Política

orient mitjà

Israel llança un atac a gran escala contra l’Iran i mata la cúpula militar

Israel diu haver atacat un centenar d’objectius militars i nuclears

Teheran promet una contundent resposta amb drons i míssils balístics

Israel ha llançat aquesta matinada una ofensiva a gran escala i de conseqüències imprevisibles contra l’Iran. L’exèrcit israelià, complint ordres del primer ministre Benjamin Netanyahu, ha bombardejat “desenes d’objectius” relacionats amb el programa nuclear iranià i militars.

Netanyahu ha qualificat de “molt reeixit” l’atac inicial i augurat que aconseguiran “moltes més fites”. “Hem atacat l’alt comandament. Hem atacat científics d’alt nivell que impulsen el desenvolupament de bombes atòmiques. Hem atacat les instal·lacions”, ha reivindicat. El mandatari ha assegurat que l’operació pretén “revertir l’amenaça iraniana a la mateixa existència d’Israel”, i que els atacs continuaran “tants dies com calgui”.

Segons l’exèrcit israelià (IDF) l’Iran “és més a prop que mai d’obtenir l’arma nuclear”. “Armes de destrucció massiva en mans del règim iranià són una amenaça existencial per a l’estat d’Israel”, apunta l’IDF, que diu que té “l’obligació” d’actuar per “defensar” el país.

En una breu roda de premsa virtual, el portaveu de l’Exèrcit, Effie Defrin, ha explicat que en l’atac fet aquesta matinada contra l’Iran hi han participat 200 avions de combat que han atacat més de 100 punts del país amb 330 municions diferents.

L’exèrcit ha afirmat més tard que l’operació ha provocat danys greus a la planta d’enriquiment d’urani més gran de l’Iran, a la zona de Natanz, a uns 220 quilòmetres al sud-est de Teheran. Segons el comunicat, l’atac ha afectat la “zona subterrània de la planta”, on hi ha una sala d’enriquiment d’urani de diversos pisos, amb centrifugadores i sales elèctriques. A més, ha colpejat altres “infraestructures crítiques” que permeten el funcionament continu de la planta. L’Agència Internacional de l’Energia Atòmica (AIEA), ha confirmat els atacs israelians contra aquesta instal·lació, però ha assegurat que no han augmentat els nivells de radiació a la zona.

Segons ha informat el primer ministre israelià, l’ordre d’atacar el programa nuclear iranià la va donar el novembre del 2024, i el pla inicial d’Israel era dur a terme els atacs a la fi d’abril d’enguany, tot i que finalment va haver de posposar-se. “L’ordre va arribar poc després de l’assassinat del (líder de Hezbol·là Hassan) Nasral·là”, ha assegurat el mandatari en un videomissatge en hebreu fet públic després dels successos de les últimes hores.

Cop a la cúpula militar

Entre els objectius, segons han concretat, hi havien alts membres de l’Estat Major i de la cúpula de seguretat del règim iranià, entre elles tres de les víctimes mortals en els atacs: el general Mohammad Bagheri, comandant de l’Estat Major de les Forces Armades; el comandant en cap de la Guàrdia Revolucionària de l’Iran, el general Hossein Salamí, i el general Gholam Ali Raixid, responsable de la base aèria Khatam al-Anbiya. El portaveu ha assegurat que amb ells “altres comandants” han mort, dels noms dels quals ha dit que informaran més endavant. Alguns fonts apunten que almenys una vintena d’alts comandaments militars han mort per l’atac. De fet, l’exèrcit israelià ha reivindicat posteriorment que l’operació també ha acabat amb la vida del cap de la força aèria de la Guàrdia Revolucionària, Amir Ali Hajizadeh. Segons Israel, Hajizadeh i la cúpula de la branca aèria de la milícia d’elit iraniana han perdut la vida quan els avions israelians han bombardejat un centre de comandament subterrani des d’on preparaven un atac aeri contra israel.

Mitjans iranians han apuntat que Ali Shamkhani, assessor del líder suprem iranià, Alí Khamenei, i exsecretari del Consell Suprem de Seguretat Nacional es troba greument ferit.

Després de la confirmació de les defuncions d’aquests alts comandaments militars, Khamenei, ha nomenat Abdolrahim Mousavi com a nou cap de l’estat major de l’exèrcit en substitució de Bagheri. A més, ha designat Mohammad Pakpour com a nou comandant de la Guàrdia Revolucionària en el lloc de Salamí i al general Ali Shadmani com a comandant de la base d’Al-Anbiya.

Científics al punt de mira

L’ofensiva israeliana també ha segat la vida a almenys sis científics nuclears iranians. Segons ha informat l’agència Tasnim, vinculada a la Guàrdia Revolucionària, les víctimes són Abdolhamid Minoochehr, Ahmad Reza Zolfaqari, Seyed Amir Hossein Feqhi, Matlabizadeh, Mohammad Mahdi Tehranchi, i Fereydoon Abbasi. Feqhi era membre de la Facultat d’Enginyeria Nuclear de la Universitat Shahid Beheshti de Teheran i sotscap de l’Agència de l’Energia Atòmica de l’Iran.

A més, un nombre indeterminat de civils ha mort en zones residencials del nord de Teheran, segons l’agència Irna.

Teheran ha promès venjança i, de moment, ha llançat més de cent drons cap a territori israelià, però “tots els sistemes de defensa estan funcionant per eliminar les amenaces”, ha afirmat l’Exèrcit israelià.

Israel continua els atacs

El portaveu de les Forces de Defensa d’Israel, el general Effie Defrin, ha revelat aquest divendres al migdia que la seva força aèria “continua amb el pla d’atac” contra l’Iran per aconseguir “els objectius de l’operació”, així com garantir la “defensa d’Israel”.

Defrin ha assegurat que l’“operació està tot just començant” i estan seguint “un pla ordenat i gradual”, els objectius del qual encara no pot revelar. Sí que ha apuntat que “ens hem de preparar per a una operació prolongada”.

El militar ha afegit que l’exèrcit està observant els moviments de l’Iran i ha advertit que Teheran “es prepara per respondre” de nou.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.