Opinió

Papa, 5 minuts més si us plau!

Comença a existir un nombre ampli d'estudis que han analitzat l'impacte del fet de no dormir prou hores sobre els resultats acadèmics i, més concretament, sobre si començar les classes molt aviat al matí és adequat per als adolescents.

Segur que en les darreres setmanes tots els que teniu canalla heu sentit aquesta frase i, probablement, més d'una vegada. Ja ha arrencat el curs escolar i després de les llargues vacances d'estiu (aquest és un tema que tractaré en una altra ocasió), a molts nens i nenes els costa de tornar a agafar la rutina i aixecar-se amb prou temps per arribar puntuals a l'escola.

Sovint les dificultats per conciliar la vida laboral amb la familiar i/o la realització d'activitats extraescolars (que cada vegada s'acaben més tard a mesura que els nens es fan grans), s'acaben traduint en el fet que molts alumnes arriben a l'escola amb son, però també hi ha altres factors que hi poden influir. Estudis mèdics han comprovat que durant l'adolescència hi ha alteracions dels cicles de la son que fan que el rellotge biològic s'alteri de manera que hi ha més tendència a endarrerir l'hora de conciliació de la son i, per tant, a aixecar-se també més tard. Aquest canvi sembla que s'inverteix cap als 20 anys.

Alguns estudis calculen que el desfasament experimentat per als adolescents pot arribar a ser de fins a 3 hores. Així doncs, demanar a un adolescent que s'aixequi a les 7.30 h seria l'equivalent a demanar que un adult que ho faci a les 4.30 h, i el resultat és que els adolescents no acaben dormint el nombre d'hores que necessiten.

El gràfic mostra el nombre mitjà d'hores de son diàries en un dia laborable corresponent al segon trimestre del 2010 segons l'Enquesta d'Utilització del Temps elaborada per l'Instituto Nacional de Estadística (INE). Tal com es pot observar, el nombre d'hores de son dels adolescents entre 16 i 18 anys és redueix considerablement, especialment en el cas de les noies, i se situa en el límit inferior o fins i tot per sota del que recomanen els especialistes. Segons càlculs fets amb les dades facilitades per aquesta mateixa font, un 8% de nois i un 30% de noies entre 16 i 18 anys afirmen que de mitjana dormen menys de 6 hores diàries.

Dormir poques hores.

Comença a existir un nombre ampli d'estudis que han analitzat l'impacte del fet de no dormir prou hores sobre els resultats acadèmics i, més concretament, sobre si començar les classes molt aviat al matí és adequat per als adolescents. Alguns estudis han analitzat l'impacte que ha tingut endarrerir l'inici de les classes a algunes escoles dels Estats Units comparant els resultats acadèmics dels alumnes que han experimentat aquest canvi (grup de tractament) amb els obtinguts per altres alumnes de característiques semblants que van a escoles on s'han mantingut els horaris inicials (grup de control). Els resultats d'aquesta comparació mostren una clara millora del rendiment acadèmic dels estudiants del grup de tractament amb relació als del grup de control, no només en la primera classe del matí, sinó també durant la resta del dia. A més, el guany sembla que és superior per a aquells estudiants amb més dificultats d'aprenentatge, per la qual cosa la mesura contribuiria a reduir les desigualtats dins el grup, un factor que també s'ha mostrat com a positiu en molts altres estudis. Per tant, també s'ha comprovat que tot i que sembla que les noies tenen alteracions de la son semblants o superiors a la dels nois, els seus resultats acadèmics no se'n veuen afectats de manera tan negativa, cosa que pot estar relacionat amb el fet que tinguin més tolerància a situacions de manca de son.

Reduir l'horari d'inici.

Segons aquests estudis, l'impacte d'endarrerir l'horari d'inici de les classes no és menor: començar una hora més tard tindria el mateix efecte sobre els resultats acadèmics que el que s'obtindria, per exemple, reduint un terç el nombre de membres del grup, amb un cost molt més baix. En un moment en què hi ha el debat a Catalunya sobre els horaris escolars i la idoneïtat de la jornada de 8.00 h a 15.00 h dels estudiants d'ESO a les escoles públiques, a la majoria de països del nostre voltant les mesures que es prenen busquen precisament introduir elements de flexibilitat que permetin una organització de la jornada escolar més propera a les necessitats particulars de cada estudiant i que permetin millorar-li el rendiment i el benestar. Probablement, aquest sigui el camí a seguir.

A cada edat, necessitats diferents

Si bé els nens d'entre 3 i 5 anys poden necessitar entre 10 i 13 hores de son diàries, les hores recomanades pels nens entre 6 i 12 anys són de 9 a 12 i, per als adolescents, entre 8 i 10 hores.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.