Gran angular

DE MEMÒRIA

Fluxos, peces, espais, actes...

El model econòmic català modern (com molts altres, per cert) s'ha basat, en part, en la producció de petits i grans esdeveniments. Fins i tot, en moments difícils. Per exemple, esdeveniments com, al 1708, la primera representació d'òpera als Països Catalans (a la Llotja de Barcelona, al casament de Carles III d'Habsburg amb Elisabet de Brunsvic); al 1888, l'Exposició Universal; al 1936, l'organització de les Olimpíades Populars.O, al 1952, el XXXV Congrés Eucarístic Internacional

L'eco­no­mia cata­lana, com totes les eco­no­mies dinàmiques, és una gran fabri­cant de qua­tre tipus de pro­duc­tes dife­rents: flu­xos, peces, espais i esde­ve­ni­ments. L'obtenció de bones com­bi­na­ci­ons entre aquests qua­tre tipus de pro­duc­tes és una qüestió no menor.

1. Flu­xos. L'obtenció, cana­lit­zació i dis­tri­bució de flu­xos natu­rals (d'aigües, de gasos, de naf­tes) i de flu­xos manu­fac­tu­rats (elec­tri­ci­tats, lle­tres-sons-i-imat­ges a la xarxa, o, també, els regis­tres vitals i els gota-a-gota dels hos­pi­tals) és un dels grans rep­tes de les eco­no­mies moder­nes.

I, és, és clar, a l'ori­gen de molts nego­cis, que es mouen entre el que és públic (la natu­ra­lesa: el sòl, el subsòl, les aigües, l'aire, l'espai aeri) i el que pot ésser pri­vat, col·lec­tiu o públic (amb grans empre­ses com Agbar, Gas Natu­ral, Rep­sol i Endesa, Telefònica, TV3). La fixació dels preus de molts flu­xos és con­flic­tiva, car, sovint, es basen en un mono­poli natu­ral (i, doncs, en l'estat).

2. Peces. Són pro­duc­tes de totes les mides i tots els usos que cons­ti­tu­ei­xen objec­tes per­fec­ta­ment aïlla­bles, que poden tenir unes vari­e­tats quasi infi­ni­tes. Per exem­ple, l'extrema vari­e­tat de pro­duc­tes d'indústries com el tèxtil i el calçat, la química i la far­macèutica, la repro­ducció i l'edició, o l'auto­moció. Natu­ral­ment, hi ha peces molt peti­tes (un clau o un xip) i peces de grans dimen­si­ons (un gra­ta­cels o un cre­uer). Fixar els preus de cadas­cuna de les peces, si els mer­cats fun­ci­o­nen, no ha d'ésser, però, difícil. El sec­tor públic hi té una missió: fre­nar/impe­dir les epidèmies indus­tri­als.

3. Espais. La pro­ducció d'espais o esce­na­ris res­pon a neces­si­tats molt diver­ses, i, en alguns camps, molt seg­men­ta­des. La fabri­cació de car­rers i pla­ces, d'eixam­ples, jar­dins, parcs, plat­ges, pis­tes de neu, o camps de golf, o aero­ports, o grans hos­pi­tals, pot ésser un gran èxit, o un veri­ta­ble fracàs. La pro­ducció - i el man­te­ni­ment- d'espais pot ésser molt cara, ina­bas­ta­ble per a un inver­sor pri­vat, però, al mateix temps, pot gene­rar uns grans bene­fi­cis. Uns bene­fi­cis (els que genera una platja, com les de Cas­te­lle­fels-Gavà-Vila­de­cans, o una vall, com la d'Aran, per exem­ple) que depe­nen, en part, de l'actu­ació (zoni­fi­cació, regla­men­tació) del sec­tor públic.

4. Esde­ve­ni­ments. Poden ésser grans esde­ve­ni­ments, del tipus expo­si­ci­ons uni­ver­sals o jocs olímpics, o les actu­a­ci­ons diàries dels que gene­ren pro­duc­tes momen­ta­nis en camps tan diver­sos com: la infor­mació, l'ense­nya­ment, la sani­tat, l'art, la segu­re­tat o la justícia. Els preus de la pro­ducció d'esde­ve­ni­ments o de pro­duc­tes momen­ta­nis poden ser extre­ma­da­ment vari­a­bles, car, en part, són preus admi­nis­trats, o polítics.

El model econòmic català modern (com molts altres, per cert) s'ha basat, en part, en la pro­ducció de petits i grans esde­ve­ni­ments. Fins i tot, en moments difícils. Per exem­ple, esde­ve­ni­ments com, al 1708, la pri­mera repre­sen­tació d'òpera als Països Cata­lans (a la Llotja de Bar­ce­lona, al casa­ment de Car­les III d'Habs­burg amb Eli­sa­bet de Bruns­vic); al 1888, l'Expo­sició Uni­ver­sal; al 1936, l' orga­nit­zació de les Olimpíades Popu­lars. O, al 1952, el XXXV Congrés Eucarístic Inter­na­ci­o­nal.

Però sem­bla clar que aquest model no podria fun­ci­o­nar sense les actu­a­ci­ons que gene­ren els pro­duc­tes ins­tan­ta­nis, els que pro­du­ei­xen, dia a dia, peri­o­dis­tes, met­ges, ense­nyants, mos­sos i jut­ges. Impres­cin­di­bles i, al mateix temps, impos­si­bles d'acu­mu­lar, car, tal com va escriure Eudald Jau­me­an­dreu, són pro­duc­tes que “es con­su­mei­xen a l'ins­tant de pro­duir-se”.

Els sala­ris d'aquests fabri­cants de pro­duc­tes ins­tan­ta­nis inclo­uen, “a més del paga­ment pel seu tre­ball actual, un interès no sim­ple, sinó vita­lici, del capi­tal inver­tit en la seva ense­nyança”. Poden tenir orígens diver­sos. Fins i tot, es poden reta­llar.

Exposicions

Al XIX, només sis ciutats de tot el món produeixen aquell conjunt d'espais i d'esdeveniments conegut com a exposició universal. D'aquestes ciutats, tres eren les capitals de grans imperis: Londres, París i Viena. Les altres tres, no. Foren: Filadèlfia, Melbourne i Barcelona. Entre 1822 i 1888, a Barcelona es van obrir 14 mostres de la producció industrial catalana. L'Exposició Universal de Barcelona de 1888 es localitzà al nou central park de la ciutat, que ocupava l'espai destinat durant 150 anys a la Ciutadella militar construïda, després de 1714, per controlar la ciutat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.