Política

Les finances, a la corda fluixa

Santa Perpètua de Mogoda ha aprovat un pla de sanejament i ha prorrogat el pressupost

Entre els reptes per al 2025, destaca la implantació d’un nou model de recollida d’escombraries

L’Ajuntament reclama millores de la xarxa ferroviària i de carreteres per garantir la mobilitat

El municipi té sòl disponible per construir pisos públics de lloguer a la zona de Can Filuà

La situ­ació econòmica de l’Ajun­ta­ment mar­carà l’arri­bada a l’equa­dor d’aquest man­dat després de l’apro­vació al desem­bre d’un pla de sane­ja­ment finan­cer, deri­vat de l’incom­pli­ment el 2023 d’un dels indi­ca­dors de solvència finan­cera, i de la pròrroga del pres­su­post al gener. L’equip de govern, for­mat per Santa Perpètua en Comú (SPEC) i ERC, s’ha vist obli­gat a posar en marxa una sèrie de mesu­res econòmiques per tor­nar a equi­li­brar les finan­ces muni­ci­pals, després que el 2023, tot i tan­car en posi­tiu, no es generés sufi­ci­ent estalvi net. L’apli­cació del pla afecta direc­ta­ment el pres­su­post muni­ci­pal del 2025, que s’haurà de reduir. L’equip de govern ha apos­tat per pror­ro­gar els comp­tes del 2024 per estu­diar, diu l’alcal­dessa, Isa­bel Gar­cia (SPEC), “la manera de fer els rea­jus­ta­ments sense afec­tar gaire la ciu­ta­da­nia” i bus­car més ingres­sos. Gar­cia, que viu ara el cinquè man­dat al cap­da­vant de l’Ajun­ta­ment, con­fia a superar la situ­ació i recorda que l’any 2011, quan van tor­nar al govern, vam viure un moment simi­lar i ja ho van fer. Des de l’opo­sició, però, cri­ti­quen la gestió finan­cera del con­sis­tori i posen sobre la taula el fet que, tot i tenir majo­ria sufi­ci­ent, hagin pror­ro­gat els comp­tes. El soci­a­lista Pere García, a més, lamenta que des de l’equip de govern no fes­sin cas de les veus, com la de l’inter­ven­tor, que deien que els comp­tes no aca­ba­ven de qua­drar. Al gener, a més de tirar enda­vant la pròrroga, es va apro­var en el ple una moció amb els vots d’SPEC, ERC, el PSC i Cs, amb la qual l’Ajun­ta­ment va tor­nar a dema­nar un nou model just de finançament local adduint que el que exis­teix és “insu­fi­ci­ent” i “està obso­let per aten­dre les neces­si­tats de la ciu­ta­da­nia”.

Un altre dels rep­tes que té Santa Perpètua de Mogoda aquest 2025 és la implan­tació del nou model de reco­llida de resi­dus, amb el qual pre­te­nen aug­men­tar el per­cen­tatge de reci­clatge a la ciu­tat, que se situa al vol­tant del 40%, i que, per tant, és lluny dels barems òptims mar­cats per la Unió Euro­pea. En aquest cas, l’Ajun­ta­ment ha apos­tat per la ins­tal·lació de con­te­ni­dors tan­cats que fun­ci­o­nen amb tar­geta i que per­me­tran l’apli­cació d’una “taxa justa”, és a dir, qui més reci­cla menys paga. S’espera que el nou sis­tema es posi en marxa durant el pri­mer qua­dri­mes­tre de l’any, després que la implan­tació s’hagi anant endar­re­rint per diver­sos motius com ara un procés d’adju­di­cació llarg a causa dels recur­sos inter­po­sats per empre­ses lici­ta­do­res. L’alcal­dessa ha reco­ne­gut en diver­ses oca­si­ons que el procés no està sent fàcil i que cal un temps d’adap­tació de la ciu­ta­da­nia al canvi. Tot i això, indica que des del con­sis­tori fa anys que es fan cam­pa­nyes de sen­si­bi­lit­zació i acci­ons perquè és un tema que els ocupa i pre­o­cupa però “malau­ra­da­ment” no han donat els resul­tats espe­rats.

Per tren i car­re­tera

La millora de la mobi­li­tat és una de les rei­vin­di­ca­ci­ons històriques de Santa Perpètua de Mogoda. Es troba al Vallès Occi­den­tal, a poc menys de 20 quilòmetres de Bar­ce­lona, en plena riera de Cal­des i, per tant, a prop de polígons indus­tri­als i de l’AP-7, que suporta uns nivells molt ele­vats de trànsit. La dar­rera demanda feta pel muni­cipi, en forma de moció, reclama inver­si­ons urgents en infra­es­truc­tu­res fer­roviàries per ofe­rir una alter­na­tiva com­pe­ti­tiva al trans­port de per­so­nes i mer­ca­de­ries que “col·lapsa” l’auto­pista, i recu­pera diver­ses pro­pos­tes per garan­tir la con­nexió entre dife­rents ter­ri­to­ris. Per exem­ple, el con­sis­tori fa temps que reclama inter­can­vi­a­dors a l’R8 i un aug­ment de les freqüències. Pel que fa a la mobi­li­tat viària, en els dar­rers mesos s’han produït avenços en un altre dels temes pen­dents: la B-140, que uneix Saba­dell i Santa Perpètua, i que regis­tra un volum molt ele­vat de trànsit que va a polígons com el de San­tiga, a Bar­berà del Vallès. Fa anys que es tre­ba­lla en un pro­jecte per millo­rar la segu­re­tat al tram de 3,2 quilòmetres i garan­tir una millor con­nexió amb l’AP-7. Aquest 2025, s’ha creat una comissió entre la Gene­ra­li­tat i els ajun­ta­ments de Bar­berà i Santa Perpètua per fer un segui­ment del pro­jecte. La taula de tre­ball neix després del recurs con­tenciós admi­nis­tra­tiu que va pre­sen­tar Santa Perpètua per a la implan­tació d’Ama­zon a tocar de la via, en un polígon de Bar­berà. A més de garan­tir la segu­re­tat amb mesu­res com ara l’ade­quació de les para­des d’autobús i car­rils bici, el con­sis­tori demana que es posi fi als embus­sos qui­lomètrics que es pro­du­ei­xen diària­ment. En aquest sen­tit, recla­men millo­res a les roton­des de Can Sabau i Can Sirera.

La ciu­tat encara pot créixer

“La gent no s’hi pot que­dar a viure i pen­sem que no és admis­si­ble”, asse­gura Gar­cia. Santa Perpètua de Mogoda és una més de les ciu­tats que tenen pro­ble­mes perquè els seus veïns acce­dei­xin a un habi­tatge, perquè ha pujat tant el preu de com­pra com el de llo­guer. A la ciu­tat, però, hi ha espai per créixer. Una de les opci­ons és Can Filuà, on hi ha un con­sorci for­mat pel con­sis­tori i l’Incasòl creat abans de la crisi immo­biliària i que no ha aca­bat de créixer com s’espe­rava. Durant la visita al muni­cipi el febrer pas­sat de la dele­gada del govern de la Gene­ra­li­tat, Pilar Díaz, l’alcal­dessa va apro­fi­tar per recor­dar que hi ha dis­po­ni­bi­li­tat de sòl per cons­truir habi­tatge acces­si­ble i, per tant, que està oberta a adhe­rir-se a la pro­posta del pre­si­dent Sal­va­dor Illa d’impul­sar el parc de llo­guer públic. Segons Gar­cia, a més, hi ha coo­pe­ra­ti­ves i empre­ses que s’han interes­sat per cons­truir en un sec­tor, el de Can Filuà, total­ment urba­nit­zat, mal­grat que que­den encara alguns equi­pa­ments de barri per fer, com el parc de les Aigües. En el marc de l’habi­tatge públic, Santa Perpètua també té recla­ma­ci­ons. Fa temps que dema­nen a la Gene­ra­li­tat la revisió dels barems de pro­tecció ofi­cial perquè, per exem­ple, s’han tro­bat al sec­tor de Can Filuà amb un edi­fici amb llo­guers molt ele­vats que no són acces­si­bles per a les famílies. Segons el pla gene­ral d’orde­nació, també queda per desen­vo­lu­par Can Taió. Amb els dos espais, la ciu­tat podria arri­bar als 30.000 o 32.000 habi­tants, segons estima l’alcal­dessa. Mal­grat tot, ara el que volen poten­ciar és Can Filuà.

Satisfets amb la neteja, preocupats per la seguretat
Segons el Dibaròmetre, una enquesta que fa la Diputació de Barcelona per copsar la percepció de la ciutadania de la demarcació, l’enllumenat, la neteja i l’estat dels carrers i els parcs són els temes més ben valorats pels veïns de Santa Perpètua de Mogoda En canvi, l’accés a l’habitatge, les oportunitats de feina i l’aparcament es troben entre els que pitjor perceben. A més, veuen amb preocupació la seguretat ciutadania i el transport públic. El 82% dels enquestats diuen que estan satisfets de viure a la ciutat vallesana i només un 7% indiquen que hi estan poc o gens satisfets. Pel que fa a la transparència de l’Ajuntament, un 42% dels enquestats la situen a la franja alta, mentre que un 41% creuen que ho és poc o gens. Sis de cada deu assenyalen que es fomenta la participació ciutadana i un 67%, que la ciutat té compromís amb el canvi climàtic.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.