Eines

Menys entrebancs burocràtics per a la sortida de la crisi

El pla de la finestreta única empresarial de la Generalitat avança a bon ritme però la Cambra apressa per impulsar la recuperació

Altres països estan fent els deures i això ens fa ser menys competitius
La simplificació de l'administració?
Ara és la bona,
ara va de debò

La Cam­bra de Comerç de Bar­ce­lona apressa les admi­nis­tra­ci­ons perquè la sim­pli­fi­cació dels tràmits vin­cu­lats amb l'acti­vi­tat econòmica es comenci a notar. Una enquesta que han rea­lit­zat a un total de 3.411 empre­ses ha posat de mani­fest que els pro­gres­sos en aquest ter­reny no es per­ce­ben en els nego­cis. De fet, només un 7% de les empre­ses afir­men haver notat una dis­mi­nució de la pape­rassa. El per­cen­tatge creix fins a l'11% en les empre­ses del sec­tor de la cons­trucció i cau fins al 3% en les de la indústria. En relació amb un son­deig simi­lar del 2011, l'avanç ha estat minse. “Ens consta que l'admi­nis­tració hi està tre­ba­llant, però dema­nem més agi­li­tat perquè la moder­nit­zació de l'admi­nis­tració és cab­dal en la recu­pe­ració econòmica”, asse­gura el pre­si­dent de la Cam­bra, Miquel Valls.

Efec­ti­va­ment, la Gene­ra­li­tat va enge­gar el 2011 l'ano­me­nat pla de fines­treta única empre­sa­rial (FUE) que hau­ria d'estar enlles­tit el 2014 amb la intenció de “crear un entorn favo­ra­ble per sor­tir de la crisi”, explica Cris­tina Pruñonosa, gerent de l'Ofi­cina de Gestió Empre­sa­rial (OGE). Aquest orga­nisme de l'admi­nis­tració va rebre un tri­ple man­dat del govern: pri­mer, eli­mi­nar tots els tràmits inne­ces­sa­ris, sim­pli­fi­car-ne la resta i, final­ment, assu­mir aquests tràmits com a fines­treta única.

Cal pen­sar que abans de començar tot aquest procés, l'OGE cen­tra­lit­zava 145 tràmits d'un total de més de 600 iden­ti­fi­cats (uns 500 són de la Gene­ra­li­tat, un cen­te­nar de l'admi­nis­tració esta­tal i una vin­tena de la local). A par­tir d'una anàlisi ini­cial es va deter­mi­nar que se'n podrien eli­mi­nar una cin­quena part i sim­pli­fi­car-ne el 68%.

Ara es tro­ben en aquest procés. Equips de tre­ball inte­grats per tècnics de les àrees impli­ca­des pre­sen­ten periòdica­ment els resul­tats d'aquesta feina de sim­pli­fi­cació al govern. És una forma de con­tro­lar que l'encàrrec no s'enca­lla. “El 30 de juny, que vam ren­dir comp­tes per dar­rera vegada, ja teníem 68 tràmits eli­mi­nats, 239 de sim­pli­fi­cats i 144 assu­mits per la fines­treta única; estem més avançats del que havíem pre­vist”, explica Pruñonosa. Res­pecte a la dife­rent per­cepció sobre els avenços que tenen les empre­ses en funció del sec­tor en el qual es tro­ben, la gerent de l'OGE ho jus­ti­fica basant-se en el fet que aquesta tasca avança per àmbits d'acti­vi­tat.

Entre els can­vis que s'intro­du­ei­xen per faci­li­tar els tràmits hi ha, per exem­ple, l'objec­tiu que l'usu­ari de l'admi­nis­tració acon­se­gueixi la reso­lució imme­di­ata i s'acabi el “torni vostè demà”; en aquest sen­tit, s'està subs­ti­tuint el règim d'inter­venció pel de comu­ni­cació. Això vol dir que el sol·lici­tant no ha d'espe­rar l'auto­rit­zació per començar l'acti­vi­tat sinó que noti­fica que l'ha ende­gada. El neces­sari con­trol admi­nis­tra­tiu passa de ser previ a fer-se a poste­ri­ori, amb la qual cosa no s'atura la posada en marxa del negoci. “Aquesta con­cepció està can­vi­ant la cul­tura de l'admi­nis­tració, i també la relació amb l'usu­ari basada en la con­fiança mútua”, diu Pruñonosa.

Això és així fins al punt que l'admi­nis­tració entén que bona part d'aquests tràmits els fa un inter­me­di­ari i per la qual cosa es bus­quen solu­ci­ons que no facin necessària la presència física del titu­lar. “Tre­ba­llem pen­sant que el ges­tor és sovint el nos­tre inter­lo­cu­tor”, apunta.

En aquest mateix sen­tit, també s'està apro­fun­dint en la “intero­pe­ra­ti­vi­tat”, el mot que inter­na­ment s'uti­litza per qua­li­fi­car la funció que evita dema­nar cer­ti­fi­cats o docu­ments d'un altre àmbit de l'admi­nis­tració. En la mesura que sigui pos­si­ble fer com­pro­va­ci­ons en el moment, s'evita dema­nar cer­ti­fi­cats. A més del mot “intero­pe­ra­ti­vi­tat”, també es parla molt de “mul­ti­ad­mi­nis­tració” i “mul­ti­ca­nal”. El pri­mer fa referència sobre­tot a la neces­si­tat d'inte­grar en aquest procés el món local, on cada ajun­ta­ment té orde­nan­ces i règims dife­rents. En aquest sen­tit, el Con­sorci Admi­nis­tració Oberta de Cata­lu­nya ha assu­mit la missió d'homo­geneïtzar aquest gui­ri­gall a través d'orde­nan­ces tipus a les quals s'han d'adhe­rir els ajun­ta­ments. De moment només dos ho han fet: Cas­tell­bis­bal i Cas­te­llar del Vallès.

“Mul­ti­ca­nal” fa referència a la cre­ació d'eines informàtiques que per­me­ten a l'usu­ari infor­mar-se sobre els tràmits que ha de fer per a qual­se­vol acti­vi­tat i for­ma­lit­zar-los per inter­net. Canal Empresa és el por­tal de la fines­treta única de Cata­lu­nya. A mesura que s'avança en la inte­gració de tràmits s'incor­po­ren a aquest web i la intenció és que en un futur hi siguin tots. Pruñonosa des­taca la funció de la cerca guiada que, a través de pre­gun­tes, faci­lita la feina de saber quins tràmits es neces­si­ten for­ma­lit­zar.

Després de molts intents infruc­tu­o­sos de sim­pli­fi­car l'admi­nis­tració, la pre­gunta és si aquest esforç de sim­pli­fi­cació serà el defi­ni­tiu. La gerent de l'OGE està con­vençuda que serà així: “Ara és la bona, és el cop que va més de debò, és més ampli i amb més lide­ratge”, asse­gura.

Demanar ajuts es complica

L'enquesta de la Cambra també assenyala que les empreses qualifiquen de complexa la seva relació amb l'administració; la puntuen entre un tres i un quatre en una escala de cinc en funció de la dificultat. Aquesta tibantor assoleix la seva màxima expressió en la gestió dels ajuts i les subvencions, seguida de les relacions amb la justícia i la tramitació de llicències i permisos. De fet, i en relació amb l'enquesta que es va realitzar fa dos anys, aquestes qüestions s'han agreujat.

En aquest sentit, la Cambra demana més coordinació entre administracions per evitar duplicitats, reduir el cost de les taxes i registres, escurçar el termini de resposta de l'administració i crear menys normativa i de més qualitat. Miquel Valls pensa que el progrés d'altres països com el Regne Unit en aquest camp ens situa en pitjors condicions per abordar la recuperació.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.