Societat

Societat

Protecció Civil manté l’alerta per les pluges i recomana “prudència” el cap de setmana

Aquest cap de set­mana s’espe­ren plu­ges que poden ser inten­ses en alguns punts del país i dei­xar acu­mu­la­ci­ons impor­tants en alguns punts. És per això que Pro­tecció Civil de la Gene­ra­li­tat manté en alerta el Pla espe­cial d’emergències per risc d’inun­da­ci­ons a Cata­lu­nya (Inun­cat) i reco­mana “pre­caució” davant el risc d’inun­da­ci­ons. A més, ha posat en pre­a­lerta el Pla espe­cial d’emergències per risc de vent a Cata­lu­nya (Vent­cat) per la pre­visió ven­ta­des al nord-oest. Per tot ple­gat, demana “molta prudència” en la mobi­li­tat i en les acti­vi­tats a l’aire lliure, sobre­tot a les zones de mun­ta­nya i pis­tes d’esquí.

Les pre­ci­pi­ta­ci­ons poden afec­tar aquest dis­sabte tot el país, però el de risc més alt és a la mei­tat nord, sobre­tot al Piri­neu, Pre­pi­ri­neu i Pre­li­to­ral Nord. La pre­visió és que l’epi­sodi sigui més intens la nit de dis­sabte i la mati­nada de diu­menge. A les comar­ques del lito­ral cen­tral i nord, així com a les de l’inte­rior de Girona, es podran superar els 20 litres en 30 minuts. Els xàfecs poden caure acom­pa­nyats local­ment de tem­pesta i de rat­xes for­tes de vent. No es des­carta algun epi­sodi de temps vio­lent.

És pos­si­ble que en punts dels ves­sants marítims del Mont­seny i de la ser­ra­lada Trans­ver­sal, i al massís de l’Albera, es pro­du­ei­xin acu­mu­la­ci­ons de més de 100 litres en 24 hores. A par­tir de dis­sabte al mig­dia també aquest llin­dar també es podria superar a les comar­ques del Piri­neu, sobre­tot a zones ele­va­des del ves­sant sud.

L’Agència Cata­lana de l’Aigua (ACA) i la Con­fe­de­ració Hidrogràfica de l’Ebre (CHE) han emès avi­sos per l’even­tu­a­li­tat de cres­cu­des sob­ta­des de rius i rie­res. Cal ser pru­dents sobre­tot a les con­ques inter­nes del Pre­li­to­ral i Lito­ral Cen­tral i Nord, i als cur­sos de les con­ques de l’Ebre al Pre­pi­ri­neu Occi­den­tal. Pro­tecció Civil recorda que és molt impor­tant que no es tra­ves­sin rie­res, bar­rancs, tor­rents ni cap zona inun­da­ble en gene­ral allà on plo­gui o on ja hi hagi acu­mu­lació d’aigua.

Ven­ta­des al Piri­neu

A les comar­ques de l’Alta Riba­gorça, la Cer­da­nya, el Ripollès, a la Vall d’Aran i al Pallars Sobirà es poden pro­duir rat­xes de vent supe­ri­ors als 90 quilòmetres per hora i, per tant, Pro­tecció Civil ha posat en pre­a­lerta el pla Ven­cat. Aquest llin­dar d’avís es pot superar a les cotes altes. Tot i que no s’espera que la cota de neu baixi dels 2.000 metres, el fort vent podria pro­vo­car el feno­men del torb. En aquest sen­tit, es podrien pro­duir afec­ta­ci­ons a les car­re­te­res del Port de la Bonai­gua (C-28, entre el Pallars Sobirà i la Vall d’Aran) i la collada de Tos­ses (N-260, entre el Ripollès i la Cer­da­nya).

Pre­caució per l’onatge

Pel que fa a l’estat de la mar, el Ser­vei i Mete­o­rològic de Cata­lu­nya pro­nos­tica mare­gassa al lito­ral cen­tral i nord, on les ona­des poden superar els 2,5 metres d’alçada. L’onatge pot tenir més incidència pel fet de coin­ci­dir amb un epi­sodi de for­tes plu­ges. Pro­tecció Civil demana no apro­par-se a pas­se­jos marítims i espi­gons on les ones tren­quin amb força i fa una crida a res­pec­tar els tan­ca­ments que imple­men­tin els muni­ci­pis.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.