Jocs per a nens autistes
Dos joves funden Didactic Apps, una firma que desenvolupa aplicacions per a infants amb problemes d'aprenentatge
L'Àlex és el petit protagonista d'uns jocs per a mòbil i tauleta que l'empresa Didactic Apps ha elaborat per a nens autistes, amb trastorns per dèficit d'atenció amb hiperactivitat (TDAH) o altres problemes de desenvolupament infantil. Però l'Àlex és també un nen real, fill d'una amiga dels fundadors de la firma, Nacho Huertos i David Ubide, que a través d'ell van descobrir el repte pedagògic que significa ensenyar aquests infants a fer coses. “Vam observar que la mare de l'Àlex i la pedagoga es basaven en un joc de cartes amb diferents pictogrames per comunicar-se amb el nen i ajudar-lo a adoptar rutines quotidianes”, explica Nacho Huertos. Aquest material didàctic sol ser d'autofabricació i es comparteix gràcies al boca orella.
Com a consultors TIC (tecnologies de la informació i la comunicació), Huertos i Ubide van pensar a donar una resposta a aquesta necessitat a través dels nous suports tecnològics. “Els nens amb autisme tenen una manera de processar la informació exterior molt visual i senten una atracció brutal pel mòbil i la tauleta”, subratlla Huertos.
Aquest va ser el germen de les aplicacions Àlex aprèn a vestir-se sol i Àlex aprèn a ordenar, les dues primeres aplicacions que ja estan en el mercat per a sistemes operatius iOS i Android.
La primera reforça l'hàbit de vestir-se tot establint un ordre en la col·locació de les peces de roba i fa que els nens amb aquests trastorns siguin més autònoms. La segona ajuda a desenvolupar la lògica i a classificar objectes quotidians en funció de diferents categories: llar, escola i professió. En aquest cas han provat d'augmentar la velocitat d'aparició dels objectes a mesura que s'avança el nivell per potenciar la concentració.
Ara estan treballant en la tercera aplicació, que sortirà al mercat abans que acabi l'any, i confien anar completant l'oferta amb més propostes i diferents nivells.
De moment han optat per les descàrregues, amb una versió bàsica gratuïta i una altra que inclou tots els nivells, de pagament. Àlex aprèn a vestir-se sol ha tingut 6.000 descàrregues, principalment de l'Estat espanyol, però també de l'Amèrica Llatina i altres parts del món; això malgrat que les aplicacions estan en cinc idiomes: català, castellà, anglès, francès i alemany. “Està lluny dels objectius que ens vam marcar, per la qual cosa ara ens haurem d'aplicar”, explica Huertos.
En aquest sentit, Didactic Apps vol presentar els seus jocs a associacions de familiars de nens autistes, amb TDAH o altres trastorns, com per exemple la dislèxia. Són col·lectius que poden actuar com a prescriptors del producte. No descarten totalment la publicitat.
Huertos recorda que les aplicacions són el resultat d'una cuidada tasca prèvia d'assessorament amb pedagogs, logopedes i altres professionals que treballen amb aquests nens. Posteriorment es va fer una tria dels dibuixos que millor s'adaptaven a les característiques d'aquests nens.
“Buscàvem dibuixos molt clars i amb fons neutres perquè a vegades els nens es distreuen amb elements que no són els principals”, diu el cofundador de Didactic Apps. Finalment, l'artista escollit va ser José Labari.
També han hagut de contractar els desenvolupadors de les aplicacions i els assessors en màrqueting i xarxes socials. En total, han invertit uns 30.000 euros, que han finançat ells mateixos.
La possibilitat d'obrir la porta a nous socis que aportin el capital necessari per als nous desenvolupaments i el màrqueting no la descarten, però ara per ara la prioritat és provar i reforçar el model de negoci per veure què dóna de si. Per això esperaran a tenir un tercer joc de l'Àlex i analitzar el ritme de les descàrregues.