Preparar l'adéu digital
Tellmebye s'ofereix com una eina de gestió de l'herència digital i la transferència de continguts després de la mort
a Mèxic gràcies a
la firma local
Grupo Sowilo
Quan Carlos Jiménez va saber que una amiga de la família havia rebut la dura notícia que patia d'una malaltia greu i que els metges li donaven una esperança de vida de deu anys, no va poder evitar pensar què podia fer per ajudar-la. “Em vaig posar a pensar què faria jo, amb un fill petit, com aquesta amiga”, explica, i va veure que no hi havia cap eina que facilités organitzar l'herència digital i preparar futures transferències de contingut per als éssers estimats.
Aquesta és l'aposta de Tellmebye i, alhora, el que la diferencia d'altres portals més centrats en els aspectes legals com ara la preparació del testament, explica l'emprenedor. Amb aquesta idea i la incorporació de tres socis inicials més (David Cerrillo, Pedro Oliver i Cristina Marín), Jiménez va llançar la primera versió en fase de prova del web a final del 2013.
Avui ja tenen uns 9.000 usuaris de tot el món, i acaba de fer el salt internacional amb la signatura d'un acord amb la mexicana Grupo Sowilo. Jiménez ja prepara les maletes per participar en la fira especialitzada Expo Funeraria, que se celebrarà els propers 2 i 3 de març a la ciutat mexicana de Guadalajara. Allà hi presentaran un nou producte que preveuen comercialitzar a les funeràries i que pretén desplaçar l'actual llibre de condolences, que segons Jiménez, “ha quedat totalment desfasat”. La proposta de Tellmebye recull la idea dels memorial wall (o murs de memòria) que ja ofereixen les empreses del sector als Estats Units, “però amb un disseny molt més potent que permeti tenir un accés fàcil, i pensat sobretot per compartir continguts com per exemple una fotografia d'un viatge que vas fer amb aquella persona”. I tot això es podrà fer des del mòbil, a través d'un codi d'accés.
Jiménez reconeix que es tracta d'un model que requereix un cert canvi cultural. “Certament, a l'Amèrica Llatina i Mèxic en especial, o als Estats Units, la mort es viu de manera molt diferent, no tan d'esquena com aquí”, però amb tot, confien que aquest nou producte també tingui una bona rebuda entre les funeràries espanyoles.
La firma també està centrada a potenciar una versió nova del portal per atraure més usuaris de pagament. “Fins ara ens hem centrat a oferir més espai de memòria però també volem potenciar el tipus de serveis que els oferim.” El catàleg és extens i ofereix des de la possibilitat d'enviar records com imatges i textos en el moment de morir, fins a assignar hereus a tots els continguts que una persona té al núvol, “i que cada vegada en són més”, diu Jiménez.
La petjada del Facebook.
De fet, grans firmes com la fundada per Mark Zuckerberg estan començant a canviar la seva política per la pressió, creixent, d'aquest tipus de casos. “El Facebook ens vol fer creure que no té manera de saber quins usuaris moren, però això és absurd, ho saben, i hi ha estudis que diuen que uns 30 milions dels seus usuaris ja havien mort el 2012, el que passa és que el valor de la companyia es basa precisament en aquest número, i per això interessa no fer-ho públic.” De moment, l'emprenedor ha invertit 120.000 euros en l'empresa, la meitat de la qual de seva butxaca i l'altra meitat, gràcies a un soci inversor.
Ara Jiménez confia en la bona marxa de l'acord a Mèxic per disposar de fons que permetin accelerar el creixement de la companyia, “tot i que si veiem que el ritme de comercialització és més lent del que esperàvem, no descartem obrir la porta a un nou soci inversor”, explica.
Tellmebye, que dóna feina -a banda dels socis- a vuit persones i està instal·lada al Tecnocampus de Mataró, preveu facturar aquest 2015 uns 250.000 euros.