Unió Europa
Els vint-i-set avalen que les aerolínies cobrin per l’equipatge de de mà
Els ministres de Transport europeus acorden elevar les hores de retard que donen dret a reclamar una indemnització
Alemanya, Eslovènia, l’Estat espanyol i Portugal voten en contra del nou reglament sobre els drets dels passatgers
Els ministres de Transports de la Unió Europea (UE) han aprovat aquest dijous una proposta de modificació del reglament sobre els drets dels passatgers aeris que permetrà a les aerolínies continuar cobrant per l’equipatge de mà a la cabina. A més, la reforma eleva el temps mínim de retard d’un vol per poder reclamar una indemnització.
El text, que ara s’ha de negociar amb el Parlament Europeu, ha rebut el vot contra d’Alemanya, Eslovènia, l’Estat espanyol i Portugal, i l’abstenció Àustria i Estònia. No obstant això, la proposta ha tirat endavant perquè només necessitava una majoria qualificada.
Una de les principals diferències entre els socis ha estat a l’hora de definir quins són els “elements personals” que els passatgers poden pujar a l’avió sense haver de pagar un sobrecost. Finalment, els vint-i-set han acordat que només serà gratuït l’equipatge de mà que càpiga a sota del seient i autoritza explícitament que les companyies cobrin per les maletes o bosses addicionals en cabina, com ja venen fent diverses aerolínies, sobretot les de baix cost.
Aquest és un dels punts que ha provocat el rebuig de l’Estat espanyol a la proposta. El ministeri de Consum havia sancionat cinc companyies (Ryanair, Vueling, EasyJet, Norwegian i Volotea) per cobrar l’equipatge de mà i assignar seients separats a menors o persones dependents, entre altres pràctiques.
En aquest sentit, el reglament aprovat només obliga les aerolínies a oferir un seient adjacent gratuït a persones dependents en el moment de la facturació i només si hi ha disponibilitat. Això implica que, per garantir viatjar amb un acompanyant, els passatgers hauran de pagar un suplement.
La normativa consensuada amplia de 3 a 4 hores el temps de retard d’un vol que dona dret a sol·licitar una indemnització de 300 euros en els vols de fins a 3.500 quilòmetres i de 500 euros en aquells que superin aquesta distància i que arribin sis hores tard. La legislació vigent actualment preveu una indemnització de 250 als passatgers si el vol incorre en un retard de 3 hores o més en recórrer una distància de 1.500 quilòmetres; de 400 euros si el trajecte és d’entre 1.500 i 3.500 quilòmetres, i 600 euros per a vols més llargs.
Aquests canvis encara no seran vigents aquest estiu perquè primer han de superar la negociació al Parlament Europeu, que es preveu complicada. No obstant, aplanen el camí per desencallar una reforma que està encallada des de fa una dècada.