Opinió

Les tres últimes voluntats d’Alexandre Magne que ens haurien de fer reflexionar sobre la vida

Vivim immersos en una societat que glorifica l’eterna joventut, que persegueix la perfecció física

La història d’Ale­jan­dro Magne és la d’un líder que, tot i haver-ho tin­gut tot —poder, rique­ses i glòria—, va tro­bar en els seus últims ins­tants la clare­dat sobre el que real­ment importa a la vida. Les seves tres peti­ci­ons póstu­mes són una lliçó atem­po­ral que trans­cen­deix èpoques i soci­e­tats, con­vi­dant-nos a repen­sar el nos­tre lloc al món, espe­ci­al­ment en una soci­e­tat com l’actual, domi­nada per l’apa­rença i l’acu­mu­lació.

Ale­jan­dro va dema­nar que el seu taüt fos trans­por­tat pels met­ges més il·lus­tres del moment. Un gest apa­rent­ment sen­zill però car­re­gat de sig­ni­fi­cat: ni la ciència, ni el poder humà poden evi­tar l’ine­xo­ra­ble final que és la mort. Aquesta veri­tat, incòmoda però ine­vi­ta­ble, ens des­a­fia a valo­rar la salut com un tre­sor fràgil i efímer. Vivim immer­sos en una soci­e­tat que glo­ri­fica l’eterna joven­tut, que per­se­gueix la per­fecció física a través de tec­no­lo­gies cada cop més avançades. Però, a mesura que per­dem temps en aques­tes obses­si­ons, obli­dem viure el pre­sent. Ale­jan­dro ens recorda que ni el millor metge ens pot garan­tir el demà i que la salut és el bé més pre­uat que hem d’apren­dre a cui­dar.

El segon desig del líder, que els seus tre­sors fos­sin escam­pats pel camí cap a la seva tomba, és una crítica punyent a la nos­tra obsessió per l’acu­mu­lació mate­rial. En l’era del con­su­misme, on l’èxit es mesura pel luxe visi­ble —cases més grans, cot­xes més cars, mar­ques de pres­tigi—, aquest gest és un recor­da­tori poderós que res d’això ens per­tany real­ment. Les rique­ses són fugis­se­res, un miratge que no trans­cen­deix la nos­tra pròpia existència. Com va dir José Sara­mago: “Si al morir here­ten, vas cal­cu­lar mala­ment”. Aquesta frase resu­meix amb luci­desa el perill de viure per les apa­ren­ces i de posar la feli­ci­tat en el que posseïm, obli­dant que el valor autèntic resi­deix en el que som, no en el que tenim.

El ter­cer i últim desig d’Ale­jan­dro és pot­ser el més poètic i simbòlic: voler que les seves mans que­des­sin visi­bles i bui­des fora del taüt. Aquest gest, apa­rent­ment sen­zill, encap­sula una gran veri­tat uni­ver­sal. Venim al món sense res i el dei­xem de la mateixa manera. En una soci­e­tat obses­si­o­nada amb l’apa­rença i la vali­dació externa —des de les xar­xes soci­als fins a l’esta­tus econòmic—, aquest mis­satge ens obliga a mirar cap endins i a pre­gun­tar-nos què dei­xem real­ment enrere. Quina és la nos­tra pet­jada al món? És un lle­gat d’amor, empa­tia i con­nexió o sim­ple­ment una llista de pos­ses­si­ons i èxits que des­a­pa­rei­xe­ran amb el temps?

Aquesta reflexió té més força si la tras­lla­dem a exem­ples actu­als. Pen­sem en les per­so­nes que dedi­quen la seva vida a per­se­guir metes mate­ri­als, com acu­mu­lar diners per a una jubi­lació “ideal”, o cons­truir una imatge per­fecta a les xar­xes soci­als que sovint oculta insa­tis­fac­ci­ons. Aques­tes per­so­nes, com Ale­jan­dro, poden arri­bar a un punt on s’ado­nen que cap dels béns acu­mu­lats podrà omplir el buit d’una vida man­cada d’auten­ti­ci­tat o con­nexió amb els altres.

Aques­tes tres peti­ci­ons són molt més que un relat històric: són una pro­vo­cació a replan­te­jar-nos el nos­tre sis­tema de valors. Ale­jan­dro Magne, en el moment final de la seva vida, va enten­dre una veri­tat que molts només des­co­brei­xen massa tard: la vida no es mesura per la quan­ti­tat de béns o reco­nei­xe­ments, sinó per la qua­li­tat de les nos­tres rela­ci­ons i el valor que apor­tem als altres. És en allò intan­gi­ble —l’amor, l’amis­tat, l’empa­tia— on resi­deix la veri­ta­ble riquesa.

Avui, en una soci­e­tat mar­cada per la super­fi­ci­a­li­tat, el mis­satge d’Ale­jan­dro Magne és més neces­sari que mai. Ens con­vida a des­pren­dre’ns de l’inne­ces­sari, a viure ple­na­ment i a cons­truir un lle­gat que trans­cen­deixi. Una bona forma de començar és refle­xi­o­nar sobre com volem ser recor­dats. No pel que posseïm, sinó per la manera com hem impac­tat la vida dels altres. Venim sense res i mar­xem sense res; però, men­tres­tant, podem fer que la vida sigui extra­or­dinària.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.