Política

Anglès està sortint de la foscor

El deute per la compra de les naus de la fàbrica Burés va portar a la ruïna el consistori ara fa quinze anys

Actualment, el deute representa només un 20% del total i l’economia de l’Ajuntament està “normalitzada”

El novembre del 2024 es va inaugurar la variant, que permet allunyar els camions del centre

Unes llambordes recordaran les víctimes anglesenques de l’Holocaust a Àustria

La vila d’Anglès ha tin­gut una situ­ació econòmica com­pli­cada d’ençà que l’Ajun­ta­ment va com­prar l’antiga fàbrica Burés, el 2008, i tot just comença a veure la llum al final del túnel. El deute era de gai­rebé 6 mili­ons d’euros –4 mili­ons de la com­pra més 1.800.000 euros de deute adqui­rit–, i això va com­por­tar que el con­sis­tori acabés en un con­curs de cre­di­tors.

Actu­al­ment, aquest deute està entorn d’un 20% per un crèdit que s’ha dema­nat fa poc, i fins i tot havien arri­bat a reduir-lo fins al 12%, gràcies a les pau­tes que va mar­car la inter­ven­tora i els sacri­fi­cis admi­nis­tra­tius que s’han hagut de fer per poder assu­mir-lo. Ara mateix cada habi­tant paga 100 euros per cobrir aquest deute, segons les dades del Govern Obert i Trans­parència.

Tan­ma­teix, quinze anys després, comen­cen a poder inver­tir capi­tal propi en pro­jec­tes de millora per al poble. En con­cret, en el pres­su­post d’enguany, de quasi 6 mili­ons i mig d’euros, tres-cents sei­xanta-un mil són del capítol d’inver­si­ons; l’any pas­sat, el 2024, no hi havia cap par­tida con­creta per s pro­jec­tes. Per tant, es pot dir que Anglès està començant a sor­tir de la fos­cor econòmica, i l’alcalde, Jordi Piber­nat (Junts), afirma que, ara mateix, es tro­ben en una situ­ació econòmica “nor­ma­lit­zada”. Al fil d’aquest tema, les naus de la Burés ja estan gai­rebé a punt per obrir les por­tes del museu. La pri­mera fase, que es va desen­vo­lu­par a través d’una sub­venció euro­pea, ja està aca­bada, i ara era menes­ter el con­di­ci­o­na­ment tècnic per poder inau­gu­rar-lo; la il·lumi­nació i l’acces­si­bi­li­tat, que no entra­ven dins d’aquesta sub­venció i que s’han enge­gat amb recur­sos pro­pis del con­sis­tori. La pre­visió és que s’obri al públic aquest mes de març.

En aquest sen­tit, el museu con­vi­darà a des­co­brir l’única màquina de vapor a Europa man­tin­guda al seu emplaçament ori­gi­nal. L’Ajun­ta­ment ofe­reix visi­tes guia­des d’una hora de durada, amb un recor­re­gut per l’equi­pa­ment ple de màqui­nes de l’època indus­trial (tèxtil, mine­ria i fusta) i també visi­tes tea­tra­lit­za­des per fer un viatge en el temps i des­co­brir com era la vida a la fàbrica, així com les cal­de­res i les car­bo­ne­res. Tot ple­gat és un tros­set de la història d’Anglès i dels seus veïns, on molts van tre­ba­llar-hi, i que va indus­tri­a­lit­zar un poble de rama­ders i agri­cul­tors assen­tats a les fal­des de les Gui­lle­ries; una plana per on passa la riera d’Osor i el riu Ter, i envol­tada d’ermi­tes dins d’un pai­satge carac­terístic d’ave­lla­ners.

L’espe­rada vari­ant

D’altra banda, des del novem­bre de l’any pas­sat, els angle­sencs ja poden gau­dir d’un car­rer Indústria més des­con­ges­ti­o­nat, ja que la nova vari­ant ja és una rea­li­tat. Un pro­jecte molt espe­rat i que estava lici­tat des del 2019 per un import de 25,4 mili­ons d’euros –final­ment va cos­tar 30,7 mili­ons–. Aquesta infra­es­truc­tura con­necta la C-63 –que en el tram entre Anglès i Santa Coloma de Far­ners assu­meix uns 7.000 vehi­cles dia­ris de mit­jana, amb prop d’un 8,5% de pesants– i l’N-141e, la cone­guda tra­di­ci­o­nal­ment com a “car­re­tera de la ver­go­nya” entre Girona i Olot, que a la zona d’Anglès absor­beix uns 12.000 vehi­cles dia­ris. D’aquesta manera s’evita que pas­sin els cami­ons de gran tonatge pel cen­tre del poble: un car­rer estret, de doble sen­tit i amb vore­res també estre­tes. En total, la nova via té una lon­gi­tud d’1,6 quilòmetres i una amplada de deu metres. El tronc de la car­re­tera té dos car­rils de cir­cu­lació de 3,5 metres d’amplada, dos vorals d’un metre cadas­cun i una mit­jana de sepa­ració d’un metre.

Però aquesta fita no resulta posi­tiva per a tot­hom: hi ha qui tem que aquesta via redu­eixi –encara més– la cli­en­tela de les boti­gues de la vila. També hi ha qui cri­tica que aquesta cons­trucció hagi “dete­ri­o­rat” la via verda a l’altura de la loca­li­tat. L’enti­tat Mou-te en Bici denun­ci­ava que s’ha modi­fi­cat el traçat en dos punts, on ara es fa bai­xar els ciclis­tes de la bici­cleta. El pri­mer és un pas que dona accés a una indústria des de l’N-141e i on s’han col·locat unes tan­ques de fusta perquè els ciclis­tes pas­sin a peu. A més, cri­ti­quen que la via verda s’hagi des­viat cap a un pas sub­ter­rani que “és un túnel inun­da­ble”. Ara falta que arri­bin a un acord entre Vies Ver­des, l’Ajun­ta­ment d’Anglès i el Depar­ta­ment de Ter­ri­tori per tro­bar-hi una pos­si­ble solució.

Si més no, l’equip de govern del con­sis­tori ja s’està replan­te­jant el futur del car­rer Indústria. De fet, uns estu­di­ants del grau d’arqui­tec­tura de la Uni­ver­si­tat de Girona (UdG) van plan­te­jar “una pluja d’idees” per refor­mar aquest car­rer a través de l’assig­na­tura de pro­jec­tes urbans, i pot­ser seria una opció a tenir en compte per al bat­lle. El que té molt clar Piber­nat és que aquesta vari­ant ha de ser­vir per engres­car les indústries a fer d’Anglès la seva seu, poten­ci­ant el polígon indus­trial. En això també està d’acord el cap de l’opo­sició per ERC, Josep Cas­ta­nyer, però afe­geix que l’N-141e també hau­ria de ser objecte de remo­de­lació perquè fos més atrac­tiu per a les empre­ses, perquè és la con­nexió més directa que tenen amb Girona. De la mateixa manera, creu que una de les naus de la fàbrica Burés es podria haver apro­fi­tat com a hub empre­sa­rial, par­lant amb Hipra i altres indústries pro­pe­res perquè tin­gues­sin un lloc de reunió on poder col·labo­rar, inter­can­viar conei­xe­ments i fomen­tar la inno­vació.

Veïns d’Anglès a Maut­hau­sen

Final­ment, l’equip de govern de l’Ajun­ta­ment d’Anglès ha accep­tat una pro­posta d’Esquerra Repu­bli­cana, segons explica Cas­ta­nyer, que con­sis­teix a posar unes pla­ques en record als depor­tats angle­sencs que van ser envi­ats al camp de con­cen­tració de Maut­hau­sen, a Àustria. Les qua­tre vícti­mes de l’Holo­caust nas­cu­des a Anglès eren Ros­send Bell­ver, Joan Manau, Pere Pera­caula i Bar­to­meu Tomàs. Cas­ta­nyer, que era fami­liar d’una de les vícti­mes, ha estat tre­ba­llant amb altres fami­li­ars dels des­a­pa­re­guts, amb el com­promís del con­sis­tori, per col·locar unes llam­bor­des com­me­mo­ra­ti­ves a la plaça de davant del museu del Vapor Burés. Sobre­tot ara cal recor­dar un dels pit­jors epi­so­dis de la història con­tem­porània per no tor­nar a repe­tir-lo.

La política
Curiosament, tot i que Anglès és un municipi amb fortes arrels independentistes, el primer alcalde després de la dictadura franquista al poble va ser Josep M. Feliu, regidor del Partit Socialista durant 16 anys, de 1979 fins a 1995. Després, durant quatre mandats seguits, CiU va dirigir el consistori, un dels quals amb ERC. Del 2011 al 2015 va governar Independents i, des del 2015 fins al 2021, va entomar aquesta responsabilitat Astrid Desset, primer amb CiU i, després, quan ja eren Junts per Catalunya. El batlle actual, Jordi Pibernat, va agafar el relleu a Desset a mig mandat del 2019-2023, però va tornar a guanyar les eleccions del 2023 amb Junts, aquest cop com a cap de llista del grup municipal.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.