Política

política

Acord PSOE-Junts de delegació integral en immigració amb els Mossos a la frontera

Els grups par­la­men­ta­ris del PSOE i Junts van regis­trar ahir al Congrés la pro­posta de llei orgànica de dele­gació de com­petències en matèria d’immi­gració que situa la Gene­ra­li­tat com a “fines­treta única”. A través de la via de l’arti­cle 150.2 de la Cons­ti­tució, la Gene­ra­li­tat esde­vindrà la “fines­treta única” en el seu ter­ri­tori en les auto­rit­za­ci­ons d’estada de llarga durada i de residència tem­po­ral i de llarga durada, així com en l’expe­dició del docu­ment d’iden­ti­tat per als estran­gers, a par­tir del regis­tre del NIE de l’Estat espa­nyol. L’acord del PSOE i Junts, que fa un any que es cuina, con­fia als Mos­sos la gestió de la segu­re­tat de ports, aero­ports i zones crítiques en coo­pe­ració amb la poli­cia espa­nyola i la Guàrdia Civil. Com que a par­tir d’ara Cata­lu­nya ges­ti­o­narà les devo­lu­ci­ons d’estran­gers quan tin­guin pro­hi­bició d’entrada, els Mos­sos seran pre­sents a la fron­tera. L’acord neces­sita ara una majo­ria abso­luta de 176 vots a favor exi­gida per a tota llei orgànica –i que Podem posa en crisi per la seva opo­sició– i arriba només una set­mana després que Junts –ate­nent la veu del medi­a­dor inter­na­ci­o­nal Fran­cisco Galindo– es fes enrere del pla anun­ciat el 9 de desem­bre i retirés la pro­po­sició no de llei (PNL) en forma de moció de con­fiança al pre­si­dent Pedro Sánchez que havia man­tin­gut viva durant tres mesos al Congrés. “La des­con­fiança ha dis­minuït. La con­fiança no està res­tau­rada del tot però és un pas”, esgri­mia ahir Car­les Puig­de­mont en la com­pa­rei­xença que a distància va com­par­tir amb la líder de Junts al Congrés, Míriam Nogue­ras, i el secre­tari gene­ral, Jordi Turull.

A diferència de la llei d’amnis­tia, que fruit del des­a­cord ini­cial i el xoc entre ERC i Junts es va haver de pre­sen­tar només amb la firma del por­ta­veu del PSOE al Congrés, Patxi López, la dele­gació inte­gral de com­petències en immi­gració –que també té rang de llei orgànica– dis­posa des del pri­mer minut del doble patro­cini del PSOE i de Junts.

Bon dia i qua­tre bar­res

Nogue­ras, for­ja­dora d’un acord que ha aixe­cat al·lèrgies al Minis­teri de l’Inte­rior –curi­o­sa­ment, ahir el minis­tre Fer­nando Grande-Mar­laska sus­pe­nia sob­ta­da­ment l’agenda pública per “una infecció bac­te­ri­ana que no reves­teix gra­ve­tat”–, era molt gràfica a l’hora d’expo­sar l’efecte de la llei: “Volem aquesta llei també perquè quan la gent arribi a Cata­lu­nya es trobi un «bon dia» i les qua­tre bar­res de l’escut dels Mos­sos.” “Davant d’un estran­ger sense papers la Gene­ra­li­tat podrà ator­gar el permís de residència tem­po­ral si la per­sona com­pleix els requi­sits o podrà ini­ciar i fina­lit­zar el procés d’expulsió si no els com­pleix”, rela­tava Nogue­ras.

Segons la minis­tra Elma Saiz (Migra­ci­ons), “la Gene­ra­li­tat podrà expul­sar en situ­a­ci­ons en què no és neces­sari un expe­di­ent –per exem­ple, en cas de per­so­nes que tenen l’entrada pro­hi­bida al país–, i en supòsits en què es reque­reixi expe­di­ent, la Gene­ra­li­tat pot pro­po­sar”.

Illa: nou grup de tre­ball

La con­se­llera i por­ta­veu del govern, Sílvia Pane­que, va anun­ciar que el pre­si­dent, Sal­va­dor Illa, ha encar­re­gat la cre­ació d’un grup de tre­ball entre Pre­sidència i Inte­rior per pre­pa­rar l’even­tual assumpció de la gestió migratòria.

Opo­sició total de Podem

Abans d’arri­bar al BOE, el pri­mer pas serà l’admissió a tràmit al Congrés i no hi haurà obs­ta­cle perquè n’hi ha prou amb tenir més sís que nos. Però en l’apro­vació final el vot dels qua­tre dipu­tats de Podem és impres­cin­di­ble per obte­nir els 176 de la majo­ria abso­luta. “El que és urgent és apro­var la ILP (ini­ci­a­tiva legis­la­tiva popu­lar) de regu­la­rit­zació que porta un any espe­rant. El PSOE pacta amb Junts, par­tit antiim­mi­gració que com­pe­teix amb la ultra­dreta cata­lana, donar-li les com­petències de migració. No es farà amb els vots de Podem”, avisa Ione Belarra tot obvi­ant que ho ges­ti­o­narà Illa.

Risc d’empat inútil a 175

Davant el risc que Podem veti l’acord, Puig­de­mont era rotund: “Encan­tats que Podem millori el text amb esme­nes, però reta­lla­des, no. I pèrdua de sobi­ra­nia, tam­poc.” Per Puig­de­mont, seria “sor­pre­nent” que Podem se sumés al PP i Vox –171 vots– en el vot en con­tra i decantés el mar­ca­dor. De Podem, de fet, depèn un empat a 175 que, si es repe­teix tres vega­des, supo­sa­ria la no admissió de la llei segons el regla­ment de la cam­bra.

Mil vuit-cents mos­sos més

Per tal de com­plir amb les noves fun­ci­ons de poli­cia de fron­tera, els Mos­sos incre­men­ta­ran els efec­tius en 1.800 agents, fins a com­ple­tar una plan­ti­lla de 26.800 agents. Quan la dele­gació sigui efec­tiva, Cata­lu­nya exer­cirà la com­petència san­ci­o­na­dora dels pro­ce­di­ments admi­nis­tra­tius (inclosa la reso­lució i exe­cució), ins­truirà i exe­cu­tarà expul­si­ons que no reque­rei­xin expe­di­ent (devo­lució), i les expul­si­ons que reque­rei­xin expe­di­ent es resol­dran i exe­cu­ta­ran a par­tir de la pro­posta d’expulsió for­mu­lada per la Gene­ra­li­tat després d’una prèvia valo­ració dels cri­te­ris en el marc de la Junta de Segu­re­tat de Cata­lu­nya.

El CIE de Zona Franca

El polèmic Cen­tre d’Inter­na­ment d’Estran­gers (CIE) de la Zona Franca pas­sarà a ser ges­ti­o­nat per la Gene­ra­li­tat, i Puig­de­mont exi­geix un “replan­te­ja­ment inte­gral”: “És una situ­ació huma­na­ment inac­cep­ta­ble. Els CIE no poden ser magat­zems d’éssers humans.” Pel que fa a les con­trac­ta­ci­ons en ori­gen, Cata­lu­nya fixarà (d’acord amb empre­ses i sin­di­cats) els per­fils i el con­tin­gent de tre­ba­lla­dors estran­gers. En matèria lingüística, s’apli­ca­ran les pre­vi­si­ons de la legis­lació vigent a l’exer­cici de les com­petències dele­ga­des. Els Mos­sos exer­ci­ran també la com­petència de pre­venció, per­se­cució, pro­tecció i assistència a les vícti­mes de tràfic i explo­tació d’éssers humans.

L’acord era rebut amb enuig al PP. “Humi­li­ació sense pre­ce­dents”, va dir Alberto Núñez Feijóo (PP) tot retra­tant Sánchez com a “gerro de flors” de Junts. La pre­si­denta de Madrid, Isa­bel Díaz Ayuso, igno­rava les matemàtiques per denun­ciar que els Mos­sos “tri­pli­quen la plan­ti­lla com si fos un exèrcit”.

Enuig de Jupol i Jucil

Jupol, sin­di­cat ultra­ma­jo­ri­tari de la poli­cia, expressa el rebuig i “pro­funda indig­nació davant el ver­gonyós acord” i exi­geix la dimissió de Grande-Mar­laska pel seu “atac fron­tal” a l’Estat de dret i “un pas més en el des­man­te­lla­ment de la presència de la poli­cia a Cata­lu­nya”. L’homòleg sin­di­cal a la Guàrdia Civil, Jucil, denun­cia també el seu “des­man­te­lla­ment a Cata­lu­nya”, men­tre que el SUP veu “il·legal” la dele­gació. Pel CSIF, crea “incer­tesa en els afec­tats”.

LES FRASES

Volem la llei també perquè la gent arribi a Catalunya i es trobi un «bon dia» i 4 barres de l’escut dels Mossos
Míriam Nogueras
portaveu de junts al congrés
La desconfiança ha disminuït. La confiança no està restaurada del tot, però és un pas
Carles Puigdemont
130è president de la generalitat
És una delegació de competències que neix de la Constitució i i que s’aplica amb la Constitució a la mà
Elma Saiz
ministra de migracions
No serà amb el vot de Podem que el PSOE doni a un partit antiimmigració les competències
Ione Belarra
secretària general de podem
Humiliació sense precedents. Tenim un president que és un gerro de flors que Junts posa i treu
Alberto Núñez Feijóo
president del PP
Sánchez pacta amb qui anomenava dreta xenòfoba triplicar la plantilla dels Mossos com si fos un exèrcit
Isabel Díaz Ayuso
presidenta de madrid


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.