Focus

Cop de mà a les grans superfícies

El govern espanyol planteja augmentar els horaris comercials quan les vendes a les grans superfícies baixen més que als establiments petit i mitjans Discrepàncies. Els grans afirmen que es crearia feina mentre els petits pronostiquen tancament.

Les vendes a les grans superfícies són al nivell més baix des de l'any 2005
Pimec considera que es vol fer servir el turisme com a cavall de Troia
Un 6,5% dels petits comerciants afirma que abans d'un any plegarà

L'obertura de nous establiments, fer créixer les vendes, crear ocupació, donar resposta als canvis en els hàbits de compra i oci, i aprofitar més l'estada de turistes són els arguments que el govern espanyol aporta per proposar la modificació de la llei d'horaris comercials. Assegura que deixant, a partir de l'1 de gener de 2013, obrir més hores -passant de 72 a 90 setmanals- i ampliant de 8 a 10 el nombre de dies festius en els quals els comerços puguin obrir, augmentaran les vendes, però aquest efecte no és gens clar, veient les últimes estadístiques: el primer trimestre de 2012, a Catalunya les vendes van baixar un 3,5%, mentre que a Madrid -on ja tenen les 90 hores setmanals d'obertura i el mes que ve s'establirà la llibertat total- ho van fer un 4,3%.

La proposta ha provocat el rebuig frontal de governs com el català i l'andalús, per la intromissió que representa en les seves competències sobre el comerç interior, de les agrupacions de petits comerciants i de les associacions que representen els supermercats. Consideren -com assenyala el manifest sectorial que a Catalunya han firmat la Confederació de Comerç de Catalunya (CCC), Pimec Comerç, l'Agrupament de Botiguers i Comerciants de Catalunya, Cedac, Cocam i els sindicats CCOO i UGT- que el consum no augmenta per l'ampliació d'horaris sinó que “es repartirà, en lloc de en sis dies, en set dies, situació que es veu agreujada per una possible ampliació a 90 hores setmanals d'obertura comercial, decantant el consum al cap de setmana, en què les grans superfícies gaudeixen d'una posició dominant”.

El que passarà si s'amplien els horaris és que els comerços de petit format perdran quota de mercat en benefici de les grans superfícies i els centres comercials, els únics formats que fa temps que reclamen la liberalització total. I els que precisament noten més la caiguda del consum, l'únic que explica que El Corte Inglés hagi retallat un 20% el preu de 5.000 productes d'alimentació i drogueria: a escala estatal, en el primer trimestre les vendes de les grans superfícies (establiments amb superfície de venda i exposició de més de 2.500 metres quadrats) van baixar un 5,8%, mentre que a les empreses unilocalitzades ho van fer un-5,1% i a les petites cadenes un-4,8%. A Catalunya, la tendència és la mateixa: l'índex de vendes en grans superfícies va arribar en el primer trimestre al valor més baix des de 2005, amb un descens de vendes anual en les especialistes del 8%.

L'Asociación Nacional de Grandes Empresas de Distribución Anged -que agrupa companyies com El Corte Inglés, Eroski, Carrefour, Media Markt o Akí- creu que la proposta del govern espanyol tindrà “un impacte irrellevant”, ja que el que cal és una llibertat total d'horaris com les que impulsen Portugal i Itàlia, amb una estructura comercial molt semblant a l'espanyola, com a mesura de xoc contra la crisi. Segons Anged, les restriccions d'horaris actuals impedeixen la creació de 20.000 llocs de treball a l'Estat espanyol a mitjà termini i elevar un 2,8 % la facturació del sector minorista. En la mateixa línia, l'Asociación Española de Centros Comerciales afirma que si els 45 centres de Catalunya que hi estan afiliats poguessin obrir tots els festius menys quatre, crearien 3.713 llocs de treball que s'afegirien als 30.190 actuals.

Però els firmants del manifest sectorial català consideren que la desregulació dels horaris, “lluny de crear ocupació estable i de qualitat, destruirà milers de llocs de treball al teixit comercial de proximitat.” Amb la normativa actual, molts botiguers renuncien a obrir perquè no surt a compte, mentre que les grans superfícies obren totes. En aquest sentit, el secretari general de la Confederació de Comerç de Catalunya, Miguel Ángel Fraile, assenyala que el petit botiguer treballa en el 47% dels casos sol, i que amb horaris més llargs necessitaria contractar un treballador, despesa que no podrien assumir la majoria dels negocis. També opina que més hores d'obertura no porten més consum l'Associació Espanyola de Distribuïdors, Autoserveis i Supermercats (Asedas), que representa companyies com Mercadona, El Árbol, IFA, Consum i Condis, el president de la qual, José Pedro Pérez Llorca, afirmava al maig que per a la distribució alimentària obrir implica més costos i, per tant, o menys marge o preus més alts.

Zones turístiques.

La proposta del govern espanyol inclou un canvi que no provoca el rebuig unànime dels botiguers, almenys els de Barcelona. És la d'obligar les comunitats autònomes a declarar zones de gran afluència turística en els municipis de més de 200.000 habitants i una elevada ocupació hotelera o un elevat nombre de passatgers en creuers turístics: amb aquests criteris, a Barcelona s'haurien de definir els barris turístics amb llibertat total d'horaris. És el que fa mesos demana l'eix comercial del centre de Barcelona, Barnacentre, el president del qual, Javier Cottet, comenta que “el comerç no pot exportar i l'única manera d'aprofitar les divises externes és permetent que els turistes hi comprin tot l'any”.

Amb la normativa catalana, hi ha llibertat d'obertura als municipis considerats turístics a efectes d'horaris comercials, dels quals n'hi ha un centenar, però no hi ha possibilitat de declarar turística només una part d'un municipi. En un comunicat, Barnacentre s'ha mostrat a favor que es modifiqui la normativa perquè s'estipuli formalment que cap comerç no pugui obrir el diumenge, com a Alemanya, o es tingui en compte el caràcter turístic de Barcelona, perquè “no pot permetre que es vagin declarant municipis turístics al voltant de Barcelona i quedar-se impassible”. En canvi, Vicenç Gasca, president de la Fundació BCN Comerç, que aplega tots els eixos comercials de la ciutat, inclòs Barnacentre, lamenta la proposta del govern estatal perquè “trenca el model comercial de la ciutat i significarà la desertització comercial”. Alejandro Goñi, president de Pimec Comerç, apunta que no es pot fer servir el turisme com a “cavall de Troia” per liberalitzar els horaris comercials: “En el moment en què es liberalitzin els horaris en determinades zones de les grans ciutats, el petit i mitjà comerç del voltant no sobreviurà i es veurà obligat al tancament”.

Competència.

La por del petit botiguer a ser escombrat per les grans superfícies es reflecteix en l'Enquesta del Clima Comercial Urbà, que es fa semestralment entre 3.000 establiments detallistes situats en 76 eixos comercials de Catalunya. El 33,2% dels enquestats opina que l'any passat la competència de les grans superfícies va augmentar, mentre que els que opinen que ha augmentat la dels establiments mitjans són un 14,7%. El sector del quotidià alimentari és el que manifesta un major augment de la competència l'any 2011, tant per part de les grans superfícies (36,9% dels enquestats) com dels establiments mitjans (18,7%) i del petit comerç (18,7%).

Les expectatives dels comerciants per al segon semestre de 2012 pateixen una forta davallada en relació amb la darrera enquesta i manifesten un marcat pessimisme. Gairebé la meitat dels enquestats (47,3%) opina que serà “dolenta” i el 42,5% “normal”.

Un 87,5% dels propietari de comerços afirma que no té previst deixar el negoci els propers dotze mesos i un 6,5% diu que sí. Entre els que ho deixaran, un 40% és perquè tancarà el negoci, un 20% perquè el traspassarà i un 28,8% perquè es jubilarà. D'altra banda, destaca que un 6% dels enquestats afirma que no sap si continuarà o no, perquè són moltes les incerteses que es presenten.

Sobre la marxa del negoci, el segon semestre de 2011 va augmentar fins al 82,5% el percentatge de comerciants que opinen que les vendes han estat “més baixes” que les del mateix període de l'any anterior; per sectors, l'equipament de la persona és el que les ha vist més reduïdes (86,6%), seguit pels de l'equipament de la llar (84,0%) i quotidià alimentari (78,8%). Pel que fa als marges comercials, el 58,7% diu que han baixat i només un 1,5% afirma que els ha incrementat. El sector del quotidià no alimentari torna a ser el que afirma haver venut amb “menys marge” (amb un 68,2% dels enquestats d'aquest sector), seguit pel d'equipament de la llar (62,8%) i el del lleure i cultura (59,2%).

La crisi elimina un 13,5% de l'ocupació

Les dades del primer trimestre assenyalen que el comerç minorista va destruir a l'Estat espanyol 5.400 ocupacions en un any: el nombre d'ocupats del sector era de 1.828.700, davant els 1.834.100 del mateix període de 2011. En el cas de Catalunya, el nombre d'ocupats al comerç al detall de Catalunya cau un 4,1%en relació amb el quart trimestre de 2011, fins a 288.700 persones.

Des de l'inici de la crisi, el sector ha perdut un 13,5% d'ocupació (l'any 2008 hi treballaven 325.650 persones), mentre que el total de l'economia catalana n'ha perdut un 16,8% La davallada es concentra en les dones, els joves i els majors de 55 anys.

1 Festius que es pot obrir

SITUACIÓ ACTUAL

X Un mínim de 8 diumenges o festius entre setmana a l'any. Les comunitats autònomes ho poden ampliar, i només ho han fet Madrid, País Valencià, Múrcia, Ceuta i Melilla.

PROPOSTA DEL GOVERN

X Ampliar aquest mínim a 10 festius anuals.

2 Horaris d'obertura setmanals

SITUACIÓ ACTUAL

X 72 hores setmanals en dies laborables (de dilluns a dissabte, amb un màxim de 15 hores els festius autoritzats).

PROPOSTA DEL GOVERN

X Elevar l'horari global de la setmana a 90 hores i eliminar la restricció de 15 hores per als festius en què es pot obrir.

3 Establiments amb llibertat total

SITUACIÓ ACTUAL

X Els establiments dedicats essencialment a la venda de productes de pastisseria, rebosteria, xurreria, pa, plats preparats, premsa, flors i plantes i combustibles. Els establiments de venda exclusivament de productes quotidians d'alimentació, amb superfície de venda màxima de 150 metres quadrats.

PROPOSTA DEL GOVERN

X Permetre-ho també als establiments d'alimentació quotidiana que tinguin fins a 300 metres quadrats d'àrea de venda.

4 Excepcions zones turístiques

SITUACIÓ ACTUAL

X Establiments comercials situats en municipis considerats per la Generalitat com a turístics a efectes d'horaris comercials.

PROPOSTA DEL GOVERN

X Obligació de la comunitat autònoma de declarar zones de gran influència turística en els municipis de més de 200.000 habitants i una elevada ocupació hotelera o un elevat nombre de passatgers en creuers turístics. A Catalunya, això només afectaria Barcelona.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.