Empreses

L'altre camí de la solució financera

Esvalor cerca finançament alternatiu a empreses per 20 milions d'euros

Els proveïdors són inversors espantats per unes borses erràtiques

El procés de des­ban­ca­rit­zació que viu el finançament empre­sa­rial és un fet, i ja hi ha un bon reguit­zell d'empre­ses, com Esva­lor, que fan ves­tits a mida a les empre­ses, tot apro­fi­tant la liqui­di­tat de què dis­po­sen al mer­cat proveïdors fina­lis­tes poten­ci­als com fons i soci­e­tats d'inversió o pla­ta­for­mes.

Esva­lor tanca una qua­ran­tena d'ope­ra­ci­ons de finançament alter­na­tiu a l'any i el seu crei­xe­ment ha estat prou esti­ma­ble del 2012 ençà: l'any de la seva fun­dació va finançar per un volum d'1,5 mili­ons; 3,5 mili­ons el 2013; 14 mili­ons el 2014; 6,7 mili­ons el 2015 i 20 mili­ons amb la pre­visió que es tre­ba­lla per al tan­ca­ment d'enguany. La fac­tu­ració de l'empresa oscil·la entre l'1% i el 2% del volum que s'arriba a for­ma­lit­zar.

Com explica el fun­da­dor de l'empresa, Fran­cesc Padi­lla, “Esva­lor vol esde­ve­nir un canal que pugui apro­fi­tar la pime per tenir accés a totes les fonts de finançament i a pro­duc­tes finan­cers a curt i a llarg ter­mini, madurs, amb risc, con­ser­va­dors, etcètera”.

Com molt bé des­criu Padi­lla, estem vivint un veri­ta­ble boom del finançament no ban­cari, que es pot per­ce­bre clara­ment des del 2014: “Fins l'any 2013, el finançament a preus com­pe­ti­tius era el de la banca, que si no accep­tava la demanda de l'empresa l'obli­gava a anar al cir­cuit de les finan­ce­res, molt més car.” El mer­cat del deute d'empre­ses no cotit­za­des com més va més gua­nya en atrac­tiu per a uns inver­sors que, tot i gau­dir d'una gene­rosa liqui­di­tat, “estan un xic espan­tats per uns mer­cats finan­cers erràtics, en què els preus van bai­xant de mica en mica”. Ara, en canvi, aquest finançament alter­na­tiu “és només un pèl més car. Cal fer avi­nent, però, que el cost del finançament el deter­mina el mer­cat, és a dir, va en funció de la solvència de la com­pa­nyia, les garan­ties, el ter­mini, l'import, el pro­ducte i les carac­terísti­ques de cada ope­ració.” S'ha de dir que els bancs molt sovint com­pen­sen aquest crèdit més barat amb clàusu­les de con­sums mínims, comis­si­ons per can­cel·lació o reno­vació, així com la con­trac­tació d'altres ser­veis i vin­cles. Tot ple­gat, poden obte­nir una ren­di­bi­li­tat per cli­ent del 7-8%. Esva­lor s'adreça a empre­ses en crei­xe­ment amb més de dos anys de vida, amb neces­si­tats de finançament de 300.000 cap amunt, tot i que si l'ope­ració és clara es poden finançar volums menors. A diferència del que fan els bancs, a Esva­lor el diagnòstic sobre una empresa, la valo­ració del seu risc, no es basa només en el balanç i l'històric de resul­tats, sinó en el pre­sent i el futur imme­diat de l'empresa. Esva­lor dis­se­nya la solució finan­cera més adi­ent per a l'empresa deman­dant “molt a prop de l'inver­sor, que dóna el vis­ti­plau final, ja que és així que gua­nyem valor”. Fran­cesc Padi­lla no des­carta que en el futur Esva­lor “arribi a finançar de forma directa”. Esva­lor dis­posa de dele­gació a Madrid i col·labo­ra­dors dis­se­mi­nats per tot Espa­nya.

Préstec directe i altres

L'eina principal d'Esvalor és el direct lending, en què l'inversor professional inverteix en empreses mitjançant préstecs directes, sense exigències ni vinculacions comercials. Com diu Francesc Padilla, “el plantejament és obtenir deute de les empreses amb un enfocament de capital risc, però entrant des de baix i sense exigir creixements tan alts”. Juntament amb aquesta eina, hom ofereix altres solucions, com finançar circulant, leasings i rentings per a béns d'equip, instal·lacions i maquinària o rentback immobiliari o mobiliari, en què el finançador li compra un bé al deutor, per tot seguit llogar-l'hi.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.