Empreses

L’empresa de Vic darrere de tots els pagaments digitals

Monei és una entitat que s’ocupa de tot el procés des que un consumidor paga fins que la transacció arriba al comerç

Un dels seus projectes més ambiciosos és crear una moneda digital vinculada a l’euro que permet enviar diners a cost mínim

La companyia, que ara només opera a l’Estat espanyol, vol entrar a Europa i a l’Amèrica del Sud

Monei és una en­ti­tat de paga­ment que es ded­ica a l’adquirència de transac­cions, és a dir, s’ocupa de proces­sar l’abona­ment re­al­itzat pel client d’un comerç o ne­goci fins que el comerç rep la con­fir­mació d’haver rebut l’ingrés. “Som l’in­ter­me­di­ari entre l’emis­sor del paga­ment i l’em­presa re­cep­tora. Fa­cilitem que tant els ne­go­cis en línia com físics puguin ac­cep­tar paga­ments dels seus con­sum­i­dors que no siguin en efec­tiu”, sim­pli­fica Àlex Saiz, fun­dador i CEO de Monei. L’em­presa s’ocupa, doncs, de tota una capa com­plexa de pautes que estan for­t­a­ment reg­u­lades. “Nos­altres ges­tionem els fons, els guar­dem en un compte de sal­va­guarda i els lli­urem als comerços i, per això, els proces­sos són super­estrictes”, diu Saiz.

A més de ser una solució in­te­gral per a la gestió de paga­ments, Monei està reg­u­lada pel Banc d’Es­panya, la qual cosa garan­teix una su­per­visió ex­i­gent dels proces­sos. “Som una en­ti­tat reg­u­lada i això ens per­met ges­tionar fons de man­era se­gura i com­plir amb tots els estàndards de se­gure­tat”, afirma el fun­dador. Aquest con­trol in­clou l’adquirència de transac­cions, és a dir, el procés pel qual els din­ers es mouen entre el com­prador i el vene­dor, ja sigui en un en­torn físic o dig­i­tal.

I en aquest procés in­ter­ve­nen molts mètodes de paga­ment, des de la tar­geta bancària clàssica fins a codis QR, sis­tema Bizum etc., i en molts en­torns. En con­cret, aque­sta fin­tech in­te­gra més de 40 mètodes de paga­ment. “És una qüestió im­pa­ra­ble, perquè cada cop estan sortint més mètodes i tots ne­ces­siten una en­ti­tat al dar­rere que es­tigui reg­u­lada”, ex­plica.

Nascuda a Vic l’any 2015, va començar a op­erar el 2020, i ha acon­se­guit situar-se en una posició de lid­er­atge en un mer­cat con­tro­lat per gegants in­ter­na­cionals, jus­ta­ment pel coneix­e­ment del comerç local i les pimes del qual par­tia. La firma és una spin-off d’una em­presa mare (Lion King In­vest­ments) provi­nent del sec­tor de la logística, l’al­i­mentació i el comerç electrònic, que fa anys que anava re­copi­lant coneix­e­ment de les par­tic­u­lar­i­tats del comerç a casa nos­tra. “Nos­altres coneixem molt bé les par­tic­u­lar­i­tats i les ne­ces­si­tats del sec­tor com­er­cial d’aquí, par­lem el seu id­ioma i sabem la idios­incràsia que tenen a l’hora de co­brar, i això ens ha permès aga­far quota de mer­cat de man­era molt ràpida”, ex­plica el CEO. De fet, ara com ara, Monei s’ha con­ver­tit en el ref­er­ent a l’Estat en la gestió de paga­ments dig­i­tals. “En els dar­rers anys, el comerç ha evolu­cionat tant que de­m­ana unes es­peci­fici­tats i una agili­tat tan altes que al­tres ac­tors més tradi­cionals com les en­ti­tats fi­nanceres no hi han pogut donar re­sposta i han deixat un buit en el sec­tor”, diu Saiz.

Monei no ha tingut més remei que es­col­lir la in­no­vació per plan­tar cara a grans ac­tors in­ter­na­cionals com Visa i Mas­ter­card. “El mer­cat evolu­ciona ràpi­da­ment i nos­altres estem preparats per adap­tar-nos-hi. A l’Estat es­panyol, per ex­em­ple, solu­cions com Bizum estan can­viant la man­era com la gent paga, i nos­altres in­te­grem aque­stes op­cions dins la nos­tra plataforma”, diu Saiz, i ex­plica al­tres movi­ments in­ter­na­cionals en aque­sta línia, com és el cas de PIX al Brasil, un sis­tema de paga­ment in­stan­tani que en només dos anys ha acon­se­guit su­perar els es­quemes tradi­cionals de tar­getes.

No ob­stant això, Saiz també es plany de la com­plex­i­tat de de­sen­volu­par una em­presa fin­tech en un en­torn reg­u­lat. “No és només muntar un web; estem par­lant de gestió de fons, proces­sos de se­gure­tat es­trictes i cer­ti­fi­ca­cions que no es poden pren­dre a la lleugera”, as­senyala. Aque­sta reg­u­lació és, pre­cisa­ment, un dels motius pels quals Monei ha pogut es­tablir-se com una de les fin­techs més fi­ables del mer­cat.

Tot i que Monei té les ar­rels a Catalunya, l’em­presa ja té els ulls posats en l’ex­pansió in­ter­na­cional. “Estem preparant-nos per op­erar en al­tres mer­cats eu­ropeus i, pr­op­era­ment, a l’Amèrica Llatina, començant per Colòmbia”, avança Saiz. La seva es­tratègia in­clou adap­tar les seves solu­cions als di­ver­sos con­tex­tos lo­cals i ho faran obrint una em­presa nova allà on s’in­stal·lin.

El seu volum de fac­turació s’està mul­ti­pli­cant per 2,5 des de l’any 2020, amb un model de ne­goci que està basat en una comissió per cada transacció que re­al­itza. “Com que som una em­presa molt tec­nològica, tenim ver­ti­cals que són de paga­ments per ús de plataforma o per tec­nolo­gia”, hi afegeix. Ac­tual­ment, Monei dona feina a 40 per­sones, moltes de les quals són en­giny­ers i per­sonal al­ta­ment for­mat.

Aquest any té pre­vist treure el que es coneix com a “paga­ment im­me­diat”, en què, com in­dica el nom, el comerç rep l’ingrés en pocs segons, una ini­cia­tiva que po­dria su­posar un canvi sub­stan­cial en el sec­tor. Fins ara el comerç rep els din­ers l’endemà de fer la transacció, i fins i tot pot tri­gar dos dies o més si es fa en cap de set­mana. La com­pa­nyia planeja in­cor­po­rar solu­cions de paga­ments frac­cionats perquè els comerços els puguin oferir als seus clients.

Una mon­eda dig­i­tal

Un dels pro­jectes més am­bi­ciosos de l’em­presa és el llançament d’EURM, una mon­eda dig­i­tal que vol oferir un sis­tema de paga­ment es­table vin­cu­lat a l’euro amb una par­i­tat 1:1. Aquest pro­jecte ha estat inclòs en el Sand­box Fi­nancer del Banc d’Es­panya, on està sent te­s­tat en un en­torn con­tro­lat. “L’EURM té un po­ten­cial increïble, perquè per­met en­viar din­ers de man­era in­stantània i se­gura, a cost mínim, a qual­sevol lloc del món”, as­se­gura Saiz.

Les apli­ca­cions d’aque­sta mon­eda dig­i­tal són di­verses, des de paga­ments in­stan­ta­nis en comerços fins a com­pen­sa­cions ràpides per a as­se­gu­radores. Una de les in­no­va­cions clau és que per­met als em­pleats triar quan volen rebre la nòmina i els dona la pos­si­bil­i­tat de co­brar diàri­a­ment si ho de­sit­gen.

Empresa
És una ‘spin-off’ de Lion King Investments, l’empresa paraigua de la qual depenen diverses empreses del sector de la logística, l’alimentació i el comerç electrònic d’origen vigatà.
40
treballadors
2015
any de fundació


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.