Emprenedors

Tallers d'arrel universitària

Rizoma vol transferir la investigació en educació al món empresarial amb formació sobre sostenibilitat al sector públic i privat

El rizoma és un concepte filosòfic, desenvolupat per Gilles Deleuze i Félix Guattari, que s'inspira en la imatge de l'arrel d'una planta per parlar d'una organització d'elements que no segueix una subordinació jeràrquica, sinó que qualsevol element pot incidir en altres. Com una tija subterrània que fa aflorar coses; elements que fan emergir altres elements; connexió i emergència. I Rizoma és el nom que han escollit cinc investigadors i emprenedors de Sant Joan Despí, Esplugues, Mataró i Andorra per anomenar el spin-off, el projecte derivat del Grup de Recerca Cómplex de la facultat de Ciències de l'Educació de la UAB que pretén fer una transferència empresarial de la recerca acadèmica. “A nivell científic la transferència és tangible perquè hi ha una patent. La transferència social és en canvi més difícil perquè és intangible”. És el que expliquen Neus Banqué i Marta Fonolleda, impulsores del projecte juntament amb Salvador Viciana, Genina Calafell i Josep Bonil, per exemplificar la dificultat d'aplicar empresarialment el coneixement i la recerca que es fa sobre educació a la universitat. I la solució que ha trobat Rizoma és la creació de tallers educatius sobre sostenibilitat que imparteixen a tota la comunitat educativa i que alhora nodreixen la recerca teòrica que es fa a la UAB. “A Rizoma no oferim productes sinó serveis que construeixen el procés educatiu, el que fa que siguin diferents per a cada client”, explica Banqué. Aquests emprenedors van escollir la sostenibilitat com a vehicle de la transferència que volen afavorir perquè és un camp molt ampli. “No parlem tant de com tractar els residus sinó de la relació de les persones amb el medi”, assenyala Fonolleda.

Rizoma va començar l'activitat l'octubre passat, tot i que els seus integrants treballen al grup de recerca de la UAB des de fa deu anys. I, segons els promotors, ofereix serveis de docència, innovació i recerca didàctica que es tradueixen en “serveis pioners, perquè són els últims” en la recerca acadèmica. Els tallers en què es concreten els serveis van adreçats tant a alumnes com a professors i famílies. “Per exemple, hem impartit un taller de gestió d'aigua per a estudiants de secundària en què hem fet preguntes per treballar la relació dels alumnes amb actes quotidians que repercuteixen al medi”, expliquen Fonolleda i Banqué. Als seus tallers també s'apliquen aspectes artístics al món de la sostenibilitat, i es pregunten quin paper tenen les emocions en el consum. “Els resultats d'aquests tallers serveixen per nodrir la recerca que fem a la UAB”, precisen les dues emprenedores.

La proposta d'aquests investigadors ha atret l'interès d'universitats, la Federació Catalana de l'Esplai, el Col·legi d'Ambientòlegs de Catalunya i la Generalitat. En el cas del Col·legi d'Ambientòlegs, Rizoma va assessorar com fer formació ambiental. La Fundació Catalana de l'Esplai ha triat enguany el consum com a eix de treball i Rizoma els ha ajudat a treballar el consum des d'una altra perspectiva. I Rizoma s'ha encarregat de la part didàctica de l'Escola de Consum de Catalunya, mitjançant la qual l'Agència Catalana de Consum ofereix docència sobre consum a la ciutadania.

L'objectiu ara dels emprenedors, que han treballat “molt amb el sector públic”, segons consideren, és abordar el sector privat. Els destinataris són aquelles companyies “sensibles que volen destinar un percentatge dels seus beneficis a l'educació ambiental”, assenyalen Banqué i Fonolleda. Fidels a la seva filosofia, Rizoma crearà el servei més adequat a l'empresa en qüestió, ja sigui fent tallers per a escoles, concursos infantils o una recerca didàctica que vulgui sufragar la companyia en qüestió. Els beneficis per a les empreses serien ”tant de visibilitat social com de posicionament com a referent educatiu”, expliquen les cofundadores de Rizoma. Les emprenedores i investigadores afegeixen que les companyies poden ser tant del sector educatiu com aquelles alienes que vulguin obrir una nova línia de treball.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.