Comunicació

Josep Maria Figueres i Artigues

Cap de promoció de l’Avui el 1974 i comptepartícip

“Pla o Dalí no podien ser els estendards del diari Avui”

“Em vaig dedicar dos anys a visitar els gairebé 400 artistes del país que van donar a l’Avui una pintura, escultura o tapís”

“L’Avui va ajudar que s’ aturés el cop de la Loapa i la involució, i es discutís un Estatut. Sense un diari hauria estat molt difícil”

Quan Miró i Tàpies donen una obra grossa, la resta no en podien donar una de petita o recent
L’Avui és l’aventura de la meva joventut. Que es conegués la nostra història, una fàbrica de patriotes
No es pot entendre la història d’aquest darrer mig segle de Catalunya sense l’obertura de l’Avui

Josep Maria Figue­res i Arti­gues (Vila­nova i la Geltrú, 1950) és his­to­ri­a­dor del peri­o­disme català, pro­fes­sor de la Uni­ver­si­tat Autònoma de Bar­ce­lona i peri­o­dista, amb 50 lli­bres de recerca i més de 2.000 arti­cles publi­cats en premsa. Tot i néixer a Vila­nova i la Geltrú, viu la seva joven­tut a Valls i porta gai­rebé tota la vida a Sant Cugat del Vallès. Va ser comp­te­partícip de l’Avui, amb 20.000 pes­se­tes, i va ser mà dreta de Josep Espar i Ticó en la cam­pa­nya de llançament i la cre­ació del fons d’art del diari, com a cap de Pro­moció (1974-1979). És dels entre­vis­tats que tenen una visió històrica més rigo­rosa, però, alhora, el pri­mer d’aquesta sèrie que era tre­ba­lla­dor a Premsa Cata­lana al cos­tat d’Espar fent pos­si­ble que el pri­mer diari en català des de la Segona República captés 34.000 comp­te­partícips en la pri­mera gran cam­pa­nya de micro­me­ce­natge d’aquest país. Sense Figue­res, que els anys pre­vis a la sor­tida de l’Avui va fer una feina de for­mi­gueta com la del car­tell que Miró va donar al diari, el somni dels Espars, Ciri­cis, Fus­ters, Cone­jos, Puigs Sale­llas, Malu­quers, Faulís, Cade­nes i tants d’altres no hau­ria estat pos­si­ble.

Com arriba un his­to­ri­a­dor a cap de pro­moció de l’Avui el 1976?
Bona pre­gunta. Jo era jove. L’Avui va ser l’aven­tura de la meva vida juve­nil. Amb 24 anys i lli­cen­ciat, em surt un home que m’ha influït molt i he esti­mat gai­rebé com a un pare, en Josep Espar. Aquest home té un sen­tit d’engres­ca­ment que enco­mana. Tenim un diàleg que recor­daré sem­pre. “Anem a fer un diari!”. “Ah, molt bé! I quan sor­tirà?”. L’endemà vam estar par­lant hores i hores. I al dia següent ja tre­ba­llava amb ell. Jo em vaig decan­tar pel peri­o­disme i la història i, per tant, per l’aven­tura de l’Avui: “Sigues pro­ta­go­nista!” El meu destí natu­ral, com va ser més tard, havia de ser la uni­ver­si­tat, quan van aca­bar les aven­tu­res. A l’Autònoma érem 20 o 25 a la classe. Els pro­fes­sors ens conei­xien pel nom, sabien qui érem.
En quins entorns pre­vis coin­ci­deix amb en Josep Espar?
Jo col·labo­rava a la revista Canigó de la Isa­bel-Clara Simó. En Josep Faulí em va lle­gir i em va cri­dar al Diari de Bar­ce­lona. Suposo que publi­car en premsa local de Valls o a la revista Claror d’Andorra, amb repor­tat­ges i pàgines sen­ce­res, hi va aju­dar. A l’Avui en Faulí em va fer fer durant dos anys entre­vis­tes cada set­mana. Vam pre­sen­tar els edi­tors cata­lans que durant els anys de resistència van fer una gran feina.
Quin any comença a l’Avui?
El 1974, dos anys abans de la sor­tida i sense Segu­re­tat Social. No hi pen­sava, hi va pesar més la passió per poder tirar enda­vant un pro­jecte tan anhe­lat com aquest.
Què fa entre 1974 i 1976?
Amb l’Espar fèiem una reunió diària de ping-pong. Pots man­te­nir un diàleg amb una per­sona si la res­pec­tes i con­si­de­res, i a par­tir d’aquí sur­ten idees. Anava sor­tint tot: “Els cata­lans tenim una cor­tina que ens ha tapat el nos­tre pas­sat, i per això l’hem de descórrer”. Per això tenia aquesta fal·lera a fer que la ciu­ta­da­nia conegués la història de Cata­lu­nya, que seria una fàbrica de fer patri­o­tes. Ni ales­ho­res ni ara s’ense­nya. Per exem­ple, els pre­si­dents de la Gene­ra­li­tat. Què s’està fent avui a la tele­visió per la història de Cata­lu­nya? La nos­tra joven­tut surt sense referències. I un poble que perd la llen­gua, la història, que li han escapçat la geo­gra­fia i l’han muti­lat en la seva men­ta­li­tat, ja ho deia el Valentí Almi­rall: “Ens estem dege­ne­rant com a poble.” Molts pro­fes­sors no uti­lit­zen un tre­sor de pos­si­bi­li­tats de conei­xe­ment i que pot donar llum en aspec­tes fos­cos del pas­sat.
I la feina, en què con­sis­tia?
A arri­bar a la soci­e­tat, i ho fèiem a par­tir d’uns prin­ci­pis que ja són cone­guts i havia fet en Jaume Mira­vit­lles, que és la trans­ferència de pres­tigi. El diari era l’acció de rei­vin­di­cació d’una ciu­ta­da­nia, que d’una manera legal s’anava fent, anant pels pobles, on es pas­sava l’audi­o­vi­sual, es feien con­ferències, es feien arti­cles, es bus­cava la impli­cació de les enti­tats i, sobre­tot, dels col·legis pro­fes­si­o­nals. Es redac­ta­ven car­tes que es polien, es bus­ca­ven cent noms i s’envi­a­ven a milers i milers de per­so­nes. La gran acció és que la ini­ci­a­tiva d’anar als met­ges, als engi­nyers, als peri­o­dis­tes, etcètera, es pro­jec­tava i l’acció s’anava escam­pant perquè tot­hom tenia amics o cone­guts al seu poble. Al des­patx ens venia gent amb mil ini­ci­a­ti­ves. Tenies pràcti­ca­ment tot el país i no donàvem l’abast. Després d’un silenci, era la pos­si­bi­li­tat que tin­gues­sis veu. I si tenim Man­co­mu­ni­tat és per La Veu de Cata­lu­nya, i si tenim Esta­tut i Gene­ra­li­tat Repu­bli­cana és per La Huma­ni­tat, L’Opinió i els dia­ris. Per tant, un diari, i per això es va voler anar de pressa, era perquè hi havia d’haver la veu a Cata­lu­nya, i no només par­ti­dista d’opci­ons polítiques deter­mi­na­des.Tenir un diari que fos una tri­buna de pen­sa­ment, amb la pàgina 3 mimada d’opinió amb 3 arti­cles cada dia, la secció de l’Albert Jané a pri­mera pàgina, en Cesc amb tota la con­tundència, la ten­dresa de la poe­sia, l’Espinàs que reblava el clau d’opi­ni­ons, i tot un equip de redacció que s’hi van entre­gar. Aquest diari va aju­dar que es pogués atu­rar el cop de la Loapa, la reacció d’invo­lució o la capa­ci­tat de dis­cu­tir un Esta­tut. Tot això sense un diari hau­ria estat molt difícil.
Està con­vençut que el paper de l’Avui va ser deter­mi­nant en la tran­sició?
A veure... un diari sol no és res. Un diari és una tri­buna, una ban­dera, les teo­ries del diari far que il·lumina, però dar­rere hi ha una soci­e­tat. Si ara fas un diari a Occitània no fun­ci­o­narà. En aquell moment teníem un subs­trat d’una cata­la­ni­tat pro­funda, plena, de la la terra que retruny... A mi em va ense­nyar a escriure en català al pati, fora d’hores, una pro­fes­sora amb tres o qua­tre de la classe de bat­xi­lle­rat públic. Vam apren­dre de la pro­fes­sora d’història que després vaig saber que estava a la junta d’Òmnium i em va influ­en­ciar molt, la Jose­fina Cardó. Aquesta soci­e­tat que té enti­tats i té premsa comar­cal, que va ser un gran motor de conei­xe­ment de l’Avui arreu de Cata­lu­nya. Gràcies a la premsa comar­cal va poder arri­bar. La ràdio no, la ràdio estava encara en un altre àmbit. La premsa amb la gent de base i el diari Avui orga­nit­zava actes, publi­cava arti­cles, etcètera.
Un cop va sor­tir l’Avui, en què con­sis­tia la feina de pro­moció?
Quan va sor­tir el diari va can­viar tot. Va can­viar el lloc de tre­ball, vaig entrar a la Segu­re­tat Social... Lla­vors l’Espar Ticó va dir: “Ara la imatge del diari ja es fa sola”. El dia de l’apa­rició del diari [Sant Jordi de 1976] vam orga­nit­zar cen­te­nars de para­des per tot Bar­ce­lona perquè hi hagués exem­plars que regalàvem als que es fes­sin subs­crip­tors. Ales­ho­res va pas­sar que la orga­nit­zació i dis­tri­bució del diari, sense ordi­na­dors, va ser com­pli­cada per encai­xar comp­te­partícipa­ci­ons i subs­crip­ci­ons. Una situ­ació difícil que va cos­tar de regu­la­rit­zar fins que es va tenir un llis­tat ade­quat a la rea­li­tat. No ho por­tava jo. Això era d’admi­nis­tració. El pri­mer dia es va fer una segona edició, de 100.000 exem­plars. Amb el retorn de Tar­ra­de­llas es va fer una edició espe­cial que els subs­crip­tors no van rebre i no és a l’heme­ro­teca. Les edi­ci­ons espe­ci­als es feien pun­tu­al­ment i només ana­ven al quiosc. A la col·lecció de l’Avui falta el suple­ment que es va fer el 1997 quan vaig acce­dir al sumari de guerra de [Lluís] Com­panys. S’hau­ria d’aga­far aquest suple­ment, digi­ta­lit­zar-lo i posar-lo a l’arxiu de Girona. I el de Tar­ra­de­llas també. L’Avui era un diari molt sen­si­ble i atent a la rea­li­tat cata­lana.
I a la trans­cendència històrica.
Quan hi havia una efemèride deter­mi­nada, l’Avui era allà. Aquells arti­cles que es feien Cone­guem els nos­tres exi­li­ats o Cone­guem el nos­tre pas­sat o la secció Un lli­bre cada dia. En Faulí va dema­nar a Lluís Solà que expliqués la història dels dia­ris cata­lans cada diu­menge. Va aca­bar fent-se un lli­bre, però és que de l’Avui van aca­bar sor­tint una vin­tena de lli­bres els dos pri­mers anys. Era un diari for­ta­ment intel·lec­tu­a­lit­zat, molt d’opinió. En Joan Triadú va fer un lli­bre, Manuel de Pedrolo, Josep Maria Espinàs el seu Petit obser­va­tori de tres o qua­tre coses, en Fèlix Cucu­rull, la Maria Aurèlia Cap­many, poste­ri­or­ment la Clara Simó... Això demos­tra el valor d’un periòdic. Si un diari passa lleu­ge­ra­ment, mala­ment rai, per això convé que hi hagi alguna que altra acció de pro­fun­di­tat com entre­vis­tes, arti­cles d’opinió, algun dos­sier, col·lec­ci­o­na­bles... Con­fi­gura aquest vin­cle: “És el meu diari.” El que por­tes a sota el braç.
La seva feina del 1976 a què equi­val­dria avui en dia?
Seria un cap d’imatge. Tant podies orga­nit­zar un acte, com ara he vist que havia fet a Eivissa, o una expo­sició a Andorra. Et pas­sa­ves dies al telèfon loca­lit­zant per­so­nes per una carta col·lec­tiva. Qual­se­vol ini­ci­a­tiva que se’t demanés de comar­ques, donar-hi sor­tida perquè era una acció col·lec­tiva i engres­ca­dora. Venien mul­ti­tud d’ini­ci­a­ti­ves de tot tipus, calia cana­lit­zar-ho.
No seria cap de màrque­ting.
Màrque­ting seria venda. Si ho ente­nem com a venda de comp­te­par­ti­ci­pa­ci­ons en un sen­tit abso­lut, pot­ser sí. Es bar­re­java molt la visió de donar a conèixer el pro­jecte, mate­ri­a­lit­zar-lo, acon­se­guir suport i fer arri­bar la difusió. Era aquesta suma d’ele­ments. Cap d’imatge, diria.
Tam­poc era un cap d’art, dis­seny o com­pa­gi­nació, oi?
Quan apa­reix el diari, té la seva maque­tació i el seu mun­tatge intern. Jo estava a l’empresa en el que era la pre­pa­ració del diari. I quan neix faig altres labors.
Per exem­ple?
El fons d’art. Aquest país va aju­dar i va fer el diari Avui ell. L’Avui és fill de Cata­lu­nya, fill d’una gene­ració en què amb gene­ro­si­tat hi va haver intel·lec­tu­als i artis­tes que van donar més. La gent es feia comp­te­partícip, subs­crip­tora o col·labo­rava en la difusió, però els intel·lec­tu­als cata­lans se’l van fer seu i els artis­tes van donar una obra. Hi havia un comitè tècnic de nivell, amb en Josep Maria Cadena, la Maria Lluïsa Borràs, en Martí Tor­rent... coor­di­nats per l’Albert Cone­jos, un den­tista que va estar a la junta del Barça i al grup ini­cial del con­sell d’admi­nis­tració de Premsa Cata­lana. Neces­sitàvem un suport perquè el diari va néixer coix. Un diari és una aven­tura econòmica increïble. La història dels [dia­ris] que han ple­gat supera de molt els que han pas­sat almenys un any de vida. Està ple d’ini­ci­a­ti­ves falli­des. És un mira­cle diari man­te­nir un diari. Un diari que es man­tin­gui només de subs­crip­tors, de la venda diària i la publi­ci­tat té la con­tinuïtat asse­gu­rada. Però quan la publi­ci­tat fla­queja perquè les cen­trals estan a Madrid, i hi van pels grans tirat­ges de dia­ris en cas­tellà; amb els subs­crip­tors hi ha aquesta mica de desori que es va reduint cada dia perquè començaven que eren molt però després les famílies en volien només un exem­plar; les xifres fruit de l’entu­si­asme ini­cial es van ade­quant a la rea­li­tat i la neces­si­tat específica. El diari té la publi­ci­tat una mica difícil, els subs­crip­tors difícils, i la venda entra en com­petència amb la resta, que n’eren molts i cada diari tenia el seu públic: El Cor­reo Catalán, Tele/eXpres, El Noti­ci­ero Uni­ver­sal, La Van­guar­dia, Diari de Bar­ce­lona... I, a més, l’Avui que serà la visió cata­lana, cul­tu­ral i de país. Com que no hi havia una gran for­tuna al dar­rere, neces­si­tava un coixí i sem­pre tenia limi­ta­ci­ons. Pre­ve­ient temps difícils o per tenir una garan­tia per poder dema­nar un crèdit, es va dir: “Hem de tenir un patri­moni. El cre­a­rem.” Jo em vaig dedi­car dos anys a visi­tar tots els artis­tes sig­ni­fi­ca­tius que el con­sell asses­sor deter­mi­nava i se li anava a reco­llir l’obra, una pin­tura, escul­tura o tapís. Ara és una col·lecció i va fer el seu ser­vei.
Va arri­bar a més de 400 obres. No els devia anar a veure tots?
Quasi tots, sí. Hi havia dona­ci­ons espontànies quan se’n van assa­ben­tar, però el con­sell les havia d’accep­tar. Quan començaven artis­tes com Miró i Tàpies a donar una obra grossa, d’un cert valor repre­sen­ta­tiu en la seva tra­jectòria, la resta no podien donar una obra petita o recent. Es pro­cu­rava que fos­sin obres de l’època més repre­sen­ta­tiva de l’autor i d’una certa capa­ci­tat quant a tamany. Això per­me­tia que quan hi hagués una expo­sició, lli­bre o catàleg pogues­sin sor­tir. Els artis­tes van ser molt gene­ro­sos. Calia expli­car-los què se’n faria, del fons d’art, perquè la seva obra fos l’ade­quada en el con­junt de la plàstica cata­lana, l’escul­tura, tapís i tot tipus d’espe­ci­a­li­tat cre­a­tiva.
Seria capaç de dir quins artis­tes van fer decan­tar perquè la resta s’hi sumés?
No va ser per mime­tisme d’uns deter­mi­nats artis­tes. El diari tenia una presència ciu­ta­dana, ja era cone­gut. Se sabia que es volia fer un diari, i els artis­tes, com altres sec­tors pro­fes­si­o­nals, hi esta­ven al cas. En el moment en què surt el diari, a l’Espar li agra­dava molt anun­ciar-hi les dona­ci­ons que s’ana­ven rebent. Uti­lit­zava el diari com a ele­ment infor­ma­tiu amb pàgines monogràfiques, sec­ci­ons o requa­dres. Els artis­tes rebien car­tes, els tele­fonàvem, se’ls infor­mava. Si et dedi­ca­ves durant un parell d’anys només a això...
S’atre­veix a des­ta­car-ne algun?
Els artis­tes s’hi van impli­car. Cesc va tenir una gene­ro­si­tat il·limi­tada perquè feia dibui­xos del que li dema­na­ves i els uti­lit­za­ves en l’entorn. La Pilarín Bayés, el de Miró va ser un gran car­tell, extra­or­di­nari. Se’n va fer aquesta edició [la que surt a la imatge de l’entre­vista] sig­nada i nume­rada. Era la suma. Tots els noms, tots els noms.
Dalí no?
Dalí no, ja estava...
El va anar a veure?
Nooo. Ni se’ns va ocórrer.
Per què? És l’únic que en va que­dar al marge?
No, sem­pre n’hi va haver algun que per viatge o situ­ació per­so­nal no podia.
Dalí seria el gran exclòs perquè ideològica­ment era a les antípodes?
No crec que fos per això. Dalí va morir el... pot­ser estava malalt. En canvi, Miró, tot i ser gran, va rebre el con­sell d’admi­nis­tració en ple a Palma. L’expo­sició del fons d’art es va fer a la Fun­dació Miró el gener de 1976.
A la inau­gu­ració de l’expo­sició, amb Miró, no es va poder evi­tar que hi anés un minis­tre, oi?
Bé... [riu men­tre con­sulta el telèfon mòbil] Dalí mor el 1989.
Per edat Dalí hau­ria pogut par­ti­ci­par del fons d’art de l’Avui.
Per edat, natu­ral­ment [riu]. La imatge de Dalí en aquell moment —en la història sem­pre hem de mirar el moment, mai amb els ulls actu­als mirar l’ahir— era la d’un opor­tu­nista. Era la d’una per­sona sense cri­teri que, per la seva car­rera, sacri­fi­ca­ria el país o el que fos. També cal dir que Dalí no ha tin­gut una pre­o­cu­pació de gene­ro­si­tat com tenia Miró. A Miró se li ha fet un lli­bre i una expo­sició amb cent car­tells de cent actes de soli­da­ri­tat. Per Edi­ci­ons 62, Amnis­tia Inter­na­ci­o­nal, el Fut­bol Club Bar­ce­lona, Palau de la Música, Cen­tre Excur­si­o­nista de Cata­lu­nya, Òmnium Cul­tu­ral, etcètera. Cent car­tells! Cesc a part, quin artista pot dir-ho? Per tant, era nor­mal que la imatge de l’Avui fos la de Miró, no la del Dalí. Ell tam­poc tenia cap interès. Segu­ra­ment hau­ria estat més pro­cliu a una expo­sició de la monar­quia que una dels qui han pas­sat per comis­sa­ria o estan con­tra un règim dis­cri­mi­na­dor inten­tant fer un diari per donar veu al país.
No sé si amb els intel·lec­tu­als també hi va tenir con­tacte. Per exem­ple, un dels comp­te­partícips va ser Josep Pla. És un cas sem­blant al de Dalí?
[Riu] Qui tenia un pes a l’Avui era Joan Triadú, a qui, per cert, he dedi­cat una anto­lo­gia dels seus arti­cles sobre llen­gua. A Pla no li he dedi­cat cap lli­bre, no. Al Triadú, sí. Pla, amb l’Avui, estava en un altre con­text. Pen­sem que [la revista] Des­tino és el nom d’un vers de l’himne de Falange: “Uni­dad de des­tino en lo uni­ver­sal”, per això l’hi posen. En Faulí, el pri­mer que em diu quan em crida al seu des­patx del Brusi és: “Aquí farem cul­tura cata­lana, però l’hau­rem de fer en cas­tellà perquè no la podem fer en català”. La secció es deia Veus i Lle­tres de Cata­lu­nya, i col·labo­rava amb ell fent entre­vis­tes i res­se­nyes de lli­bres. Però teníem aquesta sen­si­bi­li­tat. En Faulí, com a crític, va als Jocs Flo­rals [els de l’exili de Lau­sana] i li posen una multa. Pla no s’ha des­ta­cat per una situ­ació de com­promís. Quan hi ha refe­rents que escri­uen només en català i saben el que suposa de renúncies per publi­car només en català, ales­ho­res mai podràs saber si aquest escrip­tor ho fa en català perquè hi ha un mer­cat que l’interessa o per con­vicció. Jo crec que Pla tenia aquest subs­trat de cata­la­ni­tat, serà dipu­tat de La Lliga, serà un escrip­tor català que es troba en aquesta des­feta: que una part del país són els gàngs­ters que estan matant gent –maten el pare de l’Espar, maten mul­ti­tud de gent, el ter­ror– i ales­ho­res la Gene­ra­li­tat és incapaç d’atu­rar-ho perquè no té les eines. Què queda? Que una part del país con­tem­po­rit­zarà amb els ocu­pants. És evi­dent que el diari ha de ser una ban­dera, no de puresa d’un petit gru­pus­cle sinó de tot el que s’ha ama­gat. Aques­tes per­so­nes com Pla o Dalí, que repre­sen­ten el que repre­sen­ten, era evi­dent que no podien ser els esten­dards o aban­de­rats d’una obra col·lec­tiva per poder tor­nar a recu­pe­rar la iden­ti­tat.
Amb els anys, l’Avui va man­te­nir aquesta idea o va entrar en una lògica de capçale­res més o menys vin­cu­la­des a par­tits? És justa la sim­pli­fi­cació que el pujo­lisme hi tenia massa mà?
Vostè en les entre­vis­tes està par­lant amb un seg­ment de per­so­nes molt deli­mi­tat per la cro­no­lo­gia, les vivències i la ide­o­lo­gia. El que cal és una visió àmplia, i m’agra­da­ria que sortís una història de l’Avui feta amb pro­fun­di­tat. N’han sor­tit diver­ses, unes quan­tes. Cal una que pogués ser una tesi doc­to­ral que tre­ballés els tes­ti­mo­nis, el periòdic, els docu­ments, les fonts, els arxius... I que, a par­tir d’aquí, pogués sor­tir una mono­gra­fia sòlida. Els dia­ris que tenen una gran sig­ni­fi­cació, com pot ser La Van­guar­dia també, no tenen una història. El tre­ball que va fer Gaziel, estem par­lant de l’experiència d’Agustí Cal­vet amb el compte de Godó en un moment deter­mi­nat, no tota la tra­jectòria. Jo diria que hi ha tres Avuis: l’Avui dels direc­tors, que cadas­cun d’ells té unes par­ti­cu­la­ri­tats, amb les limi­ta­ci­ons econòmiques que tenien; el pro­jecte ini­cial, que no va tenir els recur­sos, i després hi ha com l’han vist els lec­tors. La imatge que ha tin­gut l’Avui d’un diari ideològic, cul­tu­ral, de país, i que ha posat l’èmfasi en unes face­tes.
Quins recur­sos van man­car al pro­jecte ini­cial de l’Avui?
A l’Avui se’ns dema­nava que les redac­ci­ons a València, Per­pinyà i Palma tin­gues­sin trans­lació a les pàgines del diari i que tin­gues­sin una visió de con­junt. Això no va poder ser. Havia de ser un diari que tingués uns redac­tors que fes com TV3 quan mimava els docu­men­tals. Tro­bar-te amb un diari actiu, no reac­tiu, que sap el que vol però no té els recur­sos va ser el han­di­cap cons­tant. En canvi, altres dia­ris han tin­gut els recur­sos i no han vol­gut fer aquesta acció. Però sense els suple­ments i ober­tu­res a escrip­tors i pen­sa­dors de l’Avui, no es pot enten­dre la història del dar­rer mig segle de Cata­lu­nya.
Hi havia un divorci entre la redacció i la pro­pi­e­tat? Una pro­pi­e­tat més com­pro­mesa amb el país que amb la pro­fes­si­o­na­li­tat, i uns peri­o­dis­tes que feien militància d’altres cau­ses?
Hi havia de tot. Hi havia uns empre­sa­ris amb volun­tat de país que no tenien prou conei­xe­ment tècnic del que era el fun­ci­o­na­ment d’un diari. Hi havia uns peri­o­dis­tes que es pen­sa­ven que podien fer una soci­e­tat de redac­tors com Le Monde. Ara als redac­tors se’ls hi diu el pri­mer dia: “Escolti, aquí hi ha això i jo soc l’amo”. I el peri­o­dista accepta, calla i fa el que li dema­nen. Per tant, hi havia de tot. La sort és que hi va haver un gran direc­tor al començament que era en Josep Faulí, que conei­xia l’ofici i va ser l’home que va saber aga­far tota una sèrie de col·labo­ra­dors no només de la secció d’opinió sinó fixos del diari. Això va mar­car el que és el diari, amb uns senyals d’iden­ti­tat que, mal­grat les dis­cus­si­ons que hi pogués haver de par­ti­disme polític d’uns i altres, que són cer­tes, o les visi­ons dels direc­tors, que són cer­tes, hi havia aquests ele­ments que feien com­bre­gar en el periòdic amb aques­tes colum­nes i sec­ci­ons. Tots els petits ele­ments que feien que tenies aque­lla mitja hora de lec­tura en què que­da­ves satis­fet dels repor­tat­ges, entre­vis­tes, arti­cles d’opinió. Aquest és el valor d’un diari. El divorci de redacció i empresa, que es produïa en molts mit­jans i ara també, tot i que el con­flicte està soter­rat. Tre­mo­lem amb les màqui­nes quan hi hagi més con­trol del diner damunt de les idees. Diner i saber sem­pre han estat enfron­tats, i l’Avui no ha estat l’excepció. El que sí ha estat és una molt bona tri­buna de la defensa dels ele­ments de cata­la­ni­tat de tot tipus.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.