Empreses

Only-apartments cerca finançament per globalitzar-se

Per no cedir terreny als competidors, la firma catalana obrirà oficines a l'Àsia i Amèrica per accelerar la captació de pisos turístics

Vivim de vendre informació i és crític que aquesta sigui veraç

La pla­ta­forma de reser­ves d'apar­ta­ments urbans per Inter­net Only-apart­ments ha obert un procés de cap­tació de finançament per afron­tar els rep­tes de la com­petència crei­xent en el sec­tor. Ho faran en diver­ses fases i una de les vies que sos­pe­sen és donar entrada a un soci finan­cer. Amb aquest objec­tiu han con­trac­tat la con­sul­tora d'assump­tes finan­cers DCF espe­ci­a­lit­zada en ope­ra­ci­ons cor­po­ra­ti­ves. Però tam­poc no des­car­ten subs­criure un crèdit més con­ven­ci­o­nal: “Fins ara ens hem tro­bat els bancs molt recep­tius amb nosal­tres”, afirma Alon Eldar, cofun­da­dor d'Only-apart­ments amb la seva pare­lla, Eli­sa­bet Cristià. Una o altra via o una com­bi­nació d'amb­dues ha de per­me­tre Only-apart­ment assu­mir el repte de con­so­li­dar-se com una marca de referència al món en reser­ves d'apar­ta­ments online en dura com­petència amb altres pla­ta­for­mes més joves que, pro­ce­dents dels Estats Units o el Regne Unit, han irrom­put en l'esfera inter­na­ci­o­nal amb més múscul finan­cer per créixer ràpid. “Fins ara no hem neces­si­tat finançament aliè; hem anat crei­xent de forma orgànica”, asse­gura Eli­sa­bet Cristià. En aquests moments s'està lliu­rant la bata­lla de la qual han de que­dar en el mer­cat unes poques pla­ta­for­mes i calen noves armes.

L'aposta per acce­le­rar la glo­ba­lit­zació de la com­pa­nyia bar­ce­lo­nina se sus­tenta en tres potes: pri­mer, mul­ti­pli­car la capa­ci­tat de cap­tar pro­ducte -és a dir, sumar més apar­ta­ments sobre­tot en les parts del món amb menys pes en el por­ta­foli de la com­pa­nyia-, segon, millo­rar l'atenció al cli­ent i, ter­cer, reforçar la marca.

Per al pri­mer dels objec­tius, l'empresa ha redo­blat els esforços comer­ci­als i cada mes sumen fins un miler d'esta­bli­ments i noves des­ti­na­ci­ons -ara en tenen 20.000 a 103 països-, però no hi ha prou, reco­nei­xen Cristià i Eldar: “Hem d'estar sobre el ter­reny per créixer”, diuen.

En aquest sen­tit, han deci­dit obrir dues ofi­ci­nes a l'exte­rior, una a l'Àsia -Bangkok, Sin­ga­pur, Kuada Lum­pur o Sid­ney, són les ciu­tats que bara­llen- i una altra als Estats Units -Miami o Was­hing­ton- que dona­ria cober­tura a aques­tes àrees del pla­neta. Only-apart­ment té el suport d'Acc1ó per tro­bar el millor emplaçament. Fins ara la presència exte­rior de la com­pa­nyia es limi­tava a una petita ofi­cina a la Xina, que es va obrir el 2012. Cristià i Eldar pren­dran la decisió abans que acabi l'any.

Per millo­rar el ser­vei a l'usu­ari ara ofe­rei­xen atenció al cli­ent de 24 hores, 365 dies l'any, i aca­ben de d'adap­tar la pla­ta­forma web al mòbil: “En els dar­rers mesos el trànsit a la nos­tra pàgina pro­ce­dent smartp­ho­nes ha aug­men­tat un 65%”, explica Eldar. Però el canvi més ambiciós és la reno­vació inte­gral de la pla­ta­forma tec­nològica. És un sis­tema que per­met la con­fir­mació imme­di­ata de la reserva -un dels fets dife­ren­ci­als d'Only-apart­ments res­pecte de la com­petència- però després de deu anys de vida, ente­nen que ha arri­bat el moment de reno­var-la ínte­gra­ment. La intenció és que l'apa­rença del web sigui dife­rent per a cada usu­ari en funció de les seves neces­si­tats i expec­ta­ti­ves.

Actu­al­ment el web, que rep un milió de visi­tes al mes, està en 20 idi­o­mes i 5 vari­e­tats dia­lec­tals i hi ha noves incor­po­ra­ci­ons en pers­pec­tiva.

La firma cata­lana també vol anar millo­rant en la infor­mació dels apar­ta­ments, sobre­tot que sigui el més fidel pos­si­ble a la rea­li­tat: “Al cap i a la fi el nos­tre negoci con­sis­teix a ven­dre infor­mació i és crític que aquesta sigui veraç”, afirma Cristià.

Amb aquest objec­tiu, la firma cata­lana va doblar la plan­ti­lla l'any pas­sat. Actu­al­ment està for­mada per uns 74 tre­ba­lla­dors de 24 naci­o­na­li­tats. Amb vista als pròxims mesos estan pre­vis­tes noves incor­po­ra­ci­ons per reforçar càrrecs de res­pon­sa­bi­li­tat a més de les necessàries per a les ofi­ci­nes a l'exte­rior.

El dar­rer pilar de l'estratègica d'Only-apart­ment és pot­ser el més novedós per a l'empresa: la comu­ni­cació. En deu anys de vida, el crei­xe­ment de l'empresa ha estat més espon­tani que pla­ni­fi­cat. Una de les con­seqüències és que tot i ser una firma pio­nera en el seu sec­tor al món és poc cone­guda, fins i tot a casa. En el nou esce­nari que s'està con­fi­gu­rant, Cristià i Eldar ente­nen que caldrà reforçar el conei­xe­ment de la marca. No hi ha prou d'esforçar-se a tenir un bon posi­ci­o­na­ment a Goo­gle, cal inver­tir en bran­ding. Els fun­da­dors d'Only-apart­ments han arri­bat a aquesta con­clusió, en part, després d'assis­tir al desem­bar­ca­ment dels seus com­pe­ti­dors, que ha estat acom­pa­nyat d'una bona aco­llida ins­ti­tu­ci­o­nal i mediàtica que, segons diuen, a ells se'ls ha negat sem­pre. Són cons­ci­ents que el negoci dels apar­ta­ments turístics no ha tin­gut bona premsa a Bar­ce­lona, però també assu­mei­xen part de la culpa de la situ­ació i aspi­ren a millo­rar la seva imatge pública. Only-apart­ment busca la glo­ba­lit­zació però reco­nei­xen que Bar­ce­lona ha estat un tram­polí per inter­na­ci­o­na­lit­zar-se.

Alon Eldar i Elisabet Cristià pensen que l'èxit de l'apartament turístic es deu que ha sabut respondre millor a les noves necessitats d'una part dels viatgers, sobretot famílies, estudiants temporals o persones que volen fugir dels circuits turístics convencionals, aconseguint un contacte més real amb les comunitats d'acollida.
Facturació
6 M€
Treballadors
74
Any de fundació
2003
ELS orígens

Els arquitectes recalcitrants

Un petit despatx a la planta 15 de l'edifici Colom, que ocupen sencera, és el que resta del negoci d'arquitectura. “Això dels apartaments ha estat una cosa no buscada”, diu Cristià. Van començar amb dos apartaments de la seva propietat, s'hi van unir els dels amics i poc a poc ha anat creixent. Primer a Ciutat Vella, després a tota la ciutat i a Europa. Fins i tot van cedir-ne la gestió perquè restava temps a l'arquitectura. ”Un dia ens vam adonar que teníem una empresa.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.