Borsa

Alegria en l'inici de curs

Draghi compleix la seva promesa d'ajut als països amb problemes i els inversors es deixen portar per l'alegria. L'Íbex 35 s'enlaira un 6,23% setmanal i és a tocar dels 8.000 punts. Per Marisa Nuez

La borsa espanyola eixuga una part de les pèrdues del 2012 i ‘només' retrocedeix un 8% des del gener després del bon comportament
registrat a l'agost

L'inici del curs bor­sari es va ence­tar aquesta set­mana amb l'expec­ta­tiva que seria una set­mana clau per a la zona euro –com tan­tes altres que l'havien pre­ce­dit– i els ner­vis pro­pis del des­co­nei­xe­ment sobre el que podria pas­sar de manera gai­rebé imme­di­ata. Tot i això, alguna cosa feia pen­sar als inver­sors que aquesta vegada seria la defi­ni­tiva. Van con­tri­buir a aquesta per­cepció les espe­cu­la­ci­ons que des de dilluns van anar pla­nant pels par­quets bor­sa­ris i que dona­ven detalls de quin i com seria el pla que el pre­si­dent del Banc Cen­tral Euro­peu (BCE), Mario Draghi, tenia al cap per aju­dar els països de la zona en situ­ació crítica.

Que si Draghi com­pra­ria deute, que si Ale­ma­nya no s'hi opo­sa­ria, que si la inter­venció seria il·limi­tada... Al cap i a la fi, un mis­satge d'actu­ació molt espe­rat en un moment en què calen solu­ci­ons efec­ti­ves per tallar la crisi que ofega la zona euro des de fa mesos.

Les expec­ta­ti­ves del llançament del flo­ta­dor del BCE a l'Estat espa­nyol i Itàlia –els països més pres­si­o­nats en els mer­cats de deute– van man­te­nir els números ver­mells lluny dels par­quets euro­peus men­tre els inver­sors ana­ven paint amb con­tenció els can­vis que s'acos­ta­ven. Durant els pri­mers dies de la set­mana els movi­ments dels prin­ci­pals índexs van ser limi­tats, però sem­pre en posi­tiu. No va ser fins dijous, dia en què es reu­nia el con­sell de govern del BCE, quan la festa va ser total i els inver­sors van obli­dar totes les seves pre­o­cu­pa­ci­ons. Draghi va anun­ciar que el banc emis­sor està dis­po­sat a inter­ve­nir en el mer­cat de deute com s'havia espe­cu­lat durant la set­mana, i les com­pres van inun­dar les pan­ta­lles dels ope­ra­dors de renda vari­a­ble a Europa. El millor índex va ser l'Íbex 35, que es va enlai­rar un 4,91% en la sessió, seguit del de la borsa de Milà (+4,31%), els dos més bene­fi­ci­ats per l'acció del BCE. Tot i això, la resta d'índexs euro­peus no en van que­dar al marge i també van regis­trar un com­por­ta­ment posi­tiu, amb l'Euros­toxx-50 pujant un 3,40% i el Dax i el Foot­sie, amb guanys d'un 2,92% i 2,11%, res­pec­ti­va­ment. Fins i tot l'opti­misme va tra­ves­sar l'Atlàntic i Wall Street va sumar números posi­tius en aquesta jor­nada.

Tot i que el prin­ci­pal efecte de la inter­venció del BCE, i el més con­tun­dent, va ser l'eufòria en les bor­ses i la reducció sig­ni­fi­ca­tiva de la prima de risc –l'espa­nyola va aca­bar diven­dres al vol­tant dels 410 punts, quan a prin­cipi de set­mana estava a prop dels 550 punts, és a dir, un des­cens de gai­rebé 140 punts en cinc ses­si­ons–, abans de cele­brar-se la roda de premsa de Draghi l'impacte dels seus plans es va fer notar en la sub­hasta de deute a l'Estat espa­nyol. El Tre­sor es va bene­fi­ciar de les espe­cu­la­ci­ons sobre la immi­nent actu­ació del BCE i va col·locar 3.500 mili­ons d'euros a tipus d'interès menors, fet que va con­tri­buir a cal­mar els ner­vis dels inver­sors men­tre espe­ra­ven Draghi.

Cal des­ta­car que el BCE també va dis­cu­tir en la seva cita de dijous sobre la política monetària més adi­ent per a la zona euro, i va deci­dir man­te­nir en el 0,75% el preu del diner, tot i la desac­ce­le­ració que cons­tata de l'eco­no­mia.

L'eufòria de la sessió de dijous, jun­ta­ment amb l'evo­lució posi­tiva del mer­cat inte­rior durant la set­mana, ha por­tat l'Íbex 35 a tan­car la sessió amb un repunt del 6%, ja que diven­dres es va aco­mi­a­dar en els 7.882,80 punts. A més a més, la recu­pe­ració que va ini­ciar la borsa espa­nyola durant el mes d'agost pas­sat –període en què l'Íbex 35 es va apun­tar una alça d'un 10,13%– i que s'ha man­tin­gut durant la pri­mera set­mana de setem­bre ha permès al selec­tiu índex reduir de manera subs­tan­ci­osa les pèrdues anu­als que arros­sega en el con­junt del 2012.

Així, l'Íbex 35 recula només un 7,98% des del gener –a final de juliol va retro­ce­dir més d'un 21%– i és a tocar dels 8.000 punts, nivell que va per­dre el 3 d'abril i que no havia tor­nat a recon­que­rir des de lla­vors –diven­dres l'Íbex 35 va sobre­pas­sar aquest nivell i va mar­car el màxim intra­dia en els 8.027 punts.

Apos­tes.

Si bé el pano­rama bor­sari ha millo­rat en les dar­re­res jor­na­des, els experts asse­nya­len que l'efecte posi­tiu dels plans de Draghi pot ser limi­tat si no es va més enllà per man­te­nir els espe­cu­la­dors lluny dels mer­cats. Ara la prin­ci­pal incògnita serà si l'Estat espa­nyol demana el res­cat –indis­pen­sa­ble perquè el BCE faci efec­tiu el pla de com­pra de deute– i quan es podria pro­duir la demanda d'ajut. El banc d'inversió Gold­man Sachs ja ha fet la seva aposta i pre­veu que l'Estat espa­nyol anirà a Europa a dema­nar el res­cat la set­mana que ve, un cop es cone­guin les con­di­ci­ons lli­ga­des a aquesta forma d'ajut.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.