Emprenedors

El botó que activa el rescat

Alpify ha facilitat 4.500 actuacions dels serveis d'emergència al llarg del 2014

Gui­llem Vila­do­mat era un estu­di­ant quan va conèixer la història d'un noi que havia per­dut el conei­xe­ment per un acci­dent en una estació d'esquí d'Andorra i va pas­sar 14 hores des­a­pa­re­gut fins que els equips de res­cat el van loca­lit­zar en una ope­ració que va reque­rir un gran des­ple­ga­ment de mit­jans i recur­sos. L'inci­dent li va sug­ge­rir la idea de desen­vo­lu­par un sis­tema que faci­lités la loca­lit­zació de per­so­nes i, per tant, el seu res­cat en cas d'un acci­dent.

I, en aca­bar la uni­ver­si­tat, uns anys després, la idea va pren­dre forma a Bar­ce­lona amb l'ajuda del grup Ins­pi­rit, Caixa Capi­tal Risc i diver­sos inver­sors par­ti­cu­lars andor­rans. El fruit és Alpify, una apli­cació de res­cat que per­met loca­lit­zar per­so­nes des­a­pa­re­gu­des i també que qual­se­vol pugui avi­sar d'un acci­dent i enviar la loca­lit­zació exacta als ser­veis d'emergència en cas de pèrdua o acci­dent només pre­ment un botó al mòbil.

Entre els cli­ents d'Alpify hi ha diver­ses admi­nis­tra­ci­ons autonòmiques –La Rioja, Cantàbria, Aragó, Extre­ma­dura, Galícia i el País Basc–, així com el Prin­ci­pat d'Andorra. En aquests casos, els ser­veis d'emergència públics tenen accés directe i poden tre­ba­llar amb l'apli­cació, loca­lit­zar per­so­nes des­a­pa­re­gu­des mit­jançant aquesta o rebre l'avís directe quan algú ha tin­gut un pro­blema. A més de la loca­lit­zació exacta, Alpify aporta altres dades com ara la bate­ria que li queda al mòbil, si la per­sona es mou i a quina velo­ci­tat ho fa.

Amb tot, hi ha altres llocs on l'admi­nis­tració no ha adqui­rit els ser­veis d'Alpify i l'apli­cació és, igual­ment, ope­ra­tiva. Un exem­ple és Cata­lu­nya. També Madrid. Segons Vila­do­mat, a un i altre ter­ri­tori han optat per donar ser­vei a través d'una cen­tra­leta telefònica coman­dada per met­ges als quals els arri­ben els avi­sos. El paper d'aquests met­ges con­sis­teix a aten­dre les per­so­nes que fan l'avís, fer una pri­mera ava­lu­ació i avi­sar el 112. El fun­da­dor i direc­tor gene­ral de l'empresa afirma que el des­fa­sa­ment que es pro­du­eix d'una moda­li­tat a una altra és mínim, però la pri­mera és la més “ideal”.

El pri­mer cli­ent d'Alpify va arri­bar el desem­bre del 2003 i, des de lla­vors, ja n'ha acon­se­guit sis més d'ins­ti­tu­ci­o­nals, està en con­ver­ses amb diver­sos més i ha arri­bat als 100.000 usu­a­ris. “És una de les apli­ca­ci­ons més des­car­re­ga­des”, comenta el seu cre­a­dor, que explica que les pre­vi­si­ons són que aquest mateix estiu s'arribi al milió d'usu­a­ris. La majo­ria, segons explica, són per­so­nes que prac­ti­quen esport, gent gran i nens.

Al llarg de l'any pas­sat, Alpify va faci­li­tar el res­cat de 4.500 per­so­nes, 50 dels quals cor­res­po­nien a situ­a­ci­ons crítiques.

En el pano­rama inter­na­ci­o­nal, Alpify ja és pre­sent a diver­ses esta­ci­ons d'esquí de països com ara l'Argen­tina, Tur­quia, França, Azer­baid­jan i Uzbekis­tan.

L'empresa, que dis­posa de deu tre­ba­lla­dors que tre­ba­llen en el desen­vo­lu­pa­ment i el dis­seny de l'apli­cació i té exter­na­lit­zada la cen­tra­leta d'atenció telefònica, mira cap a Sud-amèrica, on té pers­pec­ti­ves d'expan­dir-se aquest mateix any. Segons Vila­do­mat, la com­pa­nyia està tre­ba­llant per implan­tar el sis­tema a diver­sos països del con­ti­nent ame­ricà, on tre­ba­lla­ran de bra­cet amb els ser­veis d'emergències.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

El botó que precipita el rescat

Publicat a