Emprenedors

Tecnologia per aprendre

Infantium desenvolupa una plataforma tecnològica per treballar les capacitats cognitives de nens fins a 6 anys

Avui no és estrany veure un nen de tres anys manipulant una tauleta, buscant allò que li interessa i desplaçant amb el dit les pantalles. Són el que s'anomena nadius digitals, i és precisament aquesta habilitat natural la que constitueix la base del projecte Infantium.

Vinculat al grup de recerca en neurociència del Parc de Recerca de la Universitat Autònoma de Barcelona, Infantium -liderat per Karen Martínez i Daniel González- proposa una plataforma de tecnologia cognitiva que permet desenvolupar jocs i activitats personalitzades per a cada nen basant-se en les seves habilitats i aptituds. “Amb cinc anys, el 85% de la nostra estructura cerebral ja està creada”, destaca Martínez.

Per això Infantium se centra en aquesta primera etapa, dels 0 als 6 anys, “pensada com una eina complementària, que pot ser útil no només a les escoles infantils sinó també per als pares, ja que en molts països els nens s'eduquen a casa en aquestes edats”, destaca l'emprenedora.

Tot i que els dos socis d'aquesta nova empresa van començar a treballar en el projecte el 2011, la companyia no es va constituir fins al 2012 i en bona part gràcies a l'impuls que va suposar guanyar el setè campus Seedrocket -xarxa d'inversors privats centrada en el sector tecnològic.

Des d'aleshores els reconeixements han estat constants i, a banda de tenir com a mentor constant Carles Grau (director de sector públic de Microsoft Ibérica), la firma va ser una de les dotze finalistes d'entre més de 300 aplicacions presentades al Tech All Stars -competició organitzada per la Comissió Europea- el juny passat, i ha estat seleccionada també pel MIT de Massachusetts com una de les noves empreses més innovadores de l'Estat espanyol. “Ara de fet estem estudiant si fem un acord amb ells per fer més recerca”, explica Karen Martínez. Amb qui sí que ja tenen un acord és amb la Universitat de Londres, també per a recerca, i alhora han tancat ja acords amb una trentena de socis estratègics, com ara Random, per a la creació de continguts. “Nosaltres ens centrem en la part tecnològica, establim indicadors que ens permeten fer una fotografia del cervell i a partir d'aquí delimitar els punts forts i els punts febles de cada nen per tal de poder dibuixar un itinerari personalitzat”, explica l'emprenedora. A més la firma està acabant de fer el prototip d'un braçalet que servirà, explica Martínez, “per calibrar la motivació dels nens a l'hora d'aprendre”.

Canvi de model.

Martínez reconeix que el sistema que proposa Infantium és trencador per a models educatius “que encara es basen exclusivament en el llibre de text igual per a tothom”, però la resposta està sent molt bona en societats més obertes. “Tot i que aquí tenim un acord amb l'Ajuntament de Barcelona per començar a desplegar la plataforma a les escoles, aquí ens trobem de tot, des d'escoles molt innovadores i obertes com el Col·legi Montserrat, però també centres que es tanquen a aprofitar la tecnologia i a obrir nous models d'aprenentatge”, destaca Martínez.

Però els emprenedors d'Infantium tenen la mirada molt fixada en el mercat internacional i ja han arribat a acords per fer proves pilot amb escoles de Xile i Colòmbia. “El nostre producte és molt exportable perquè les edats a què ens dirigim solen tenir objectius d'aprenentatge compartits a la majoria dels països del món.”

Després de més de dos anys desenvolupant la plataforma, ara l'empresa afronta el seu test en el mercat i estarà present a les tauletes familiars que Telefónica llançarà properament. No és el primer acord de col·laboració amb l'operadora. Els emprenedors d'Infantium han estat prop d'un any instal·lats a les oficines de Wayra, l'acceleradora de Telefónica, a Barcelona, i ara busquen nova ubicació, “preferentment a Barcelona”. I és que les temptacions de marxar fora són grans, però l'equip d'Infantium, format ja per 7 persones, prefereix créixer aquí.

Una altra cosa és la recerca d'inversors, “que segurament seran internacionals perquè en projectes tan lligats amb la recerca i amb l'educació aquí costa trobar-ne”, lamenta Martínez. La nova empresa ha obert una tanda de finançament amb què espera aixecar 2 milions d'euros. No serà la primera tanda que completa, ja que en aquests tres anys de vida ha rebut ja la injecció de prop de 200.000 euros d'inversors privats.

Per a aquest 2014, el primer amb el producte ja al mercat, Infantium preveu facturar 1 milió d'euros, tot i que el ritme de comercialització i d'expansió internacional dependrà en bona part de la capacitat que tingui la firma per captar nou finançament. El que està ja en marxa és l'ampliació de la plantilla amb tres persones més, “tot i que no ens resulta fàcil trobar perfils tècnics molt especialitzats”, diu Martínez.

Premiats al 4YFN del MWC

En els tres anys que fa que els socis d'Infantium estan treballant en aquest projecte de plataforma educativa, els premis i els reconeixements tant nacionals com internacionals han estat una constant.

El darrer va ser precisament durant la celebració del darrer congrés de mòbils. La firma va ser reconeguda amb el segon premi en la Mobile Startup Competition que va organitzar el fòrum 4 Years From Now, un espai especialment dedicat als emprenedors dins la fira internacional de mòbils. La companyia catalana va competir amb més de 200 noves empreses de més de 50 països, en una competició que va guanyar la israeliana Cellbuddy.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.