en compte són les per­so­nes, el vilatà, amb una cura espe­cial per les més vul­ne­ra­bles i les que tenen pro­ble­mes de mobi­li­tat per­so­nal. Tenim la sen­sació que aquest govern no ho tenia clar en l’ante­rior man­dat i que a poc a poc han anat virant, no sé si per la nos­tra insistència. La prova són les obres de la car­re­tera de Sant Joan. L’alcalde ha aga­fat el nos­tre dis­curs de fa tres anys de com havien de ser. A part, al car­rer València, es va per­dre una opor­tu­ni­tat i ho hem dit sem­pre. Es va fer nou fa tres anys, gràcies al pla de foment del turisme.
Per què ho diu això?
Pri­mer, pel dis­seny, un car­rer per a via­nants al cen­tre neuràlgic del poble no pot tenir el pavi­ment que té. No és agra­da­ble, és molt irre­gu­lar i si caus et fas mal. I, segon, no és un este­re­o­tip de zona de via­nants quan el vols fer de doble ser­vei, és a dir, a vega­des per a via­nants i a vega­des obert al trànsit. Nosal­tres apostàvem per un car­rer només per a via­nants, sem­pre tan­cat al trànsit, amb les excep­ci­ons de les urgències, la càrrega i descàrrega, la neteja, etc. A més, es va dur a terme un procés par­ti­ci­pa­tiu, però no es va fer cas del resul­tat. Van tirar pel dret. Van venir elec­ci­ons i van treure el que van treure... No hi podem fer res.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.