Política

Carles Ramió

President de la Comissió d’experts per a la transformació de l’Administració de la Generalitat i la millora dels serveis públics (CETRA)

“Els països avançats tenen una regulació de la direcció pública professional”

“Allà on hi ha més estabilitat entre els directius quan canvia el govern, hi ha millor qualitat institucional i serveis públics”

“La idea és incorporar-ho a la llei d’acompanyament, fer un reglament i implementar-ho d’aquí a tres o quatre mesos”

Si eliminéssim tota la burocràcia, perdríem la seguretat jurídica. El que hem d’atacar és la sobreburocràcia injustificada
La cita prèvia va ser un dels elements més negatius de la pandèmia, i crec que va ser inconscient

Doc­tor en ciències polítiques i de l’admi­nis­tració per la Uni­ver­si­tat Autònoma de Bar­ce­lona i amb una àmplia tra­jectòria en l’àmbit de la gestió pública i la reforma admi­nis­tra­tiva, Car­les Ramió pre­si­deix la Comissió d’Experts per a la Trans­for­mació de l’Admi­nis­tració de la Gene­ra­li­tat de Cata­lu­nya i la Millora dels Ser­veis Públics (Cetra). I asse­gura que, aquest cop sí, la reforma va de debò.

D’intents de reforma de l’admi­nis­tració, n’hi ha hagut abans. Aquest cop sí?
És cert que s’ha inten­tat mol­tes vega­des, i que la majo­ria d’intents, si no tots, han estat una impos­tura. Aquest cop, l’ele­ment dife­ren­cial és que hi ha una intenció molt explícita per part del govern. De fet, la reforma de l’admi­nis­tració va començar el mateix dia que el con­se­ller de la Pre­sidència la va anun­ciar, el 7 d’octu­bre, i l’endemà hi va haver l’acord de govern amb un con­junt de mesu­res urgents. La comissió fa pro­pos­tes i d’asses­so­ria en el desen­vo­lu­pa­ment que fa el govern del seu pla, però la clau és que hi hagi valen­tia política. I hi ha un com­promís molt clar i explícit per part del govern, del pre­si­dent i del con­se­ller de la Pre­sidència. Aquest cop sí que va de debò.
La Cetra arrenca al novem­bre. Quin és el pri­mer diagnòstic? Quin és el prin­ci­pal pro­blema de la Gene­ra­li­tat?
De diagnosi, no en fem, perquè n’hi ha hagut mol­tes. La Gene­ra­li­tat té pro­ble­mes bas­tant comuns amb les altres admi­nis­tra­ci­ons públi­ques. La seva situ­ació és espe­ci­al­ment com­pro­mesa, perquè es dona una con­fluència de fac­tors que fa que hagi que­dat en una certa obso­lescència. El pri­mer és que no hi ha hagut cap reforma des que es va cons­ti­tuir la Gene­ra­li­tat, ens hem de refe­ren­ciar amb l’admi­nis­tració gene­ral de l’Estat. I l’última reforma que es va fer a Espa­nya va ser als anys sei­xanta. L’altre ele­ment és que la demo­gra­fia ens ha escla­fat. Teníem una admi­nis­tració dimen­si­o­nada per aten­dre sis mili­ons d’habi­tants i hem tin­gut un crei­xe­ment del 37% de la població. Això ens porta a un altre ele­ment, que és l’enve­lli­ment de la població. A mesura que va enve­llint, la tensió en els ser­veis públics és molt més gran, espe­ci­al­ment en l’àmbit soci­o­sa­ni­tari. I encara hi ha un altre ele­ment, que és l’enve­lli­ment dels emple­ats públics. Jo he pas­sat de la depressió abso­luta a una il·lusió i expec­ta­tiva. A l’abril vaig publi­car un lli­bre, El colapso de la admi­nis­tración pública en España, en què adver­tia que o es feia una reforma urgent o això col·lap­sava. Ara estic expec­tant i il·lusi­o­nat perquè, per pri­mer cop, hi ha un govern que entoma de manera explícita, con­vençuda i valenta un procés de reforma.
La Cetra està for­mada per dotze grups de tre­ball en diver­sos àmbits. Un dels objec­tius és la sim­pli­fi­cació admi­nis­tra­tiva. Recent­ment la Pimec denun­ci­ava que les empre­ses dedi­quen 40 hores al mes a la burocràcia.
Tenim diver­sos grups que hi tre­ba­llen. Implica una millor tra­mi­tació i digi­ta­lit­zació, però també una sim­pli­fi­cació nor­ma­tiva, que no és fàcil. El gran eslògan és com­ba­tre la burocràcia, la burocràcia com el dimoni abso­lut de tot. Jo en soc un defen­sor, perquè hem de pen­sar que és com el coles­te­rol: si ata­quem tot el del nos­tre cos, ens morim; hem de saber dis­tin­gir el bo del dolent. Amb la burocràcia suc­ce­eix el mateix: si l’eli­minéssim tota, perdríem la segu­re­tat jurídica i ins­ti­tu­ci­o­nal. El que hem d’ata­car és aquesta sobre­bu­rocràcia que està abso­lu­ta­ment injus­ti­fi­cada i té una mena de crei­xe­ment vege­ta­tiu. Hem de can­viar el model con­cep­tual de gestió, perquè, si no, estaríem fent una sim­ple poda, que la farem. Després, hem de can­viar la dinàmica orga­nit­za­tiva per evi­tar aquesta cre­ació exu­be­rant de burocràcia inne­cessària.
Què diria a la Pimec? Que tin­gui una mica de paciència?
Una reforma, des d’un punt de vista tècnic, és lenta. Ara bé, estem en una situ­ació tan crítica de falta de legi­ti­mi­tat social i d’escep­ti­cisme social, també entre els matei­xos emple­ats públics, que hem de donar senyals ràpid. La comissió té deu mesos per fer un informe, però volem imple­men­tar les mesu­res de manera urgent. Quan lliu­rem l’informe, una ter­cera part de les mesu­res que s’hi pro­po­sin ja hau­ran estat imple­men­ta­des. Mol­tes de les quals tenen a veure amb la sim­pli­fi­cació de tràmits i nor­ma­tiva. Una altra mesura és esta­blir la direcció pública pro­fes­si­o­nal, i una altra és fer pro­ces­sos selec­tius més fluids i ràpids i que valo­rin més les com­petències que els conei­xe­ments de tipus memorístic. Aques­tes mesu­res han d’estar imple­men­ta­des d’aquí a qua­tre o cinc mesos. Una altra ter­cera part dels con­tin­guts de l’informe hau­rien d’estar en procés quan el lliu­rem. I només una ter­cera part ani­rien més enllà, perquè hi ha ele­ments que impli­quen can­vis legis­la­tius que són com­ple­xos, com podria ser el cas de la nova llei de funció pública. És urgent can­viar els sis­te­mes de selecció i intro­duir la direcció pública pro­fes­si­o­nal de manera ràpida i imme­di­ata en la llei d’acom­pa­nya­ment i un regla­ment per donar senyals de canvi. I ja farem la llei defi­ni­tiva més a mitjà ter­mini. Aquesta és la lògica de jugar amb els tem­pos: ter­mi­nis ràpids per acon­se­guir legi­ti­mi­tat i començar a donar senyals, i hi ha altres mesu­res que són a mitjà i llarg ter­mini perquè hi ha pas­sos tècnics que no ens podem sal­tar.
El pla per refor­mar l’admi­nis­tració pre­veu eli­mi­nar la cita prèvia d’aquí a nou mesos. És una mesura for­ta­ment implan­tada arran de la pandèmia. És una bar­rera entre el ciu­tadà i l’admi­nis­tració?
Sens dubte. Durant la pandèmia ens vam ado­nar que l’admi­nis­tració cata­lana està alta­ment digi­ta­lit­zada. I rela­ci­o­nar-se digi­tal­ment està molt bé, i és impres­cin­di­ble, però hem de tenir en compte que el 40% de la població no té les com­petències mínimes per interac­ci­o­nar amb l’admi­nis­tració pública, ni per llen­guatge ni per com­petències tec­nològiques. No podem dei­xar aquesta població fora, que és jus­ta­ment la més vul­ne­ra­ble i la que reque­reix més atenció. L’admi­nis­tració pre­sen­cial ha de ser sem­pre pre­sent de manera estruc­tu­ral. Hem de veure un tipus d’atenció híbrida que com­bini el millor de la pre­sen­cial i el millor de la digi­tal. Perquè la gent pot tenir algun tipus d’urgència i se l’ha d’aten­dre. Se’n va ado­nar tot­hom perquè era molt pal­mari i la soci­e­tat estava molt cris­pada. Ara podem dir que no hi ha cap admi­nis­tració pública que a la pràctica obli­gui a la cita prèvia. Va ser un dels ele­ments més nega­tius de la pandèmia, una exter­na­li­tat nega­tiva, que crec que va ser incons­ci­ent.
Un dels pro­ble­mes que també té l’admi­nis­tració és el llen­guatge, poc ente­ne­dor.
Sí, tenim un grup que té com a objec­tiu la sim­pli­fi­cació del llen­guatge admi­nis­tra­tiu. Com en els altres, aquí hi ha les millors exper­tes en filo­lo­gia i lingüística del país, molt espe­ci­a­lit­za­des en aquesta matèria. El com­promís que tenim és acon­se­guir una vegada per totes sim­pli­fi­car el llen­guatge admi­nis­tra­tiu, que sigui robust tècni­ca­ment, però total­ment com­pren­si­ble.
Hi ha una certa mala imatge del fun­ci­o­na­riat, de les per­so­nes que tre­ba­llen a l’admi­nis­tració. La volen com­ba­tre?
És injust, però sí que és veri­tat que els emple­ats públics –tenim fun­ci­o­na­ris labo­rals i interins– mol­tes vega­des reben l’impacte nega­tiu de la mala imatge de pro­ble­mes de cul­tura política i del mal fun­ci­o­na­ment d’alguns tràmits, que fa que la gent gene­ra­litzi. Quan expli­ques que els emple­ats públics són el per­so­nal mèdic, el d’infer­me­ria, els docents, etc., lla­vors la seva imatge can­via total­ment. De fun­ci­o­na­ris amb la imatge del segle XIX ja no n’hi ha, tenim gent enor­me­ment espe­ci­a­lit­zada. Però és cert que és una pre­o­cu­pació. Jus­ta­ment tenim un àmbit de pres­tigi ins­ti­tu­ci­o­nal, lide­rat per Xavier Mar­cet, en què inten­tem repres­ti­giar la funció pública. Estar al ser­vei dels con­ciu­ta­dans, la defensa del bé comú i de l’interès gene­ral és l’ele­ment pro­fes­si­o­nal més valuós i una tasca enor­me­ment com­plexa que hem de rei­vin­di­car. És molt impor­tant en un moment de relleu gene­ra­ci­o­nal en què hau­rem d’incor­po­rar molt de talent a l’admi­nis­tració pública i hem de fer que per als joves sigui atrac­tiu tre­ba­llar-hi.
Parla de can­viar els pro­ces­sos de selecció. Com han de ser?
A l’admi­nis­tració pública, el pri­mer ele­ment és el tema de mèrit i capa­ci­tat. Han de ser sis­te­mes d’accés estric­ta­ment meri­tocràtics i la manera més sen­zi­lla de fer-ho és la memorística, fàcil­ment mesu­ra­ble. Però si mirem el marc com­pa­rat, hi ha molt pocs països que ho facin així. Hi ha tot tipus de pro­ves estric­ta­ment meri­tocràtiques, però que ava­luen més les com­petències dels emple­ats públics. Es poden fer tests d’intel·ligència, tests psi­co­so­ci­als per a la capa­ci­tat de tre­ba­llar col·labo­ra­ti­va­ment, i pro­ves de com­petències, que són pro­ves pràcti­ques per veure la capa­ci­tat de ges­ti­o­nar la infor­mació.
Comen­tava que la direcció pública pro­fes­si­o­nal es podria incloure en el nou pres­su­post?
Sí, la idea és donar un senyal ràpid. És molt relle­vant, perquè si no tens els direc­tius públics pro­fes­si­o­nals empo­de­rats, amb un esta­tut que asse­guri que tenen les com­petències per exer­cir i que els pro­te­geixi d’una sobre­po­li­tit­zació de l’àmbit tècnic, que és el que està pas­sant ara per la via de la lliure desig­nació i també perquè la política baixa a àmbits que són molt tècnics, ales­ho­res estem des­pro­fes­si­o­na­lit­zant, com diu el con­se­ller. Aquells països on hi ha més esta­bi­li­tat entre els direc­tius quan can­via el govern, tenen millor qua­li­tat ins­ti­tu­ci­o­nal i ser­veis públics. En aquells on hi ha més can­vis, hi ha frac­tura, dis­con­tinuïtat, pèrdua de conei­xe­ment i aquest efecte Penèlope de tei­xir en un man­dat i des­tei­xir quan can­via el govern. Espa­nya, i aquí estem dins la tra­dició admi­nis­tra­tiva espa­nyola, és el país d’Europa on hi ha més can­vis de direc­tius tècnics. Tots els països avançats tenen una regu­lació específica de la direcció pública pro­fes­si­o­nal. Com que per fer una llei cal temps, la idea és fer una regu­lació a la llei d’acom­pa­nya­ment, automàtica­ment fer un regla­ment i imple­men­tar-ho. Que d’aquí a tres o qua­tre mesos puguem dir que tenim una direcció pública pro­fes­si­o­nal que comença a fun­ci­o­nar a la Gene­ra­li­tat.
Han cal­cu­lat quants càrrecs de la Gene­ra­li­tat afec­ta­ria?
Ara tenim totes les sub­di­rec­ci­ons gene­rals o assi­mi­lats, que és el pri­mer nivell tècnic pro­fes­si­o­nal de l’admi­nis­tració, entre fun­ci­o­na­ris del grup A1, però per lliure desig­nació. Aquest sis­tema no asse­gura que la gent que ocupa aquests llocs tin­gui les com­petències i, de vega­des, es pro­du­eix una certa con­ta­mi­nació política o de caràcter per­so­nal. Diuen que és un sis­tema de cir­cuit tan­cat: quan entra un par­tit, can­via i hi fica els seus. Això també esti­mula una certa poli­tit­zació d’aquest àmbit, que ha de ser pro­fes­si­o­na­lit­zat. S’ha de limi­tar la lliure desig­nació asse­gu­rant que qui es triï tin­gui les com­petències mínimes per poder exer­cir les fun­ci­ons. A més, a les comu­ni­tats autònomes hi ha una part política molt àmplia, que arriba fins a totes les direc­ci­ons gene­rals. I aquí, l’ambició és, de moment, fer que la mei­tat de les quals, les que són més tècni­ques, s’acu­llin al sis­tema meri­tocràtic de direcció pública pro­fes­si­o­nal. Per exem­ple, les direc­ci­ons de ser­veis de les con­se­lle­ries, que és un àmbit molt tècnic i intern, s’han de pro­fes­si­o­na­lit­zar. En canvi, hi ha altres direc­ci­ons gene­rals que tenen un con­tin­gut més polític i es man­tin­drien. Pot­ser més enda­vant es pot plan­te­jar que totes les direc­ci­ons gene­rals siguin tècni­ques, perquè es podria jugar amb les secre­ta­ries sec­to­ri­als com a ele­ments polítics, però són ele­ments a defi­nir.
Fins ara ha pre­val­gut la sim­pa­tia amb el par­tit, la política?
No necessària­ment. El pro­blema és que teníem un sis­tema abso­lu­ta­ment dis­cre­ci­o­nal. I no asse­gu­rava que els direc­tius tin­gues­sin les com­petències, perquè això depe­nia molt de qui gover­nava. Però no impe­dia que en alguns casos es poli­titzés.
La reforma de l’admi­nis­tració reque­rirà el suport d’altres par­tits a l’opo­sició. Hi con­fia?
Si es va seguint un calen­dari inten­siu i es manté la tensió, es poden apun­ta­lar les refor­mes, tant les més urgents com les més pro­fun­des. És obvi que, com més ampli sigui el con­sens, millor. Un cop un par­tit obre la llauna, se’m fa molt difícil pen­sar que els par­tits a l’opo­sició no dona­ran suport a una llei de sim­pli­fi­cació admi­nis­tra­tiva perquè els tràmits siguin més fluids. Qui pot estar-hi en con­tra? Qui pot estar en con­tra de la direcció pública pro­fes­si­o­nal? Ho estem fent per millo­rar la qua­li­tat de l’atenció als ciu­ta­dans i la dels ser­veis públics. És molt difícil que quan algú agafa la ini­ci­a­tiva, quan se la juga, els altres par­tits ho blo­que­gin, perquè, repe­teixo, són ini­ci­a­ti­ves molt tècni­ques i tenen un ampli con­sens social i un con­sens entre tots els ope­ra­dors soci­o­e­conòmics.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.