Els anuncis, servits en capsa de pizza
L'empresa de disseny gràfic Parma Publicitat és pionera en la utilització d'aquest suport
Connectar amb el consumidor de manera innovadora i original. Aquest és l'objectiu de la majoria d'empreses i una bona manera d'aconseguir-ho és anunciar-se a les capses de pizza que han ideat Josep Maria Pardo i Lucas Márquez, els dos dissenyadors gràfics que hi ha darrere de Parma Publicitat. Els joves, pioners en la utilització d'aquest suport a Catalunya i a l'Estat, van fundar el negoci la tardor del 2011 per oferir solucions gràfiques i publicitàries a empreses i particulars, tot i que les primeres capses de pizza no van veure la llum fins fa poc més d'un any. Des de llavors, Parma Publicitat s'ha consolidat a l'Alt Penedès, d'on és originària, i ara tot just s'ha expandit a l'Anoia. Els anuncis inclosos en les capses són de comerços de proximitat i, gràcies a aquest format, són més directes. “És una manera diferent d'anunciar-se, la publicitat impacta visualment i entra a casa mitjançant el consumidor, que se la mira en un moment d'oci i, normalment, en companyia”, destaquen aquests emprenedors.
En Josep Maria i en Lucas van estudiar junts i sempre havien volgut iniciar un projecte en comú, una il·lusió que han fet realitat sense deixar-se espantar per la crisi. “Volíem una idea impactant i se'ns va ocórrer fer publicitat en capses de pizza; ens vam posar a treballar en la imatge corporativa, vam fer un prototip i vam començar a buscar anunciants”, recorden. Es van marcar com a primer objectiu l'Alt Penedès, on viuen, i en aquests moments hi distribueixen 90.000 capses anuals a través de dotze pizzeries artesanes de Vilafranca, Santa Margarida i els Monjos, Sant Sadurní d'Anoia i Sant Martí Sarroca. Fins ara, els joves s'han dirigit sobretot al comerç local i el producte ha encaixat bé. “Oferim anuncis de qualitat i directes, a més d'una atenció personalitzada al client: l'orientem a l'hora de fer l'anunci o la promoció, tenint en compte allò que funciona millor, ens adaptem a les seves necessitats i fem pressupostos a mida.”
Les capses de Parma Publicitat tenen una durada de dos mesos –que serveix per buscar nous anunciants– i les fabrica una empresa dedicada al cartró que també imprimeix els anuncis. L'exclusivitat és el segell del negoci, ja que les capses no inclouen publicitat de pizzeries ni restaurants, i només s'hi anuncia una empresa per sector en cada unitat, és a dir, no hi ha competència. Però, i què guanyen les pizzeries? “Les capses els surten gratis i només els demanem que renunciïn al logotip; de fet, amb l'actual situació econòmica, ja n'hi ha moltes que fan servir una capsa genèrica”, indiquen els emprenedors. Ells reparteixen les capses i les pizzeries només han de pagar el transport, una despesa més aviat simbòlica. “Aportem el nostre granet de sorra en plena crisi: ajudem les pizzeries, que no han de pagar per les capses; la gent s'estalvia uns diners amb els descomptes que s'anuncien i es promociona el comerç de proximitat”, afirmen.
Els dos joves van començar a buscar anunciants a porta freda i han anat aprenent a fer de comercials dia rere dia. Un cop s'ha publicat una capsa, donen l'oportunitat als clients de tornar a anunciar-se en la següent unitat i, de fet, hi ha algunes empreses que ja els han demanat un contracte publicitari a mida. “Ara que hem elaborat bastants unitats , la intenció és anar a buscar empreses més grans per fer anuncis que ocupin tota la capsa”, expliquen. De moment, ho han aconseguit a l'Anoia, on tot just acaba de sortir la primera unitat, que inclou un únic anunci d'un concessionari de cotxes. Parma Publicitat ha començat distribuint 7.000 unitats a la zona, a través de nou pizzeries situades a Igualada, Vilanova del Camí, Piera i Calaf, i el següent pas serà expandir-se al Garraf, on l'empresa ja ha contactat amb dotze establiments. Els seus responsables, però, no es posen límits. “La idea és cobrir tot Catalunya a poc a poc i, de fet, si algun client volgués anunciar-se a tot el país, buscaríem les pizzeries i no hi hauria cap problema”, afirmen. L'empresa fa difusió dels anuncis de cada capsa a través del perfil de Facebook Parma Disseny i ofereix tot tipus de productes relacionats amb el disseny gràfic, des de targetes fins a xapes, cartells, rètols i plànols i animacions en 3D.