Buscar hotel amb les teves paraules
Un portal web, Fogg, ofereix trobar el que es vol amb un llenguatge natural i sense filtres
Una tecnologia de processament del llenguatge natural entén què vol el client
Fogg permet triar entre 300.000 hotels en un total de 180 països”
Trobar hotel a internet no és tan senzill ni tan ràpid com sembla. Posar-se a buscar l'establiment que encaixa amb el que el client vol, on el vol i en les condicions més adients pot representar tot un matí, o més, de feina. Un dels problemes que l'usuari troba és que l'oferta de portals de recerca d'hotels és immensa, i mentre en una recomanen un lloc amb un preu, a l'altra el presenten més barat o més car. I tot això esperant que el cercador hagi entès el que l'usuari li està demanant exactament. Finalment, si es volen llegir les opinions sobre els llocs escollits, també caldrà invertir-hi temps, ja que cadascun d'aquests llocs té registrades les seves opinions, deixades per moltíssims dels clients que han acollit.
Aquesta realitat va ser detectada fa tres anys per un grup d'emprenedors que van decidir crear Fogg, un cercador d'hotels que, es diferencia de la competència d'aquest tipus d'eines a internet, perquè utilitza el llenguatge natural per ajudar el consumidor a escollir entre 300.000 hotels en 180 països. Segons el director d'operacions de Fogg, Alfredo Alonso, “la idea sorgeix en identificar el problema que, quan es busca un hotel a la xarxa, el temps de cerca és excessiu”. “Ens vam proposar reduir-ne el temps, d'hores a minuts, i vam prioritzar el fet que es pogués utilitzar un llenguatge natural, propi de l'usuari, sense filtres”, explica.
El cercador, desenvolupat per un equip d'enginyers repartits entre Barcelona, Madrid i Londres, es fruit de 3 anys d'I+D, en col·laboració amb grups de recerca com la Universitat d'Oxford i la Universitat Politècnica de Catalunya. Segons Alonso, el portal basa la seva eficiència en tres punts bàsics: el primer és el temps de recerca, en què, per començar, no cal omplir llargs formularis ni donar gaire dades. “Gràcies a això”, subratlla Alonso, “el temps de filtrar, que per a l'usuari pot ser tediós i pesat, s'escurça pel fet que en el cas de Fogg el portal només necessita una descripció del que es busca escrita amb les pròpies paraules de qui el busca”. Fogg, gràcies a la seva avançada tecnologia de processament del llenguatge natural, entén les necessitats dels usuaris a la primera,i permet trobar, mitjançant una única recerca, els hotels que s'ajusten a les preferències del client. Alonso descriu l'exemple d'una petició: “Buscar un hotel als Alps suïssos que accepti mascotes pot ser llarguíssim en altres webs; en canvi, en la nostra, és un moment, perquè l'usuari no ha malgastat el temps omplint formularis, punxant en desplegables i filtrant resultats com ara el lloc, les nits d'estada, el preu, si és fumador o no fumador, i si vol una habitació exterior, entre molts altres.” “Fogg s'hi adapta i ofereix una experiència de recerca molt més senzilla i humana”, conclou.
El segon apartat en què el portal marca la diferència és en la comparació de preus: “Fogg permet que no s'hagi d'anar endavant i endarrere per comprovar quin pot ser el millor preu per a un hotel; queda tot en un sol punt.” El portal busca preus a totes les webs i compara els preus de les principals webs de viatges a tot el món, i troba sempre la millor oferta i estalvia a l'usuari l'esforç de repetir el procés en cadascuna de les webs.
Finalment, hi ha un tercer apartat en què el portal de Fogg presenta una altre fet diferencial: el de les opinions que els usuaris deixen sobre els establiment. A Fogg, les cites queden resumides totes en un sol punt en el qual es poden consultar alhora. Al mateix temps, és capaç d'analitzar les opinions de totes les webs i resumir-les automàticament per simplificar la seva lectura al consumidor. En aquest sentit, presenta un compendi de comentaris breus com ara, per exemple, “16 hostes diuen que les vistes des de l'habitació són fantàstiques” i “el 70% dels clients d'aquest hotel són parelles”.
Els creadors del portal es mostren molts satisfets dels resultats obtinguts en el primer any de funcionament i asseguren que el feedback que han obtingut fins ara és molt positiu. Pel que fa al futur, consideren que abans de d'obrir-se es volen consolidar a l'Estat espanyol. Ara la web està en castellà i anglès, però no descarten la possibilitat d'expandir-se i traduir el portal a altres idiomes ben aviat.