Focus

Per primer cop en set anys repunta l'embarcació nova

Les matriculacions creixen un 9,3% a Catalunya i la venda a particulars, un 20%

Catalunya representa el 19,6% de les matriculacions noves a tot l'Estat

Ha tar­dat, però la mare­gassa final­ment ha dei­xat pas a la bonança. El sec­tor nàutic català comença a con­so­li­dar la seva recu­pe­ració amb un crei­xe­ment de les ven­des d'embar­ca­ci­ons noves d'un 9,3%. La dada suposa un baló d'oxi­gen per a un sec­tor que nau­fra­gava a la deriva i que enca­de­nava tem­po­ral rere tem­po­ral.

Les dades són de l'Asso­ci­ació d'Indústries, Comerç i Ser­veis Nàutics (Adin) i Miquel Guar­ner, el secre­tari gene­ral de l'asso­ci­ació, asse­nyala que “vist des de fora poden sem­blar unes xifres molt bones, però la rea­li­tat està plena de mati­sos”. Explica que “des del 2007 i fins al 2013, les matri­cu­la­ci­ons d'embar­ca­ci­ons noves havien dava­llat més d'un 70%”. Mal­grat que entén les cau­ses de l'enfon­sa­ment –“si no hi ha diners per a res, com ha d'haver-hi diners per com­prar una barca?”, diu–, posa de mani­fest que el repun­ta­ment actual no és sufi­ci­ent, ni de bon tros, per llançar les cam­pa­nes al vol.

Si d'una banda Jordi Sen­ties, pre­si­dent d'Adin, expressa la seva satis­facció perquè “les xifres d'embar­ca­ci­ons noves con­fir­men la recu­pe­ració del sec­tor nàutic català durant aquests pri­mers vuit mesos de l'any”, de l'altra Miquel Guar­ner, tot i com­par­tir l'alleu­ja­ment, indica que “el crei­xe­ment és insu­fi­ci­ent”. S'explica: “Després de molts anys en què el sec­tor ha estat des­es­pe­rat i des­tros­sat, pen­sant que l'any següent no podia anar pit­jor però patint encara una cam­pa­nya més dolenta que l'ante­rior, ara sem­bla que per fi hem tocat fons. No obs­tant això, estem per sota de les matri­cu­la­ci­ons que hi havia els anys 1995 i 1996 i, l'època dau­rada que van ser els deu anys que van del 1996 al 2006, no la tor­na­rem a veure.”

Les agres­si­ves ofer­tes per apri­mar els sobre­es­tocs d'embar­cació nova han tin­gut con­seqüències en el mer­cat d'ocasió, que ha expe­ri­men­tat un retrocés del -5,5% durant els pri­mers vuit mesos.

Del gener a l'agost s'han venut a Cata­lu­nya 680 embar­ca­ci­ons noves (+9,3%) i 2.386 d'ocasió (-5,5%) res­pecte a les 622 i 2.524 res­pec­ti­va­ment regis­tra­des fins a l'agost del 2013. La pro­porció de ven­des és de 3,5 embar­ca­ci­ons d'ocasió per cada una de nova. Dins de les embar­ca­ci­ons noves, en clau posi­tiva, des­ta­quen el crei­xe­ment en la comer­ci­a­lit­zació d'embar­ca­ci­ons per al mer­cat de cli­ents par­ti­cu­lars (+20,6%) i el de les motos aquàtiques (+20,7%).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.