Política

Carnaval i 364 dies més

El municipi ha reencarrilat el model turístic, tot i la pandèmia, cap a una desestacionalització àmplia

Guanyen població i s’hi edifica, però pensant en segons residents i amb dèficit per a veïns i mà d’obra

El final del passeig marítim pel sud, amb la passera del Ridaura, i la reforma del tram existent són reptes d’inversió

L’obra magna d’aquest mandat i el pròxim serà la reforma del passeig, i pactar-ne el finançament

Cas­tell d’Aro, Platja d’Aro i s’Agaró. És un topònim llarg, però nor­ma­ti­vit­zat fa un parell d’anys per la Gene­ra­li­tat i que reco­neix les tres idi­o­sincràsies d’un muni­cipi en què les dues mar­ques turísti­ques popu­la­rit­za­des al segle XX no dei­xen d’eclip­sar l’ori­gen i arrels d’una població que explota bé l’altre eslògan, un 365 que va saber enca­bir dins de la nor­ma­tiva comer­cial que per­met als esta­bli­ments obrir por­tes qual­se­vol dia de l’any als muni­ci­pis turístics. És un para­digma de deses­ta­ci­o­na­lit­zació que, mal­grat tot, en els mesos d’hivern queda força res­trin­gida als caps de set­mana i fes­tius, per la cam­pa­nya de Nadal i les rebai­xes. I que aquests dies, amb els pre­pa­ra­tius del car­na­val, escalfa motors per a la represa del curs turístic, un pri­mer assaig amb l’horitzó posat en la Set­mana Santa, però amb un impacte que volen mirar d’allar­gar durant més dies.

La con­junció de sego­nes residències i l’oferta hos­ta­lera i comer­cial atra­uen un públic que hi arriba amb rela­tiva faci­li­tat. Els juguen a favor la rela­tiva pro­xi­mi­tat amb Girona i les bones comu­ni­ca­ci­ons amb l’àrea metro­po­li­tana bar­ce­lo­nina i l’eix trans­ver­sal (C-25), des­do­blat des de fa una dècada. El muni­cipi hi ha sabut inte­grar, a més, els trams de camí de ronda –amb el de s’Agaró, en l’any del cen­te­nari de la urba­nit­zació, com a gran atracció– i les faci­li­tats per apar­car-hi dins d’un gran paquet que fun­ci­ona, tot i les sotra­ga­des for­tes que hi van repre­sen­tar la pandèmia del 2020, dos mesos després que el tem­po­ral Glòria els des­falqués 500 metres de pas­seig marítim, i les incer­te­ses sobre futu­res res­tric­ci­ons d’aigua. L’any pas­sat, les plu­ges van aca­bar sal­vant l’esce­nari. Però l’alcalde, Mau­rici Jiménez, manté la pla­ni­fi­cació d’obres en el calen­dari per evi­tar pati­ments en el futur.

El muni­cipi va crei­xent en població. Hi con­flu­ei­xen fenòmens que van des de la mateixa pandèmia del 2020, que va fer que de mica en mica molts segons resi­dents s’hi empa­dro­nes­sin, com la invasió russa i la guerra a Ucraïna, que com en altres pobla­ci­ons cata­la­nes, ha afa­vo­rit que el refugi d’emergència ini­cial, en cases d’amics o fami­li­ars, hagi deri­vat en esta­des de llarga durada. Tot ple­gat, però, pres­si­ona un mer­cat resi­den­cial en plena ebu­llició, amb una eclosió de noves pro­mo­ci­ons cen­tra­des al sec­tor dels Estanys, però que també arri­ben al pas­seig marítim o l’eixam­ple inte­rior de s’Agaró –l’Oest de Sant Pol– amb preus i carac­terísti­ques pen­sa­des per a segons resi­dents o inver­sors. El mer­cat, fins ara, ha anat res­po­nent, però en deixa exclosa tant la població local com la nou­vin­guda que aspi­ra­ria a tre­ba­llar en un sec­tor ser­veis man­cat, pel mateix motiu, de mà d’obra que trobi un lloc ja no tant per dor­mir-hi –nom­bro­sos empre­sa­ris pro­cu­ren llits per cobrir plan­ti­lles–, sinó per viure-hi. L’atur, de mit­jana, volta el 7%.

El 365, pel que fa a llo­guers, es redu­eix en molts casos als 242 dies que van de l’1 d’octu­bre fins al 31 de maig. Entre juny i setem­bre, molts pro­pi­e­ta­ris que ofe­rei­xen residències, les reser­ven als preus turístics per mesos, quin­ze­nes o set­ma­nes, per esqui­var fins ara els topalls als preus del llo­guer. L’alcalde defensa que està en con­tacte amb la Gene­ra­li­tat per estu­diar la via­bi­li­tat d’alguna pro­moció, i el cap de l’opo­sició, Joan Giraut (BNC), recu­pera a més l’opció de recla­mar al Minis­teri d’Inte­rior el retorn del solar de l’antiga caserna de la Guàrdia Civil, amb una opció de 28 habi­tat­ges de nova planta que algú altre –Gene­ra­li­tat, estat o coo­pe­ra­ti­ves adju­di­catàries– hau­ria de finançar. Ter­mi­nis llargs.

Jiménez defensa alter­na­ti­ves més ràpides dins del mateix mer­cat. Incen­ti­var-ne la recon­versió –de locals o ofi­ci­nes en noves llars–, l’adap­tació –de grans llars infra­o­cu­pa­des per gent gran per a nous inqui­lins, o amb ajuts per a la reforma– o incen­tius per incor­po­rar sego­nes residències sense ús al mer­cat de llo­guer amb diver­sos incen­tius i garan­ties. Però des d’un altre dels par­tits de l’opo­sició, Pedro Tor­res (Comuns) creu que “els 2 mili­ons d’euros que s’avançaran per fer la pas­sera sobre el Ridaura es podrien des­ti­nar a pisos soci­als”, més enllà dels estu­dis i pros­pec­ci­ons del pla local d’habi­tatge.

Altres qüesti­ons

Dei­xant de banda l’habi­tatge, en què el con­sis­tori tam­poc és com­pe­tent, els fronts de la inversió muni­ci­pal se cen­tren a com­ple­tar i refor­mar el lito­ral del pas­seig marítim. L’avançament dels diners de la pas­sera sobre el Ridaura per part del muni­cipi és el prin­ci­pal punt de dis­crepància, com ja explicàvem abans, tot i que la pri­mera força de l’opo­sició no ho dis­cu­teix. I el minis­teri tirarà enda­vant dins del pres­su­post pror­ro­gat el tram com­promès fins al Port d’Aro, actu­ació que té més de rege­ne­ració dunar que no pas de nova urba­nit­zació.

L’obra magna serà refer el pas­seig exis­tent. Després dels estralls del Glòria es van acti­var els tre­balls per rede­fi­nir un eix en què el con­sens prin­ci­pal dels grups polítics és que cal una reforma. A les carac­terísti­ques actu­als, amb un pavi­ment enllo­sat que afa­vo­reix, més que mal­de­caps, enso­pe­ga­des i enca­reix el man­te­ni­ment amb pegats, s’hi suma la feblesa estruc­tu­ral. El tram refet a la zona més meri­di­o­nal va per­dre secció i, per aba­ra­tir cos­tos, es va optar per una mena de vial de for­migó llis­cat on ha cal­gut posar límits a bici­cle­tes i pati­na­dors, en bene­fici dels via­nants. Uni­for­mit­zar-hi l’estètica de les ter­ras­ses i la seva futura ubi­cació és l’altra assig­na­tura, o incògnita per als hos­ta­lers, pen­dent del resul­tat del con­curs d’idees, immi­nent.

En el cro­no­grama del man­dat, pesen les obres d’infra­es­truc­tura hidràulica. La prin­ci­pal, el nou dipòsit, pous i cano­na­des que per­me­tran reduir la dependència de l’aigua por­tada del Ter o sub­mi­nis­trada pel muni­cipi veí de Sant Feliu en mesos de màxima demanda. Però també l’ampli­ació de la depu­ra­dora i la recu­pe­ració de pous a l’aqüífer del baix Ridaura. I en el capítol de mobi­li­tat també hi ha pen­dents l’encaix de la con­nexió urbana en bici­cleta amb Sant Feliu de Guíxols i la com­pen­sació amb noves pla­ces d’apar­ca­ment de les min­ves que es van pro­duint en car­rers paci­fi­cats. Tot això dar­rer, alhora que es nego­cien millors freqüències i iti­ne­ra­ris per als busos, amb la Gene­ra­li­tat i muni­ci­pis veïns.

Un consistori pacificat
El PSC de Jiménez va assolir l’alcaldia el 2019, però l’alcalde ja havia estat soci de govern de Giraut des del 2015 fins aleshores, amb un primer pacte CiU-PSC entre els dos grups majoritaris. Els socialistes, el mandat anterior, van fer virar les aliances cap a ERC i els Comuns, tot enviant Giraut i Junts a l’oposició. I després que aquesta darrera formació renovés lideratge el 2023 i assolís un meritori segon lloc, els va tornar a allargar la mà. El resultat d’Imma Gelabert (Junts), l’actual sòcia del PSC, va ser meritori: li disputaven l’espai el mateix Giraut (BNC) –tercer–, el Partit Autònoms, liderat per un altre exmilitant, Aitor Tendero, que va obtenir representació, i fins i tot el PDeCAT de l’exregidor Christian Prat, que no va aconseguir seient però segur que els va gratar possibles vots. L’alcalde, expliquen, tenia cua per pactar-hi, però amb l’entesa amb els segons i la bona relació amb Giraut, en va fer prou per prosseguir l’acció de govern amb moltes idees que ja tenia consensuades amb ERC i Comuns de l’anterior mandat. Una mena de ‘pax’ municipal en què SOM, els mateixos autònoms o Vox, o també ERC i Comuns –cadascú amb una sola acta i sumant plegats 5 dels 17 edils del ple– troben poques escletxes per discrepar, fora de les queixes sobre pressupostos o ordenances.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.