Viatges perduts a preu de ganga
Teresa Plana, de Manlleu, ha posat en marxa el web Lostravels, on es poden comprar, amb grans descomptes, bitllets i productes d'oci
Un bitllet de tren Barcelona-Bilbao pel dia 18 de febrer, amb sortida a les 15.30 h. Valia 100 euros i el 27 de gener es podia comprar per internet per 22,42 euros. És una oferta real, penjada fa uns quants dies al portal Lostravels, un web que posa en contacte particulars que, pel motiu que sigui, han de cancel·lar un viatge a darrera hora i volen recuperar una part de l'import, i persones que aprofiten ofertes per viatjar a uns preus molt rebaixats. La idea, iniciativa d'una jove emprenedora de Manlleu, Teresa Plana, es va formalitzar el juny del 2013, però a partir d'aquest any espera agafar volada i ampliar l'oferta també a empreses. “Hi ha molts comercials i empresaris que viatgen durant tot l'any, que van i vénen sovint de Madrid, per exemple. Crec que podrien ser un bon mercat a estudiar, entre altres coses perquè m'ajudarien a desestacionalitzar el producte”, diu Plana.
A Lostravels (www.lostravels.com) s'hi poden comprar, sobretot, bitllets de tren (especialment TAV Madrid-Barcelona i viceversa) i d'avió, però també viatges complets, creuers, allotjaments, vol i hotel, tren i hotel, activitats, capses d'experiències (Smartbox) i entrades, tot i que en aquest últim cas Plana ha detectat molta picaresca amb la revenda i s'està replantejant deixar-les de banda. El web funciona gairebé sol. La persona que té algun producte d'aquests per vendre penja l'anunci, seleccionant la categoria corresponent. Diu a quin preu vol vendre el seu producte i, automàticament, després de calcular una comissió per a Lostravels, apareix el preu de venda al públic. “Volíem que fos un web on el preu final quedés molt clar, sense extres ni enganys per al comprador”, comenta la seva creadora.
L'avantatge de Lostravels és que tothom hi surt guanyant. “Jo dono al venedor l'oportunitat de recuperar com a màxim el 60% de l'import del preu de compra o del valor de mercat en el moment de vendre.” El comprador, per la seva part, es podrà estalviar com a mínim el 50%: “La diferència de preu ha de ser prou atractiva perquè la gent hi estigui interessada”, explica Plana. La comissió que es queda Lostravels és per les gestions de verificació del producte. “No paguem res al venedor fins que el comprador ha rebut el producte a casa, amb la qual cosa estem marcant una mica els límits al venedor.” L'anunci s'ha de penjar al web com a mínim amb tres dies laborables d'antelació a la vigència del producte, temps necessari perquè Lostravels rebi per correu el producte del venedor, el verifiqui o faci la confirmació (en cas d'un bitllet d'avió que s'hagi reservat per internet) i després el faci arribar al comprador.
Tot i la curta vida que té Lostravels, aquest web de registre gratuït s'ha donat a conèixer per diversos canals i en aquest moment ja té uns 2.000 seguidors a Facebook i uns quants centenars a Twitter. De fet, el seu públic objectiu preferent són els joves de 25 a 35 anys, gent familiaritzada amb les xarxes socials, la compra per internet i les noves tecnologies, i al mateix temps, la més interessada en ofertes de baix cost i d'última hora. La majoria dels seus clients viuen en ciutats grans com ara Barcelona, Madrid, València i Màlaga.
Una de les qüestions que Plana ha d'acabar de polir de Lostravels és l'idioma del web. L'experiència li ha demostrat que pel tipus de producte (bitllets o viatges que poden interessar tant gent de Catalunya com de fora) com per la motivació del venedor (arribar al màxim nombre de compradors), la versió catalana no té tanta demanda. Per això, a causa de la impossibilitat de traduir tots els anuncis a diferents idiomes, aquesta emprenedora, que inicialment volia fer el web també en anglès i francès, no descarta que sigui una idea de negoci ideal per franquiciar, “i que cada mercat tingui un web amb la seva llengua”. “Però, en tot cas, això seria una fase posterior”, diu.
De cara a un futur, Plana també està sospesant, amb l'objectiu de tenir al seu web tanta oferta com pugui, l'opció de contactar amb agències de viatges. “M'estic plantejant seleccionar-ne unes quantes de tot Catalunya que no siguin competència territorial entre elles, perquè els viatges que els anul·len els seus clients poguessin quedar penjats al meu web. D'aquesta manera jo tindria més volum d'oferta i les agències podrien donar un servei més als seus clients”, conclou.