Clemens Wieland
responsable de projectes Fundació Bertelsmann d'Alemanya
“Tenim més estudiants de FP que vacants disponibles”
El 2008 es van invertir 11.100 milions d'euros en FP dual a Alemanya
Quan es va instaurar l'FP dual a Alemanya?
Es remunta al segle XIX, particularment pel que fa als gremis d'artesans, però el sistema tal com el coneixem avui dia va ser establert amb l'aprovació de la llei de formació professional el 1969. Des de llavors el currículum es va adaptant de manera regular depenent de les necessitats del mercat de treball.
Mentre que a Catalunya augmenta la demanda de l'FP, a Alemanya disminueix, per què?
Els números han baixat de 756.000 alumnes el 2007 a 646.000 el 2011. Això respon a dues tendències. El canvi demogràfic, especialment a l'est del país, on el nombre d'estudiants que abandonen l'escola s'ha reduït un 50% en només dos anys. I el fet que cada cop més joves es matriculen a la universitat en comptes de fer-ho a FP. Malgrat això, el nombre d'estudiants de FP encara supera el de vacants d'aprenents disponibles.
Com funciona l'FP dual a Alemanya?
L'alumne ha d'aconseguir un contracte de formació amb una empresa, l'aprenent ho ha de sol·licitar. Els estudiants amb millors qualificacions tenen més possibilitats de trobar un lloc de formació, que pot durar entre dos i tres anys i mig, i es du a terme a l'empresa i a l'escola. L'aprenent rep un salari de l'ocupador que varia d'una empresa a una altra i d'una professió a una altra.
Quant inverteix el país en FP dual i quina part assumeix l'empresa?
Segons l'oficina federal d'estadística, el 2008 es van invertir 11.100 milions d'euros en FP dual, dels quals 3.000 milions són fons públics.
Com es dissenya el currículum formatiu?
Els plans d'estudis dels actuals 344 cicles de FP dual són promulgats pel ministeri federal corresponent, normalment el Ministeri d'Economia, en consulta amb el Ministeri d'Educació. Les empreses participen en el disseny de la normativa juntament amb els sindicats, així com els governs federal i estatal.
Quina és la clau de l'èxit del model dual alemany?
Hi ha dos factors importants que ho expliquen. El primer és que quan els alumnes acaben la seva etapa d'aprenents no només han après la professió, sinó que han après la manera de treballar d'una empresa en particular. Com a resultat, el 60% dels estudiants de FP dual es queden a les empreses on han entrat d'aprenents. I l'altre és que la implicació del sector privat en la formació garanteix un aprenentatge que s'adequa a la demanda del mercat laboral.
Què pot aprendre l'Estat espanyol del model alemany?
La importància d'integrar formació a l'empresa i a l'escola, i la implicació del sector privat en la gestió de l'FP per assegurar la competitivitat en el mercat de treball. També ajudaria la implementació d'un currículum formatiu estàndard nacional per afavorir la mobilitat dels joves.
Notícies relacionades
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.