Focus

Una marca que busca el seu espai

Seat lluita per adjudicar-se la producció d'un nou model dissenyat a Martorell i trobar el seu lloc dins el grup VW

La marca encara concentra el 80% de les vendes a mercats europeus

A Seat arri­ben a finals d'any pen­dents de l'adju­di­cació per part del grup Volkswa­gen d'un nou tot ter­reny (o SUV, per les seves sigles en anglès). La planta de Mar­to­rell com­pe­teix amb una fac­to­ria txeca d'Skoda en aquesta car­rera, tot i que els dar­rers rumors indi­quen que les pos­si­bi­li­tats cata­la­nes es dilu­ei­xen. Si final­ment el SUV marxa cap a Txèquia, seria la pri­mera vegada que un model dis­se­nyat a Mar­to­rell es pro­dui­ria a una altra planta. Un pre­ce­dent perillós.

Però per als sin­di­cats el veri­ta­ble repte en el futur imme­diat de Seat no és tant si el SUV ve o no, sinó com es con­cre­ten els plans del grup VW per a la marca. I és que el canvi en la direcció de la com­pa­nyia -ara pre­si­dida per Jürgen Stack­mann- ha por­tat, segons denun­cien els sin­di­cats, can­vis en el plan­te­ja­ment comer­cial de la marca. “Es tor­nen a limi­tar els mer­cats, tor­nem a la terna dels tres tipus de marca, la del baix cost, la d'alta gamma i Seat, que no saben ben bé on ubi­car-la”, des­taca el secre­tari gene­ral de la fede­ració d'indústria de CCOO a Cata­lu­nya, Javier Pac­heco. Des de la com­pa­nyia, però, es defensa que els plans de comer­ci­a­lit­zació a mer­cats com Rússia i la Xina seguei­xen en peu i des­ta­quen, a més, que en el dar­rer any la marca ha gua­nyat presència a nous mer­cats com Algèria, Mèxic i Tur­quia. Les ven­des fora d'Europa són les que crei­xen més (un 46% l'any pas­sat i un 15% aquest any), però és que es par­tia quasi de zero. Més enllà d'això, les dades mos­tren que encara avui el 80% de les ven­des de Seat es que­den al con­ti­nent euro­peu, un per­cen­tatge exces­si­va­ment ele­vat si es té en compte que el con­sum al vell con­ti­nent es manté a la baixa.

Amb una pro­ducció que voreja les 350.000 uni­tats –la com­pa­nyia espera, però, un lleu­ger aug­ment res­pecte de l'any pas­sat pel 2013-, la ràtio d'uti­lit­zació de la planta de Mar­to­rell (60%) encara queda lluny de poder arri­bar a nivells de ren­di­bi­li­tat (i la pre­visió és que els números ver­mells es man­tin­guin uns anys més). Això és una llosa impor­tant dins un grup que pres­si­ona per dei­xar enrere les pèrdues. Els sin­di­cats adver­tei­xen també que la planta de Mar­to­rell “avança cap a un model de planta de pro­ducció i prou, el debat impor­tant és si Seat deixa defi­ni­ti­va­ment de ser una marca i passa a ser una mera planta d'aco­bla­ment del grup”, des­taca Pac­heco. Pel res­pon­sa­ble de CCOO, “això ja es va viure amb el Q3, un model de gamma alta però en què tots els com­po­nents vénen d'Ale­ma­nya”. En les pre­vi­si­ons de pro­ducció pel 2014 el SUV no hi té cap pes, ja que la com­pa­nyia no pre­veu començar a fabri­car-lo tan aviat, però si al final no ve caldrà espe­rar alguna altra adju­di­cació que aporti recor­re­gut. “Pot­ser ens en ve un de millor, tam­poc està gaire si hi ha espai al mer­cat per a un nou SUV”, diu Pac­heco.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.