Emprenedors

Zona franca per a ‘start-up' tecnològiques

El programa ‘Barcelona Growth' de l'Ajuntament inclou avantatges fiscals per a nous negocis relacionats amb els mòbils

Es una de les mesu­res que s'inclou en l'agència Bar­ce­lona Growth, ini­ci­a­tiva de l'Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona per situar la capi­tal cata­lana entre les ciu­tats més reco­ne­gu­des per fer nego­cis del món. Es tracta d'esta­blir una free zone o zona franca per a empre­ne­dors tec­nològics vin­cu­lats a la indústria del mòbil, i que s'ubi­carà a l'edi­fici Media-TIC del dis­tricte 22@ de Bar­ce­lona, pro­pi­e­tat del Con­sorci de la Zona Franca. Aquesta zona espe­cial aco­llirà tant start-up de nova cre­ació com noves línies de negoci d'empre­ses ja con­so­li­da­des.

Totes elles es bene­fi­ci­a­ran d'un preu de llo­guer ajus­tat sub­ven­ci­o­nat per l'Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona així com de l'exempció de totes aque­lles taxes de titu­la­ri­tat muni­ci­pal. A més, tal i com explica la tinenta d'alcalde d'Eco­no­mia, Empresa i Ocu­pació, Sònia Reca­sens,“estem nego­ci­ant amb l'admi­nis­tració de l'Estat altres mesu­res, com l'exempció tem­po­ral de les quo­tes a la Segu­re­tat Social, per exem­ple”. Reca­sens admet que aquest dar­rer punt no serà sen­zill i de moment les con­ver­ses es man­te­nen ober­tes. Ara bé, si final­ment l'acord no és pos­si­ble Reca­sens no des­carta que l'Ajun­ta­ment pugui assu­mir el paga­ment d'aques­tes quo­tes si final­ment l'acord amb l'Estat no és pos­si­ble, tot i que afe­geix que “con­fia que s'enten­gui que es tracta d'una ini­ci­a­tiva que genera riquesa i ocu­pació, i que està vin­cu­lada a la capi­ta­li­tat del mòbil, cata­lo­gat per congrés com a esde­ve­ni­ment d'espe­cial interès”.

En un pri­mer moment l'Ajun­ta­ment va pre­veure aco­llir en aquesta zona franca un cen­te­nar d'empre­ses, però la res­pon­sa­ble de l'àrea d'Eco­no­mia, Empresa i Ocu­pació del con­sis­tori bar­ce­loní pre­fe­reix dei­xar obert aquest punt “ja que dependrà molt del per­fil d'empre­ses que s'hi ins­tal·lin i de si són majo­ritària­ment start-up d'un o dos tre­ba­lla­dors o empre­ses més con­so­li­da­des que por­tin més plan­ti­lla”.

Per tal de “gene­rar siner­gies” amb el sec­tor està pre­vist que el setem­bre vinent l'edi­fici Media-TIC també acu­lli les ofi­ci­nes cen­trals de la Bar­ce­lona Mobile World Capi­tal i les ofi­ci­nes de la GSMA, explica Reca­sens.

El pro­jecte de l'agència Bar­ce­lona Growth inclou també com a mesura la cre­ació d'una nova Ofi­cina d'Atenció a l'Empresa, ubi­cada al mateix edi­fici del 22@. Aquesta ofi­cina inte­grarà un ser­vei d'acom­pa­nya­ment i d'atenció per aten­dre les neces­si­tats tant en tràmits admi­nis­tra­tius com en la recerca de finançament per a aques­tes empre­ses.

Final­ment el pro­grama Growth també gene­rarà un cen­tre de dades i recur­sos sobre el poten­cial econòmic de la ciu­tat, que inclourà un espai expo­si­tiu. La volun­tat, expli­quen els res­pon­sa­bles del con­sis­tori, és pre­sen­tar la ciu­tat des del punt de vista empre­sa­rial i econòmic i per a tots els sec­tors.

Quant al pres­su­post assig­nat a aquesta ini­ci­a­tiva encara està per tan­car, en part pen­dent de les nego­ci­a­ci­ons ober­tes per defi­nir el nou pres­su­post muni­ci­pal per a inversió i des­pe­ses cor­rents. El pri­mer acord que es va tan­car amb el grup muni­ci­pal del Par­tit Popu­lar con­tem­plava una assig­nació per a des­pesa cor­rent de 25 mili­ons d'euros, i dins aquest capítol hi havia una par­tida de 8 mili­ons d'euros per a pro­moció econòmica. “Amb aquesta quan­ti­tat hau­rem de sufra­gar totes les ini­ci­a­ti­ves de pro­moció econòmica de la ciu­tat de les quals la prin­ci­pal pota és el Bar­ce­lona Growth, però encara no tenim defi­nida quina assig­nació exacta hi des­ti­na­rem”, explica Sònia Reca­sens.

Pel que fa als calen­da­ris, la res­pon­sa­ble d'Eco­no­mia de l'Ajun­ta­ment des­taca que la pre­visió és “anar per fases”. El pri­mer pas serà el tras­llat de les ofi­ci­nes de la Bar­ce­lona Mobile World Capi­tal i del GSMA i el Mobile World Hub, i l'objec­tiu és que l'Ofi­cina d'Atenció a l'Empresa esti­gui ope­ra­tiva ja el pròxim octu­bre. Res­pecte a la zona franca per a empre­ne­dors, Reca­sens des­taca que “pot ser més imme­diat perquè l'Ajun­ta­ment ja pot apli­car els seus ajuts i des­comp­tes fis­cals a aquests empre­ne­dors men­tre s'acaba de nego­ciar amb l'Estat les quo­tes a la Segu­re­tat Social”. Que­darà per defi­nir, això sí, quan­tes empre­ses se'n podran bene­fi­ciar.

Ciutat de turisme i de negocis

L'objectiu global del Barcelona Growth, explica la tinenta d'alcalde d'Economia, Empresa i Ocupació de l'Ajuntament, és posicionar la marca Barcelona com a un referent en el sector dels negocis i l'economia, “com ja ho és i de manera destacada en altres temes com el turisme, o de creativitat i disseny”. Amb aquesta estratègia l'aAjuntament pretén ajudar a créixer la ciutat, però també les empreses que hi estan ubicades, “oferint-los una marca forta i coneguda internacionalment com a element de competitivitat”. Sònia Recasens reconeix que no és un objectiu senzill. “Ho plantegem com un projecte a llarg termini, no podem aspirar que l'any que ve tothom ens conegui com un Silicon Valley o una Boston”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.