Un altre raig de llum a Biosca & Botey
Després d'una forta reestructuració espera tornar a beneficis centrada en els projectes ‘claus en mà' per a clients particulars
El 2010 serà, segur, un any per recordar a Biosca & Botey. L'empresa de serveis d'il·luminació va començar l'any amb la necessitat de superar la brusca caiguda en els projectes arquitectònics –que s'havien reduït fins a un 90% per la crisi immobiliària– i la incorporació de dos membres de les famílies propietàries a la direcció de la companyia fundada el 1917. “Havíem obert la gestió de l'empresa a personal extern a la família, però no va funcionar bé, així que ens vam trobar en plena crisi i sense ningú en la gerència”, explica Ramon Mallofré Biosca. Ell i Ramon Goula Botey, descendents dels fundadors de Biosca & Botey, van acceptar el repte d'agafar les regnes de l'empresa en un moment complicat, per mirar de reflotar el negoci.
Després d'una forta reestructuració –la firma va reduir la plantilla a la meitat fins a les 27 persones actuals–, Biosca & Botey espera tancar aquest exercici amb una facturació de 6 milions d'euros, fet que li permetrà deixar enrere les pèrdues del 2009. Una de les claus en aquesta recuperació ve de l'aposta pels projectes claus en mà per a particulars. “Oferim un servei integral que va des de fer l'estudi d'il·luminació per a l'habitatge fins a l'últim detall de la instal·lació, i això vol dir fer regates o plantar gespa si es tracta d'un jardí”, explica Mallofré. Aquest tipus de contractes han permès minimitzar en part la caiguda de grans projectes arquitectònics perquè, com destaca el conseller de Biosca & Botey, “hi ha molta gent que no ha perdut capacitat adquisitiva però que potser pel context de crisi ajorna la compra d'un nou habitatge i en comptes d'això inverteix en la reforma del que ja té”.
MÉS VENDES.
NOUS PROJECTES.
L'altre gran projecte que tenen entre mans a Biosca & Botey és la remodelació del xamfrà de la rambla de Catalunya amb Còrsega, propietat de la companyia. Allà han signat un acord amb la promotora Vertix per fer-hi 42 pisos i tres plantes de pàrquing subterrani, mentre que als baixos hi quedaran tres botigues d'uns 600 metres quadrats cada una. La intenció de Biosca & Botey és patrimonialitzar, i per tant comercialitzar-ho en règim de lloguer, però Mallofré admet: “No ens tanquem si hi ha una bona oferta per comprar l'edifici sencer”. De fet, els 6.000 metres quadrats que ocupa la promoció suma l'espai de dos antics edificis –el que feia xamfrà amb la Rambla i del qual s'ha conservat la façana catalogada– i el que guanyava espai cap a Còrsega, que ja s'ha enderrocat. Mallofré espera que d'aquí a un parell d'anys ja es puguin ocupar els baixos comercials, mentre que els pisos podrien estar enllestits al cap d'un any més. En total la companyia estima que el valor del nou edifici se situarà en els 55 milions d'euros.
De moment la firma familiar descarta, però, quedar-se algun dels locals comercials de la nova promoció. “Ara volem anar molt a poc a poc”, explica.
Programar l'escalada per poder fer el cim
Ramon Mallofré Biosca i Ramon Goula Botey són dos bons aficionats al muntanyisme, i per això quan van aterrar a la gestió de l'empresa familiar es van plantejar el repte de remuntar el negoci com si es tractés de fer un cim. Encara que tots dos eren consellers de l'empresa, provenien de sectors molt diferents (el de l'alimentació i el dels paviments industrials), però sabien bé què calia per assumir una escalada complicada. “El primer de tot va ser marcar-nos un cim raonable: no es tractava de fer un 8.000 sinó d'assegurar un 3.000 metres, i per això no aspiràvem a repetir facturacions de 12 milions d'euros com abans de la crisi”, explica mallofré. “Un altre punt destacat va ser la incorporació de Miguel Fernández, un reconegut controller, a l'equip”, afegeix. La climatologia de l'ascens, però, venia complicada per la crisi, i per això la nova direcció va optar per cancel·lar el crèdit bancari. “No podíem fer l'ascens amb una motxilla massa carregada”, diu Mallofré. La necessitat d'alleugerir càrrega i de triar molt bé l'equip també va generar una reestructuració de plantilla, una experiència que Mallofré qualifica de “difícil però necessària”. Després de l'èxit obtingut –en poc més de nou mesos han capgirat una situació de fortes pèrdues–, els dos muntanyencs ja busquen nous cims per conquerir.