Política

Bàrbara Lligadas

Cap de l’oposició (ERC)

“Estan fent una ciutat amb molts habitants, però sense serveis”

“Primer havia d’arribar un metro, després un rodalies, ara resulta que els FGC. Ostres, que s’aclareixin, els socialistes, han governat arreu”

“Hi ha molta gent que no s’ha acabat de creure la importància estratègica del parc agrari. Una part del meu partit tampoc no ho va entendre”

Bàrbara Lligadas (1983) va estudiar ciències polítiques i de l’administració a la Pompeu Fabra i antropologia social i cultural a la UB. Ha treballat com a cap de gabinet de Raül Romeva i actualment és presidenta del consell nacional d’ERC.

Com va amb la nova alcaldessa?
Doncs el que ha canviat és que ara hi ha moltes fotos i molts somriures, un gran desplegament perquè tothom conegui l’alcaldessa, perquè quan la van fer alcaldessa feia només un any que era regidora. Tot i que militava al PSC, no l’havíem vist mai fer gaire vida de partit, més enllà de fer d’apoderada al col·legi electoral i poca cosa més. Sí que és veritat que té un altre tarannà, potser és més accessible.
Què us preocupa, de la ciutat?
Que som un municipi que continua creixent dins d’una carcassa molt limitada. Veiem com creix el barri de Llevant i com ens estan anunciant el projecte de la Roca. Quan es va plantejar el 2017 deien que serien 1.600 habitatges i hem passat a 2.200.
Fan falta habitatges.
Però quins serveis els donarem? No han planificat equipaments. Tenim Podium i Atrium, els dos equipaments esportius públics, que han tancat matriculacions. No te’n pots fer soci perquè estan saturats. I, en canvi, ens diuen que volen convertir Viladecans en un pol d’atracció de l’esport. Tampoc no tenim residència d’avis pública, tenim 200 famílies que fa dos o tres anys que es queden fora de les escoles bressol públiques... S’han negat a incrementar places d’escola bressol públiques. Ens consta que hi ha hagut una reunió amb veïns de Llevant i ja els han dit que, d’escoles bressol públiques, de moment, no n’hi haurà més. El 2008 van planificar l’increment de places escolars pensant en la gent que havia de venir, però tindrem escoles que hauran de tornar créixer. I no ens consta que tinguin tampoc planificats més recursos en l’àmbit de l’atenció primària sanitària.
Frenaríeu la construcció de pisos?
El que proposem és donar els serveis que necessita la ciutat. Actualment no tenim els serveis que necessita la ciutadania que ja viu a Viladecans. Si a més estem creixent i no donen més serveis, el que estan fent és una ciutat que tindrà molts habitants, però sense serveis. Tampoc tenim les biblioteques que ens pertoquen per la ciutadania que som ara. Només en tenim una i som 67.000 habitants. Més tots els que aniran venint.
A l’entrevista de l’any passat, l’anterior alcalde, Carles Ruiz, celebrava que ja paren tots els trens a Viladecans.
El tren de Vilanova i el de Castelldefels paraven, però el de Sant Vicenç, no. Era un deute històric. Nosaltres, quan érem a Territori, vam contribuir a pressionar perquè això fos possible. Ara paren tots els trens, però és irreal. Ha coincidit amb totes aquestes obres que s’estan fent, amb el servei deficitari tradicional que tenim a Rodalies per la manca d’inversió, i això fa que hi hagi trens fantasma, els anuncien, però no passen. I, quan en passa un, és curt i la gent va encara més enxubada.
Fa anys es parlava d’un metro.
Se suposava que jo podria anar a la universitat en metro i a la meva filla li falten dos cursos per anar a la universitat i no hi anirà en metro. Quina és ara la nova gran idea de l’alcaldessa? Suposo que perquè l’exalcalde porta FGC va dir que hi parlaria per veure si els FGC podien allargar-se i arribar a Viladecans. Que s’aclareixin, els socialistes, perquè han estat governant a totes les administracions en diversos moments. Primer havia de ser un metro, després havia de ser un rodalies però amb més freqüència, ara resulta que FGC. Ostres, que s’aclareixin, perquè mentrestant la nostra gent pateix i sembla que estiguin frivolitzant. Han governat a tot arreu: l’Estat, la Diputació, la Generalitat i l’Ajuntament, tot alhora, com a mínim dos cops, i en períodes llargs, i no han fet res per solucionar-ho.
Justament ara governen a tot arreu. Veieu més pròxima una ampliació de l’aeroport?
Sí, la veiem més pròxima. Sempre ha estat una amenaça sobre la taula, però a nosaltres no només ens preocupa l’ampliació de la pista. Pel continuisme, la nova alcaldessa, no dubto que vagi en la mateixa línia que l’anterior alcalde, el que volen és una ciutat aeroportuària. Fa anys es va llançar un globus sonda, deien que hi havia d’haver tretze hotels. Ara es parla d’un pla d’hotels, no sabem quants, haurem de mirar la lletra petita. El risc no només és la pista, que també. El que necessita aquest país és equilibrar les infraestructures i que realment funcionin, que no calgui que tot hagi de passar per Barcelona. Tenim altres aeroports. Si tenim una bona xarxa ferroviària, un port i un aeroport, per què cal ampliar-lo? Hi ha alternatives tècniques que han de poder permetre no trinxar més el territori i poder continuar sent un hub aeroportuari.
Us vau oposar a la zona d’especial protecció per a les aus (ZEPA) de l’anterior govern de la Generalitat.
Sí, a Viladecans vam ser contraris a com es plantejava. Estem d’acord que hi ha de ser, però sempre que sigui respectuosa amb el parc agrari. El producte de quilòmetre zero és fonamental. Hi ha molta gent que no s’ha acabat de creure la importància estratègica del parc agrari. Jo també vaig a favor del medi ambient, però, simplificant, el que no pot ser és que per protegir els ocells no puguem menjar coses de quilòmetre zero.
Quan diu que hi ha gent que no s’ho ha acabat de creure, a qui es refereix?
A molts agents socials i a partits. Una part del meu tampoc no ho va entendre. Vam pressionar fins a l’últim moment i quan es va aprovar, quan estàvem en funcions, vam dir: fins aquí. No estàvem d’acord en com es va delimitar. Era tan fàcil com escoltar Unió de Pagesos.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.