Eines

Les pautes per ser modèlics

Una consultora catalana fa una anàlisi dels tipus d’empreses que existeixen segons la seva relació amb els empleats

El valor relacional de les persones és una palanca per a la sostenibilitat

El con­cepte d’una empresa d’èxit va més enllà de la seva ren­di­bi­li­tat econòmica. S’ha aca­bat allò de mesu­rar el valor d’una com­pa­nyia només pels resul­tats econòmics, hi ha molts altres ele­ments que deter­mi­nen si la teva empresa és una empresa modèlica. Solo Con­sul­to­res, una firma espe­ci­a­lit­zada a dis­se­nyar i imple­men­tar solu­ci­ons de gestió a les orga­nit­za­ci­ons empre­sa­ri­als, ha desen­vo­lu­pat una nova mirada per enten­dre què tenen les orga­nit­za­ci­ons que són efi­ci­ents, sos­te­ni­bles i amb uns equips com­pro­me­sos. És el que ells han con­si­de­rat Empresa Total.

Clau­dio Drapkin, soci direc­tor de la con­sul­tora, diu que hi ha un canvi de para­digma, “l’empresa ja no exis­teix per a l’acci­o­nista sinó per crear pro­duc­tes i ser­veis que cobrei­xen una neces­si­tat en el temps. Gua­nyar diners és el resul­tat d’una bona gestió”.

Un dels fac­tors que més afec­ten les empre­ses perquè es man­tin­guin en el temps o des­a­pa­re­guin és on posen el focus. Si històrica­ment se cen­tra­ven en el valor econòmic com a raó de ser, ara, amb el nou para­digma, el valor rela­ci­o­nal entre les per­so­nes es con­ver­teix en una palanca clau per garan­tir la sos­te­ni­bi­li­tat de les empre­ses. Per a Drapkin aquest és el valor que es genera en totes les interac­ci­ons entre els direc­tius i els col·labo­ra­dors d’una empresa, però també amb d’altres actors de l’orga­nit­zació.

Per últim, la capa­ci­tat d’adap­tació de les fir­mes és l’altra de les palan­ques de crei­xe­ment al si de les empre­ses. Té a més a més un valor mul­ti­pli­ca­dor. Es tracta doncs, de la capa­ci­tat de res­posta d’una orga­nit­zació davant de qual­se­vol impacte de l’entorn, des de l’apa­rició d’un nou com­pe­ti­dor, a la de noves tec­no­lo­gies o can­vis en la cul­tura de la soci­e­tat.

La con­sul­tora, amb més de 15 anys d’existència i cen­te­nars d’orga­nit­za­ci­ons ana­lit­za­des ha defi­nit una fórmula, i és que la suma del valor econòmic i el rela­ci­o­nal a una empresa mul­ti­plica la capa­ci­tat d’adap­tació a l’entorn i per tant té més garan­ties de tenir con­tinuïtat en el temos. Drapkin recorda que és així com s’ha evi­den­ciat en la dar­rera crisi, “empre­ses que sem­bla­ven for­tes i ren­di­bles s’han aca­bat ensor­rant com un cas­tell de naips perquè no tenien el que calia tenir per ser una empresa total”, és a dir aque­lla que per­du­rarà en el temps, esti­gui en el cicle econòmic que esti­gui.

Des de Solo Con­sul­to­res reco­ma­nen tenir pre­sents cinc­par­ti­cu­la­ri­tats per con­ver­tir-se en una empresa total:

Suport.

Un dels pri­mers punts que cal revi­sar a les nos­tres orga­nit­za­ci­ons és la capa­ci­tat de suport dels líders davant qual­se­vol situ­ació de canvi. En un entorn volàtil com l’actual el paper dels direc­tius de les orga­nit­za­ci­ons per acom­pa­nyar en el canvi és indis­pen­sa­ble.

Visi­bi­li­tat.

La trans­parència res­pecte als plans de la com­pa­nyia és l’altra de les carac­terísti­ques que defi­nei­xen una empresa total. Són orga­nit­za­ci­ons on els canals de comu­ni­cació són efec­tius i on és habi­tual que es desen­vo­lu­pin acci­ons inter­nes ori­en­ta­des a opti­mit­zar les bones rela­ci­ons entre els depar­ta­ments.

Coor­di­nació.

A una empresa total no saben que és l’expressió tre­ba­llar en un regne de tai­fes, una manera de tre­ball a l’orga­nit­za­ci­ons on les dife­rents àrees s’aïllen com un procés de pro­tecció, per mane­gar la incer­tesa exis­tent a din­tre de l’empresa. D’aquesta manera es dis­mi­nu­eix la capa­ci­tat rela­ci­o­nal de les per­so­nes. En les empre­ses totals hi ha una bona con­nexió entre els depar­ta­ments. Les empre­ses totals tenen rela­ci­ons inter­de­par­ta­men­tals potents i útils
, que afa­vo­rei­xen el com­promís i capa­ci­tat de res­posta davant les adver­si­tats.

Impli­cació.

Les per­so­nes que per­ta­nyen a empre­ses totals se sen­ten part del pro­jecte, se’ls comu­nica els plans de futur, tenen acom­pa­nya­ment dels direc­tius i poden tre­ba­llar d’una manera trans­ver­sal entre dife­rents àrees. Per tot ple­gat tenen un nivell molt alt de com­promís. .

Reso­lu­tius.

Si vols saber si for­mes part d’una empresa total cal­cula quant de temps es triga en resol­dre els pro­ble­mes que sor­gei­xen a les com­pa­nyies. Les que tenen agi­li­tat per solu­ci­o­nar un incon­ve­ni­ent d’una manera coor­di­nada for­men part d’aquest grup d’empre­ses totals.

moribundes

No assoleixen una cosa ni tampoc l’altra

Se situen en la complicada situació de no generar resultats econòmics positius suficients i de no generar, tampoc, valor relacional ni confiança per als qui l’integren. Estan destinades a desaparèixer en un termini curt si no fan res per canviar-ho.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.