Política

Una capital que es reivindica

Figueres afronta reptes de futur importants principalment en matèria de seguretat i civisme

Aquest 2025 arribarà als 50.000 habitants amb el repte pendent de gestionar el creixement demogràfic

Un dels grans temes que ha d’abordar és la neteja viària amb el nou contracte que s’està licitant

Una comissió treballa per vertebrar estudis universitaris de grua superior

La capi­tal de l’Alt Empordà, Figue­res, és a vista d’ocell una de les més sòlides de la demar­cació de Girona. Una població de 48.670 habi­tants –16.279 dels quals nas­cuts a l’estran­ger– té tota la força econòmica i demogràfica sobre la resta dels 67 muni­ci­pis que l’envol­ten, la majo­ria dels quals no arri­ben als 1.000 habi­tants. Aquesta dada la podem rela­ci­o­nar amb el lide­ratge que exer­ceix com a capi­tal indis­cu­ti­ble, tot ple­gat, a més, molt ben embol­ca­llat per la mateixa història i la tra­dició. Un lide­ratge ple de rep­tes, com expli­ca­rem, als quals cal afe­gir que el 2025 s’arri­barà amb tota pro­ba­bi­li­tat als 50.000 habi­tants, amb tot el que això com­por­tarà –els dar­rers 25 anys s’ha pas­sat de 38.822 (1999) a 48.975 (20025). El gran repte que té al davant Figue­res no rau en la dis­cussió de la capi­ta­li­tat, com passa a altres comar­ques. Per exem­ple, al Baix Empordà, la Bis­bal ha de com­pe­tir amb nuclis cos­ta­ners molt potents que, aquests sí, tenen tot el pes demogràfic i econòmic. Figue­res és dife­rent. Ara mateix és com aquell vell senyor que viu del nom. L’equip de govern i l’opo­sició ho tenen clar, no en defu­gen i ho volen rever­tir.

Amb altres parau­les, Figue­res, a banda de qui governi –ara mateix amb majo­ria abso­lutíssima de Junts (13)–, afronta rep­tes de pro­por­ci­ons dali­ni­a­nes, i no només pel que poden tenir de sur­re­a­lista, que segu­ra­ment també, sinó per l’ambició que tots aquests por­ten implícits. Tenint molt pre­sent, també, que molts d’aquests s’arros­se­guen des de fa anys. Uns exem­ples: la fuga d’habi­tants de classe mit­jana i alta, que els dar­rers anys han deci­dit anar a viure a pobles veïns; la segu­re­tat, amb uns mar­ca­dors impor­tants pel que fa a la mul­ti­rein­cidència, roba­to­ris o delic­tes sexu­als –si bé, i quant a dades, es man­te­nen sem­blants a muni­ci­pis de les matei­xes dimen­si­ons–; índexs de pobresa impor­tants, amb dos dis­tric­tes cen­sals amb indi­ca­dors molts bai­xos com­pa­rats amb altres pobla­ci­ons cata­la­nes; la immi­gració, que els aboca, i segons expli­quen fonts del govern, a tre­ba­llar com a capi­tal de comarca un repte impor­tant i, a més, a ser estric­tes amb els padrons per evi­tar fraus; la dina­mit­zació del comerç i la indústria; la reno­vació i actu­a­lit­zació de la xarxa viària i fer­roviària, i, final­ment, la posada en ser­vei del nou con­tracte de la neteja urbana, que ha de rever­tir, també, un altre pro­blema històric. En aquest marc, a més, i segons el cap de l’opo­sició, Pere Case­llas (PSC) –vegeu entre­vista–, la capi­tal de l’Alt Empordà té a sobre la taula un pro­blema sistèmic perquè no dis­posa, segons explica, d’una admi­nis­tració del tot efi­ci­ent. Això, és clar, afecta el govern, sigui del color que sigui. A més, i segons exposa de manera molt crua, el polític s’ha d’enfron­tar a una “potent casta dins l’admi­nis­tració” que difi­culta la gestió: “De fet, la crítica no va diri­gida a Junts, perquè l’hem patit tots els que hem gover­nat.” L’alcalde, Jordi Mas­quef (CiU), si bé no deixa de donar par­ci­al­ment la raó a Case­llas, es mos­tra con­ci­li­a­dor i des­taca que el govern ha de pre­di­car amb l’exem­ple, quant a tre­ball, i “seduir” els tre­ba­lla­dors muni­ci­pals en la impli­cació en un pro­jecte. “De fet, els tècnics no dei­xen de fer la seva feina i el polític segueix el seu cri­teri”, remarca. En aquest aspecte, com es veu, no vol esva­lo­tar el galli­ner.

Aquesta acu­mu­lació de rep­tes, amb un endar­re­ri­ment nota­ble pel que fa als equi­pa­ments muni­ci­pals, pot tenir diver­ses lec­tu­res. Sense ata­ba­lar el lec­tor amb un ball de dades, l’alcalde té força clars els motius que els han por­tat a la tes­si­tura actual. Segons Jordi Mas­quef, el muni­cipi, i en aquest sen­tit els dife­rents con­sis­to­ris des del 1999 fins ara, “no van saber ges­ti­o­nar de manera efi­ci­ent el més gran crei­xe­ment demogràfic d’aquest segle”. I tot això estant ja a les por­tes, aquest 2025, d’arri­bar als 50.000 habi­tats. Una dada que l’alcalde acull sense tirar coets perquè també, diu, porta incor­po­rada nous rep­tes. Tot aquest tre­ball va molt lli­gat a la capa­ci­tat de gene­rar habi­tatge –final­ment es dis­posa d’un nou pla d’orde­nació urbana muni­ci­pal (POM) que ha d’aju­dar a orde­nar la ciu­tat– i, és clar, i com apuntàvem, i en ser capi­tal de comarca, a des­ti­nar recur­sos en la gestió de l’emergència social. Un punt relle­vant és el de l’edu­cació, amb la cre­ació d’una comissió que estu­dia com implan­tar estu­dis uni­ver­si­ta­ris. Per girar el mitjó, Mas­quef i el seu equip tenen una majo­ria de 13 regi­dors, seguits del PSC (3), ERC (2) i la CUP (1). Amb la des­a­pa­rició de Cs, el PP (1) va poder recu­pe­rar l’acta de regi­dor que va per­dre el 2019 i, a més, es va obrir la porta a Vox (1).

Un pres­su­post per al man­dat

Una de les eines amb què s’ha armat aquest govern ha estat el pres­su­post per al 2025. Entre­mig, ha d’afron­tar un pla finan­cer fins al 2027, després de tan­car la liqui­dació del 2023 amb un roma­nent nega­tiu de 800.000 euros. Per fer-ho, s’ha posat una llista de tas­ques fins a final de man­dat, també el 2027, en què deta­lla unes inver­si­ons per un import de 18,4 mili­ons d’euros. Si ens cen­trem en el pres­su­post, aquest puja a 83 mili­ons d’euros, el que repre­senta 7,4 mili­ons d’euros més que en l’exer­cici ante­rior. Un nou pres­su­post que, de fet, par­teix d’una certa con­fiança pel que fa als prin­ci­pals grups en l’opo­sició, amb els vots a favor del PSC (3) i l’abs­tenció d’ERC (3) –que l’ante­rior man­dat havien for­mat govern–, més el suport del PP (1) i els vots en con­tra de la CUP (1) i Vox (1). És impor­tant des­gra­nar-lo, perquè hi tro­bem el pal de paller, l’arqui­tec­tura, des d’on Junts vol impul­sar el canvi. En pro­pe­res anàlisis es podrà entrar més al detall del seu com­pli­ment. Entre les prin­ci­pals actu­a­ci­ons, hi ha les àrees de segu­re­tat amb qua­tre nous agents, la ins­tal·lació de càmeres lec­to­res de matrícules (500.000 euros) i l’adqui­sició de pis­to­les elèctri­ques i de gas pebre, així com detec­tors de metall (20.000 euros). Pel que fa a la neteja, inclou 5,4 mili­ons del nou ser­vei de reco­llida de resi­dus i dei­xa­lle­ria, la supressió dels con­te­ni­dors soter­rats (325.000 euros) i la reno­vació de la dei­xa­lle­ria muni­ci­pal (300.000 euros). També es pre­veu la futura ronda Nord (1 milió) amb finançament de la Gene­ra­li­tat i la Dipu­tació, entre d’altres.

Incivisme i seguretat, al punt de mira
La Guàrdia Urbana de Figueres va presentar a l’estiu la memòria del 2023. I aquesta ens ofereix un mapa del que hem comentat sobre la seguretat i l’incivisme. En total es van posar 961 denúncies per actes incívics i en matèria de seguretat ciutadana. D’aquestes, 503 van ser per incivisme i 458, per infringir la llei de seguretat ciutadana. A més, també es van fer 213 detencions; 63 denúncies en els 44 dispositius amb guia caní; 196 expedients de vehicles abandonats a la via pública; 355 denúncies per mal ús de la zona reservada a persones amb mobilitat reduïda; 875 denúncies en els controls amb el Servei Català del Trànsit, i 868 proves d’alcoholèmia, amb 58 positius administratius i 67 de penals. El govern ha posat musculatura a la Guàrdia Urbana. En els primers nou mesos del 2024 –entre el gener i el setembre– ja s’han fet 216 detencions, xifra que suposa un 31,7% més que les 164 de tot el 2023 (164). La xifra d’aquests nou mesos també supera la del 2022 (187) i la del 2021 (133).


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.