Política

turquia

ONG internacionals condemnen l’arrest del líder opositor i de periodistes

La Fiscalia ha emès ordres de detenció contra 1.133 persones en aquests cinc dies i només en el matí d’aquest dilluns hi ha hagut una batuda a Istanbul amb 144 detinguts, entre ells diversos periodistes que han cobert les manifestacions

Human Rights Watch (HRW) ha denun­ciat aquest dilluns que l’arrest del líder opo­si­tor turc Ekrem Ima­mo­glu és un clar ús de la Justícia com a “arma” per a eli­mi­nar a rivals polítics, men­tre que l’orga­nit­zació inter­na­ci­o­nal Repor­ters sense Fron­te­res ha cri­ti­cat l’arrest de peri­o­dis­tes que cobrien les pro­tes­tes anti­go­ver­na­men­tals.

Com a exem­ple de l’ús d’“un sis­tema judi­cial con­ver­tit en arma per a eli­mi­nar de l’escena política a un des­ta­cat polític de l’opo­sició” ha qua­li­fi­cat HRW l’arrest de l’alcalde soci­al­demòcrata d’Istan­bul, que anava a dis­pu­tar el càrrec al pre­si­dent del país, l’isla­mista Recep Tayyip Erdo­gan, en les elec­ci­ons pre­vis­tes per a 2028.

Aquesta ONG ha denun­ciat en un comu­ni­cat que Ima­mo­glu va ser enviat a presó pre­ven­tiva “for­mal­ment a causa d’una inves­ti­gació feta per la fis­ca­lia per cor­rupció”, el mateix dia que el seu par­tit, el soci­al­demòcrata CHP, el va con­fir­mar com a can­di­dat en les pròximes elec­ci­ons pre­si­den­ci­als.

Aquest empre­so­na­ment “mos­tra l’exces­siva influència d’Erdo­gan sobre els fis­cals i tri­bu­nals de Tur­quia”, asse­vera HRW, que indica que els càrrecs con­tra Ima­mo­glu per cor­rupció inclo­uen “afir­ma­ci­ons vagues per part de tes­ti­mo­nis la iden­ti­tat de les quals es manté en secret”.

“Són temps fos­cos per a la democràcia a Tur­quia, amb una mani­o­bra tan contrària a la llei per a con­ver­tir la Judi­ca­tura en una arma per a can­cel·lar el procés democràtic”, con­si­dera Hugh Willi­am­son, direc­tor de HRW per a Europa i Àsia cen­tral, en la nota.

Les mas­si­ves pro­tes­tes que se suc­ce­ei­xen des de la detenció d’Ima­mo­glu el dime­cres pas­sat “han estat en la seva immensa majo­ria pacífiques” tot i que va haver-hi “arres­tos i càrre­gues poli­ci­als vio­len­tes, usant-se en alguns casos gasos lacrimògens o canons d’aigua, sobre­tot a Ankara”, asse­nyala HRW.

A part d’aquests arres­tos, la Fis­ca­lia ha emès ordre de detenció con­tra 1.133 per­so­nes en aquests cinc dies i en el matí del dilluns va haver-hi una batuda a Istan­bul amb 144 detin­guts, entre ells diver­sos peri­o­dis­tes que han cobert les mani­fes­ta­ci­ons.

En aquest sen­tit, l’orga­nit­zació inter­na­ci­o­nal Repor­ters Sense Fron­te­res (RsF) ha con­dem­nat aques­tes deten­ci­ons, com ja han fet també diver­ses asso­ci­a­ci­ons de premsa tur­ques.

“Con­dem­nem de la forma més enèrgica la repressió vio­lenta de pro­fes­si­o­nals de la premsa que cobrei­xen les pro­tes­tes a Tur­quia. Aquests atacs i les res­tric­ci­ons de la lli­ber­tat de premsa han d’aca­bar imme­di­a­ta­ment i ser por­tats als tri­bu­nals”, escriu RsF.

“Exi­gim que els peri­o­dis­tes detin­guts siguin posats en lli­ber­tat i dema­nem al minis­tre de l’Inte­rior, Ali Yer­likaya, que pren­gui mesu­res perquè les for­ces de l’ordre res­pec­tin el dret de la ciu­ta­da­nia a la infor­mació”, con­clou el comu­ni­cat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.