Focus

Els ajuntaments es passen a l'acció directa

Després de la preceptiva anàlisi de costos, molts ajuntaments opten per passar a gestió pública serveis que regien concessionaris privats. En mans públiques, els serveis poden resultar entre un 20% i un 30% més econòmics

La democratització i un control més estret són dos altres arguments
En alguns casos, el concessionari havia esdevingut ‘banc' de l'ajuntament Els ajuntaments estan més ben preparats per a l'anàlisi de costos
Sovint, el benefici econòmic del privat ha recolzat en la precarietat laboral
La sensibilitat ciutadana contra la corrupció estimula remunicipalitzar
El control dels contractes concessionals no va ser eficient
Un 60% del pressupost municipal pot ser de gestió privada
Alguns municipis s'haurien d'agrupar en la gestió directa dels serveis

La crisi, que ha obli­gat els ajun­ta­ments a mirar amb més cura els números a l'hora d'ela­bo­rar pres­su­pos­tos, però també un cert recel ciu­tadà davant ope­ra­dors pri­vats que gau­dei­xen de con­ces­si­ons sense ofe­rir ni el millor ser­vei pos­si­ble ni el millor preu, ha fet que la consciència remu­ni­ci­pa­lit­za­dora pren­gui cos cada dia que passa a més i més muni­ci­pis.

Amb l'afany de pros­se­guir en la dis­ci­plina de fer anàlisis acu­ra­des de cos­tos, la passa trans­cen­den­tal de pas­sar a gestió directa ser­veis que havien estat exter­na­lit­zats com més va més muni­ci­pis volen fer-la, perquè d'argu­ments de pes no en man­quen. El ser­vei remu­ni­ci­pa­lit­zat pot ser més econòmic, per diver­ses raons: no està sub­jecte a IVA, lle­vat del ser­vei d'abas­ta­ment d'aigua, cosa que per­met estal­vis del 10% en ser­veis com reco­llida de resi­dus, neteja de la via pública, parcs i jar­dins, cla­ve­gue­ram i trac­ta­ment d'aigües resi­du­als, i trans­port; i del 21% en altres apar­tats, com els ser­veis d'enllu­me­nat, cemen­tiri, neteja d'edi­fi­cis públics, ser­vei d'atenció domi­ciliària i altres. A més, ja que no hi ha l'interès pri­vat, i ja no s'extrau­rien plusvàlues per repar­tir divi­dends, hom recu­pera bene­fi­cis indus­tri­als que poden anar del 6% al 16% que ana­ven al ges­tor pri­vat, que ara poden esmerçar-se per millo­rar el ser­vei o per enfor­tir els comp­tes muni­ci­pals. Així mateix, hom evita que el ges­tor pri­vat car­re­gui el per­cen­tatge de bene­fici indus­trial i de des­pe­ses gene­rals en els mate­ri­als o equips que apor­tarà al ser­vei, a més d'apli­car només una part dels des­comp­tes que obte­nen dels seus proveïdors, que poden arri­bar a ser del 25%. Amb la gestió directa, només un equip tècnic es fa res­pon­sa­ble del ser­vei, men­tre que amb la indi­recta hi tenim el muni­ci­pal, el de la con­ces­sionària i el de la con­sul­tora que fa el ser­vei.

Argu­ments per remu­ni­ci­pa­lit­zar que pro­ve­nen de l'obser­vació dels cos­tos no en man­quen pas. Un estudi del Tri­bu­nal de Comp­tes sobre els ser­veis públics a càrrec de ges­tors pri­vats a l'Estat, ha reve­lat sobre­cos­tos en capítols com l'aigua, de fins al 22%, i amb un 30% més de pèrdues a la xarxa i un 15,5% menys d'inver­si­ons; del 71% en el ser­vei de neteja i del 27% en reco­llida de la brossa. Hom hau­ria detec­tat estal­vis en enllu­me­nat (27%) però, això sí, amb un 7% menys d'hores set­ma­nals i sense incloure des­pe­ses de reno­vació de mate­rial. En el ser­vei de cemen­ti­ris també hi hau­ria estal­vis, d'un 2%, però amb un 59% menys de dedi­cació horària.

En el ser­vei pot­ser més sen­si­ble a la remu­ni­ci­pa­lit­zació, el de l'abas­ta­ment de l'aigua, les dades que ser­vei­xen l'Agència Cata­lana de l'Aigua (ACA) i l'asso­ci­ació Aigua­es­Vida del preu de l'aigua en bene­fi­cis de més de 5.000 habi­tants són prou sig­ni­fi­cants: la mit­jana que paga l'usu­ari, quan el ser­vei és pri­va­tit­zat, és d'1,022 euros per metre cúbic, men­tre que en el cas que la com­pa­nyia de l'aigua és muni­ci­pal, es paga 0,815 €/m³, un 25,4% més car. Així, tindríem Vielha, on el ser­vei és muni­ci­pal, amb el preu més barat (0,13 €/m³), men­tre que l'Amet­lla del Vallès, amb gestió pri­vada, seria al pic de la franja alta de preus, amb 2,305 €/m³. La com­pa­ració dona resul­tats prou cri­da­ners entre muni­ci­pis veïns: el Prat de Llo­bre­gat, amb ser­vei de l'aigua públic, cobra 1,026 €/m3, men­tre que tots els muni­ci­pis de l'àrea metro­po­li­tana amb els quals limita (Bar­ce­lona, Cor­nellà, Sant Boi o Vila­de­cans) tenen un rebut d'1,824 €/m³. A les comar­ques giro­ni­nes, Vidre­res (la Selva), que ha remu­ni­ci­pa­lit­zat l'abas­ta­ment de l'aigua, fa pagar 0,353 €/m³, un preu més barat que a les loca­li­tats veïnes: Maçanet de la Selva, 0,833 €/m³; Llo­ret de Mar, 0,643 €/m³; Tossa de Mar, 1,312€/m³; Cal­des de Mala­ve­lla, 0,931 €/m³, o Lla­gos­tera (Gironès), 0,873 €/m³. S'ha de dir que a Cata­lu­nya, si bé 506 muni­ci­pis, de 949, tenen un ser­vei de l'aigua de gestió pública, el cert és que el 84% de la població (6.317.583 habi­tants) reben un ser­vei total­ment o par­ci­al­ment pri­va­tit­zat. En els dar­rers anys, la pre­dis­po­sició dels muni­ci­pis a res­ca­tar per a la gestió directa ser­veis que havien estat exter­na­lit­zats és evi­dent i les estadísti­ques dels dar­rers anys són prou escla­ri­do­res. La base de dades Cer­cles de Com­pa­ració Inter­mu­ni­ci­pals, de la Dipu­tació de Bar­ce­lona, informa que, als muni­ci­pis de la seva demar­cació, si el 2010 els ser­veis d'esco­les bres­sol en un 63% eren de gestió directa, el 2014 ho eren d'un 73%; en ins­tal·laci­ons espor­ti­ves, s'ha pas­sat d'un 34% el 2010 a un 66% el 2015; i en reco­llida de resi­dus, del 8% el 2010 al 16% el 2015.

Refe­rents.

Bar­ce­lona malda per eri­gir-se en l'exem­ple a seguir, pel que fa a l'apo­de­ra­ment del ciu­tadà sobre els ser­veis. Eloi Badia, regi­dor d'Aigua i Ener­gia a l'Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona, con­si­dera que la remu­ni­ci­pa­lit­zació “reforça la gover­nança del ser­vei, en haver-hi més trans­parència i con­trol ciu­tadà, es demo­cra­titza una mica més”. A més a més, “sem­pre serà més sen­zill intro­duir-hi millo­res des de la gestió directa que no pas en la con­cessió a un pri­vat per cin­quanta anys”. Es tracta de tota una nova con­cepció, ja que “es dis­so­cia la volun­tat de pres­tar un bon ser­vei de la maxi­mit­zació de volums i si, a més, cal ajus­tar el rebut, tot i per­dre marge, es pot fer”. Badia observa que ens tro­bem en una cruïlla en què “els muni­ci­pis estem com­pro­vant si les pri­va­tit­za­ci­ons han com­plert allò que pro­me­tien, i es pot tenir la cer­tesa que en sec­tors domi­nats per mono­po­lis, els mar­ges de millora són ele­vats”. I, com remarca, no podem obviar que “en molts ser­veis, el bene­fici econòmic s'ha sus­ten­tat en la pre­ca­ri­e­tat de les con­di­ci­ons labo­rals, com ha estat el cas de les esco­les bres­sol a Bar­ce­lona, en què el sou anual als esta­bli­ments pri­vats era de 15.000 euros, con­tra els 28.000 euros dels públics”. Aquí topem amb un dels entre­bancs que apa­rei­xen quan hi ha volun­tat de remu­ni­ci­pa­lit­zar: en quina situ­ació res­ten els tre­ba­lla­dors? Com explica el regi­dor, l'ajun­ta­ment bar­ce­loní ha optat per la subro­gació dels tre­ba­lla­dors de l'empresa pri­vada a la pública, amb una ade­quació al con­veni de l'Ajun­ta­ment. Els tre­ba­lla­dors han pas­sat a l'admi­nis­tració pública con­trac­tats com a inde­fi­nits no fixos, en espera que es con­vo­quin pla­ces.

Bar­ce­lona té pre­vist, seguint l'estela de grans ciu­tats euro­pees com Berlín o París, man­te­nir sota gestió directa ser­veis fona­men­tals, l'aigua i la llum. En el cas de l'aigua, en espera que el Tri­bu­nal Suprem es pro­nunciï sobre la legi­ti­mi­tat del lliu­ra­ment sense con­curs a Agbar del sub­mi­nis­tra­ment d'aigua a Bar­ce­lona, l'Ajun­ta­ment avança amb passa deci­dida cap a la gestió directa, després del tret de sor­tida que es va donar en el ple­nari muni­ci­pal del 25 de novem­bre del 2016. L'Ajun­ta­ment ja ha fet la seva anàlisi de cos­tos, que revela com amb gestió directa hi hau­ria un estalvi de 38,7 mili­ons d'euros sobre un cost anual de 385 mili­ons. D'aquest estalvi, 29 mili­ons cor­res­pon­drien al volum que es dedica a divi­dends, men­tre que els 9,7 mili­ons res­tants, l'empresa els cobra en con­cepte de conei­xe­ment. Un estalvi que, amb aquests càlculs, li supo­sa­ran a cada abo­nat del ser­vei un estalvi anual al rebut de 25 euros. Badia creu que “hi haurà més recor­re­gut, perquè les sub­con­trac­ta­ci­ons que feia l'empresa pri­vada, les podrem ajus­tar i obte­nir així encara més marge”.

Aquests dies s'inii­cia a Bar­ce­lona la remu­ni­ci­pa­lit­zació d'altres dos ser­veis, ener­gia i ser­veis fune­ra­ris. El propòsit és, com diu Badia, “tot cre­ant un ser­vei públic que opera en mer­cat libe­ra­lit­zat, arri­bar a fixar un preu més asse­qui­ble, tot ele­vant el llistó de la qua­li­tat”. Amb la cons­ti­tució d'una comer­ci­a­lit­za­dora d'ener­gia, amb la qual es pro­posa un estalvi ini­cial de 500.000 euros en la com­pra d'ener­gia, a més de ges­ti­o­nar l'ener­gia reno­va­ble de les llars i els seus exce­dents. La comer­ci­a­lit­za­dora muni­ci­pal aco­llirà els pro­duc­tors d'ener­gia verda, per tal de, com diu Badia, “demo­cra­tit­zar” la pro­ducció d'ener­gia. Pel que fa als ser­veis fune­ra­ris, la cre­ació d'una funerària 100% muni­ci­pal hau­ria d'asso­lir, segons l'estudi econòmic, una rebaixa del 30%.

“La gestió directa aporta més con­trol del ser­vei diari”, comenta Albert Boada, regi­dor de Nova Eco­no­mia i Ser­veis Cen­trals de l'Ajun­ta­ment de Saba­dell. Insis­teix a des­men­tir certs mites sobre què costa l'empresa pública: “Hom ha dit que el cost labo­ral és més alt, però no diu que els de gestió o de gerència són molt més alts a l'àmbit pri­vat, fins tres vega­des més.” Els números són difícil­ment reba­ti­bles: Saba­dell ha vol­gut dur a la gestió directa el ser­vei de grua muni­ci­pal després que l'estudi de cos­tos informés que el ser­vei pot sor­tir per 469.000 euros si se'n fa càrrec el muni­cipi, quan el con­tracte amb el pri­vat s'ele­vava als 596.000 euros. Pel que fa a la gestió de la zona blava, torna a gua­nyar la gestió directa, amb un cost pre­vist de 594.000 euros, ver­sus els 769.000 euros a què pujava el con­tracte amb el pri­vat. Amb la remu­ni­ci­pa­lit­zació, com observa Boada, es poden evi­tar alguns efec­tes per­ver­sos: “En el ser­vei de la grua, en la gestió exter­na­lit­zada s'exi­gia un nom­bre mínim de ser­veis, i hi havia hagut quei­xes dels usu­a­ris per casos de doble sanció, men­tre que amb la gestió directa l'únic objec­tiu a asso­lir serà la millora de la mobi­li­tat.” Per a Boada, altres argu­ments de pes indis­cu­ti­ble són l'estalvi en IVA de què gau­dirà la hisenda muni­ci­pal en no haver de con­trac­tar el ser­vei a un pri­vat i el fet de gua­nyar-se per a si el marge de bene­fici indus­trial, de fins al 6%. Saba­dell vol abas­tar més camps, i ja ha sotmès a estu­dis de cos­tos les esco­les bres­sol, que podrien ser remu­ni­ci­pa­lit­za­des l'any vinent; la gestió de la reco­llida de resi­dus i la neteja d'equi­pa­ments muni­ci­pals. Com asse­gura, “de moment, els estu­dis pre­li­mi­nars estan sent posi­tius”.

Les cau­ses de l'auge de la remu­ni­ci­pa­lit­zació, Boada també les va a tro­bar en “el moment de sen­si­bi­li­tat ciu­ta­dana con­tra la cor­rupció”. Posa d'exem­ple el cas Mer­curi, l'afer de cor­rupció que impli­cava l'ante­rior admi­nis­tració soci­a­lista a Saba­dell, en què hi ha una peça sobre irre­gu­la­ri­tats en la con­cessió del ser­vei públic de resi­dus a Smatsa.

Usura.

Sense arri­bar a pràcti­ques inequívoca­ment cor­rup­tes, algu­nes rela­ci­ons entre con­ces­sionària i ajun­ta­ment han estat d'una mora­li­tat dis­cu­ti­ble, si hi havia un cànon con­ces­si­o­nal pel mig. Ha estat pràctica habi­tual que ajun­ta­ments amb urgències de finançament hagin dema­nat a la con­ces­sionària que aquest cànon -per­cen­tatge al final de cada exer­cici sobre bene­fi­cis o ingres­sos en la gestió del ser­vei públic- se'ls avanci a l'inici del con­tracte. Jordi Colo­mer, expert en pro­ces­sos de remu­ni­ci­pa­lit­zació, ha estu­diat els cas de Sant Cebrià de Vallalta (3.500 habi­tants), que va recla­mar a la com­pa­nyia d'abas­ta­ment d'aigües Sorea un cànon con­ces­si­o­nal de 848.808,59 euros dins d'un con­tracte de 25 anys, amb ingres­sos pre­vis­tos de 322.666 euros anu­als, 8.488.085,92 euros al final del con­tracte. A la pràctica, més que el paga­ment d'un cànon, es tracta d'un crèdit que es paga en anu­a­li­tats que es reper­cu­tei­xen en el compte d'explo­tació del ser­vei. Al final del període, s'haurà pagat el cànon acor­dat més 588.159,89 euros en interes­sos.

Més ben pre­pa­rats.

Mercè Conesa, alcal­dessa de Sant Cugat i pre­si­denta de la Dipu­tació de Bar­ce­lona, inter­preta que si sovin­te­gen els casos de remu­ni­ci­pa­lit­zació és perquè “els ajun­ta­ments avui estan més ben pre­pa­rats per a l'anàlisi de cos­tos i saber així què gas­ten en cada un dels ser­veis”. Afe­geix que “des de la Dipu­tació els acom­pa­nyem en l'ela­bo­ració d'aquests estu­dis, perquè cal que hagin estu­diat bé el ser­vei, ja que pot ser inas­su­mi­ble la gestió directa en algun cas per manca de capa­ci­tat d'inversió”.

L'alcal­dessa de Sant Cugat no creu que aquesta tendència a la remu­ni­ci­pa­lit­zació vin­gui d'una des­con­fiança gene­rada per la gestió que han dut a terme els con­ces­si­o­na­ris pri­vats. “No crec que hi hagi d'haver recels res­pecte del que han fet les empre­ses pri­va­des. Si un ajun­ta­ment ha fet la feina, és a dir, no s'ha desentès del ser­vei, no ha d'haver-hi cap pro­blema.” Conesa rei­vin­dica que “l'ajun­ta­ment, quan es tracta d'un ser­vei muni­ci­pal, ha d'exer­cir sem­pre un paper de tutela, si no l'empresa pri­vada podria pren­dre deci­si­ons aleatòries”. Aquest estar alerta, Sant Cugat l'exem­pli­fica amb la con­ces­sionària de neteja viària: és l'ajun­ta­ment qui emet la fac­tura. Sant Cugat també ha fet con­ver­si­ons cap a la gestió directa, com és el cas de la zona blava, “en què després de l'anàlisi econòmica, vam veure que amb gestió directa podríem tenir un retorn de bene­fi­cis”. Així mateix, manté una xarxa de vuit esco­les bres­sol muni­ci­pals, tot man­te­nint uns estàndards alts de qua­li­tat. A propòsit de si de vega­des el con­ces­si­o­nari opta per la pre­ca­rit­zació labo­ral per man­te­nir mar­ges, Conesa creu que “per evi­tar aquesta cir­cumstància, l'ajun­ta­ment ha d'inter­ve­nir en el plec perquè es man­tin­guin unes con­di­ci­ons labo­rals dig­nes”. El ser­vei d'abas­ta­ment d'aigua també hi és, sobre la taula, per si s'escau que sigui el mateix ajun­ta­ment qui en porti les reg­nes: “Estem estu­di­ant totes les opci­ons, però el cas de l'aigua és deli­cat, perquè hi calen inver­si­ons. S'ha de dir, però, que en aquest ser­vei sem­pre hem fet una tutela rigo­rosa de la con­ces­sionària, Sorea, amb qui en el seu moment ja vam tenir el seu con­tenciós per les con­di­ci­ons de la pres­tació del ser­vei.” Sant Cugat està dis­po­sat a ana­lit­zar, en tots els ser­veis que clo­uen la con­cessió, si convé la remu­ni­ci­pa­lit­zació. Això sí, “cal obser­var que si assu­mim un ser­vei que al ges­tor pri­vat ja no li interessa con­ti­nuar, hi ha risc de pèrdues, d'impacte nega­tiu al pres­su­post.”

Aquesta assumpció de la res­pon­sa­bi­li­tat plena per part de les admi­nis­tra­ci­ons locals res­pecte dels ser­veis que lliu­ren al ciu­tadà prové també del des­a­com­ple­xa­ment. Als anys vui­tanta, en pro­mul­gar-se la Llei de Bases de Règim Local, s'obre la pos­si­bi­li­tat que els ser­veis públics els pugui pres­tar un con­ces­si­o­nari pri­vat. Els ajun­ta­ments, ales­ho­res infra­fi­nançats, cosa que els obli­gava a ofe­rir ser­veis sense la mínima qua­li­tat exi­gi­ble, es van esti­mar més cedir-ne la gestió als pri­vats, en lloc de fer el salt enda­vant i crear empre­ses públi­ques per pres­tar-los, com sí van fer, per posar uns exem­ples, Ter­rassa, Sant Boi o Bar­ce­lona. Maria Petra Sáiz, inter­ven­tora de l'Ajun­ta­ment de l'Hos­pi­ta­let de Llo­bre­gat i pre­si­denta del Col·legi de Secre­ta­ris, Inter­ven­tors i Tre­so­rers de l'Admi­nis­tració Local (CSI­TAL) de Cata­lu­nya, recorda aquells temps en què “es va ins­tal·lar un pen­sa­ment únic pro­ce­dent de les esco­les de nego­cis, que ins­tava els ajun­ta­ments a exter­na­lit­zar-ho tot, perquè deien que la gestió pri­vada era millor”. Amb el pas del temps i la forta empremta dei­xada per la crisi econòmica, hom va poder com­pro­var que aquesta ide­o­lo­gia no era prou sòlida. S'ha evi­den­ciat, com diu Sáiz, que, d'una banda, “el con­trol dels con­trac­tes con­ces­si­o­nals per part de les admi­nis­tra­ci­ons no ha estat tan efi­ci­ent com cal­dria” i, de l'altra, “amb la crisi, als ges­tors pri­vats de deter­mi­nats ser­veis els han cai­gut els ingres­sos, el marge, i si a això hi sumem que pot­ser havien de fer inver­si­ons per man­te­nir el llistó de qua­li­tat del ser­vei, el ser­vei retor­narà a la gestió directa”. Sáiz creu que els ajun­ta­ments, a l'hora d'assu­mir la nova forma de gestió, han d'acon­se­guir que “sigui efi­ci­ent i sos­te­ni­ble, tot com­plint amb els prin­ci­pis de la Llei Orgànica d'Esta­bi­li­tat Pres­su­postària i Sos­te­ni­bi­li­tat Fi nan­cera, perquè si no és així caldrà apro­var el cor­res­po­nent Pla Econòmic i Finan­cer.” Per a Petra Maria Sáiz la clau de volta és reforçar el con­trol intern: “S'ha d'impul­sar el con­trol intern i dotar-lo de mit­jans i ins­tru­ments per poder millo­rar-lo, atès que és un ins­tru­ment indis­pen­sa­ble per a la presa de deci­si­ons.”

Per a Eli­senda Mala­ret, catedràtica en Dret Admi­nis­tra­tiu a la UB, és fona­men­tal tenir molta cura dels ins­tru­ments de gestió, ja siguin en gestió directa o indi­recta: “Durant molts anys els plecs de con­di­ci­ons han estat poc sofis­ti­cats, i cal­dria fer-los amb equips inter­dis­ci­pli­na­ris. En el cas de la gestió directa, si es fa un con­tracte pro­grama, els indi­ca­dors han d'estar ben posats.” En el capítol dels recur­sos humans, Mala­ret creu que els ajun­ta­ments “han de llui­tar con­tra la pre­ca­ri­e­tat amb l'ela­bo­ració de plecs de con­di­ci­ons que exi­gei­xin el res­pecte a les con­di­ci­ons esta­bler­tes en els con­ve­nis col·lec­tius i garan­tei­xin la for­mació”. També creu que en deter­mi­nats entorns geogràfics “la gestió directa de diver­sos muni­ci­pis és millor agru­par-la” perquè pugui reei­xir.

No es pot per­dre de vista que el debat de la remu­ni­ci­pa­lit­zació, si ha aga­fat aquesta embran­zida, és perquè s'està par­lant d'un gran pastís econòmic. Segons ha infor­mat el Minis­teri d'Hisenda i Admi­nis­tra­ci­ons Públi­ques, dels 65.000 mili­ons d'euros que es ges­ti­o­nen a través de les enti­tats locals a tot l'Estat, fins a un 60%, uns 37.000 mili­ons d'euros, podrien ser ges­ti­o­nats de forma pri­vada. Miquel Buch, alcalde de Premià de Mar i pre­si­dent de l'Asso­ci­ació Cata­lana de Muni­ci­pis (ACM), creu que la remu­ni­ci­pa­lit­zació “no es pot fer una moda, perquè en poden sor­tir molt per­ju­di­cats els veïns.” Buch pensa que hi ha d'haver una pro­funda medi­tació abans d'esco­me­tre una remu­ni­ci­pa­lit­zació. En el cas, per exem­ple, del ser­vei de reco­llida d'escom­bra­ries, cal tenir en compte que caldrà una inversió prèvia en cami­ons i con­te­ni­dors, cosa que pot obli­gar l'ajun­ta­ment a tirar d'endeu­ta­ment, i si això és així, “pot­ser li convé anar a la sub­con­trac­tació”. Al seu enten­dre, la col·labo­ració entre públic i pri­vat no és dolenta, i quan no ha fun­ci­o­nat és perquè algú, l'admi­nis­tració, no ha fet la tasca de con­tro­ller.“És un símptoma de madu­resa dels ajun­ta­ments”, con­clou Juan Igna­cio Soto, secre­tari gene­ral de la Fede­ració de Muni­ci­pis de Cata­lu­nya (FMC). “Abans els estu­dis de cos­tos no eren una cons­tant obli­gada, i ara hi són, van arre­lant. Que es faci un replan­te­ja­ment sobre el tipus de gestió és posi­tiu, per se.”

Quan no es respecten les regles de la competència

En la memòria recent, algunes pràctiques de concessionaris privats han servit, a més d'excitar la sensibilitat popular contra la corrupció, per mostrar que algú té un concepte ben curiós del lliure mercat. La Comissió Nacional de Mercats de la Competència (CNMC) va haver de multar l'any 2015 amb gairebé 100 milions d'euros fins a 39 empreses-amb ACS, FCC, Ferrovial i Sacyr com a infractors principals-que, com va considerar l'ens, des del 1999 havien dut “una pràctica concertada global de repartiment de mercat”, en què es repartien licitacions dels ajuntaments i bescanviaven informació sensible, com ara ofertes. Per a la CNMC, les pràctiques d'aquest càrtel les acabaven suportant els contribuents, que havien de pagar més. En la seva requesta, la CNMC va interceptar a les seus de les concessionàries e-mails prou alliçonadors: “Amb aquesta empresa estem en un període de no agressió” o “aquesta empresa és teva, oi?”. Per cert, en la llista d'acusats, hi podíem trobar fins a una dotzena d'empreses catalanes que es dediquen a la gestió de serveis públics.

Fa un parell de mesos, el Tribunal Català de Defensa de la Competència multava quatre empreses (Boquet, Pascual de Diego, Llano i Alumbrados Viarios) per infringir la llei en les licitacions públiques, en coordinar-se per manipular els concursos públics de Mataró, Sabadell, Argentona i Vilassar de Mar. Les empreses havien acordat presentar ofertes a la baixa i havien bescanviat informació de les propostes en les licitacions, segons el tribunal. Les sancions a les empreses han anat dels 19.000 euros als 167.000 euros.

Aprofitar les escletxes de LRSAL

La remunicipalització té un dels grans enemics per emergir en la llei de Racionalització i Sostenibilitat de l'Administració Local (LRSAL), concebuda per controlar la despesa dels municipis i evitar així el sobreendeutament, a banda de limitar l'autonomia municipal. Impedeix que un ajuntament immers en un pla economicofinancer pugui crear empreses públiques. Barcelona, per esquivar aquesta cotilla, constituirà la seva nova funerària amb Cementiris de Barcelona SA i la comercialitzadora d'electricitat amb Tersa, l'empresa municipal de residus. Tanmateix, la llei planteja que quan una concessió finalitza, convé estudiar per veure si pot esdevenir més eficient, i si aquest estudi ens revela que cal oferir la prestació directament, es rescata.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.