Política

Nit de tensió a l'Eurostar

Milers d'immigrants aprofiten un problema mecànic a l'Eurotúnel per intentar pujar al tren

La companyia talla l'electricitat i la policia ha d'intervenir

Els passatgers estan quatre hores atrapats als vagons

En una altra nit de tensió en la crisi migratòria que desborda Europa, l'Eurotúnel que connecta França i el Regne Unit per sota del canal de la Mànega va ser l'escenari d'una situació que bé podria haver acabat en tragèdia. La nit de dimarts a dimecres, sis trens en direcció a Londres i Brussel·les van ser bloquejats a mig camí, a tocar de l'accés al túnel. Els prop de 700 passatgers que hi viatjaven van passar bona part de la nit al tren.

El pas de Calais s'ha convertit en un dels epicentres de la crisi, amb nou morts des de principi de juny i 3.000 immigrants ocupant un camp insalubre als afores de Calais, on abans hi havia una deixalleria, esperant la seva oportunitat per mirar de travessar la frontera cap a El Dorado britànic. En les hores més tenses de la crisi a la costa francobritànica, durant els darrers dies de juliol, l'empresa que gestiona el túnel va alertar que havia comptabilitzat més de 2.000 intents diaris dels immigrants, que s'amaguen entre les rodes i les càrregues dels camions, o bé escalen fins al sostre dels vagons de l'Eurostar que connecta París i Londres.

L'origen de l'aturada del tren d'ahir, però, no va tenir a veure amb cap d'aquests intents, sinó amb una fuita de gas en un dels trens que havien sortit de París. El problema mecànic va obligar l'Eurostar a alentir la marxa quan s'aproximava a l'estació de Calais, a tocar de l'accés al túnel transfronterer subterrani. Una circumstància que diversos milers d'immigrants van aprofitar per saltar a les vies i intentar accedir als combois. Eren les 21.30 h, moment en què la companyia va optar per tallar el corrent elèctric per raons de seguretat: el 29 de juliol passat, un home egipci va morir electrocutat a l'estació del Nord de París, quan intentava precisament pujar al sostre d'un Eurostar que es dirigia a Londres.

El bloqueig d'aquest primer Eurostar va provocar que cinc trens més quedessin igualment aturats. A partir de llavors, la policia, a peu i en helicòpter, va començar a desallotjar les vies, mentre els passatgers romanien tancats i aturats, a les fosques, durant prop de quatre hores. Alguns d'ells van explicar que la foscor perllongada i la manca d'aire condicionat havien provocat escenes de tensió, i que havien sentit passos al sostre dels vagons.

Quan es va aconseguir restablir la marxa, cap a les dues de la matinada, els passatgers van ser desplaçats a l'estació de Calais-Frethun, on van poder passar la resta de nit. I és que la circulació ferroviària no es va restituir fins a les vuit del matí, en la pitjor interrupció del trànsit a la frontera francobritànica des del començament de la crisi migratòria.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.