Eines

Les pautes per ser modèlics

Una consultora catalana fa una anàlisi dels tipus d’empreses que existeixen segons la seva relació amb els empleats

El valor relacional de les persones és una palanca per a la sostenibilitat

El concepte d’una empresa d’èxit va més enllà de la seva rendibilitat econòmica. S’ha acabat allò de mesurar el valor d’una companyia només pels resultats econòmics, hi ha molts altres elements que determinen si la teva empresa és una empresa modèlica. Solo Consultores, una firma especialitzada a dissenyar i implementar solucions de gestió a les organitzacions empresarials, ha desenvolupat una nova mirada per entendre què tenen les organitzacions que són eficients, sostenibles i amb uns equips compromesos. És el que ells han considerat Empresa Total.

Claudio Drapkin, soci director de la consultora, diu que hi ha un canvi de paradigma, “l’empresa ja no existeix per a l’accionista sinó per crear productes i serveis que cobreixen una necessitat en el temps. Guanyar diners és el resultat d’una bona gestió”.

Un dels factors que més afecten les empreses perquè es mantinguin en el temps o desapareguin és on posen el focus. Si històricament se centraven en el valor econòmic com a raó de ser, ara, amb el nou paradigma, el valor relacional entre les persones es converteix en una palanca clau per garantir la sostenibilitat de les empreses. Per a Drapkin aquest és el valor que es genera en totes les interaccions entre els directius i els col·laboradors d’una empresa, però també amb d’altres actors de l’organització.

Per últim, la capacitat d’adaptació de les firmes és l’altra de les palanques de creixement al si de les empreses. Té a més a més un valor multiplicador. Es tracta doncs, de la capacitat de resposta d’una organització davant de qualsevol impacte de l’entorn, des de l’aparició d’un nou competidor, a la de noves tecnologies o canvis en la cultura de la societat.

La consultora, amb més de 15 anys d’existència i centenars d’organitzacions analitzades ha definit una fórmula, i és que la suma del valor econòmic i el relacional a una empresa multiplica la capacitat d’adaptació a l’entorn i per tant té més garanties de tenir continuïtat en el temos. Drapkin recorda que és així com s’ha evidenciat en la darrera crisi, “empreses que semblaven fortes i rendibles s’han acabat ensorrant com un castell de naips perquè no tenien el que calia tenir per ser una empresa total”, és a dir aquella que perdurarà en el temps, estigui en el cicle econòmic que estigui.

Des de Solo Consultores recomanen tenir presents cincparticularitats per convertir-se en una empresa total:

Suport.

Un dels primers punts que cal revisar a les nostres organitzacions és la capacitat de suport dels líders davant qualsevol situació de canvi. En un entorn volàtil com l’actual el paper dels directius de les organitzacions per acompanyar en el canvi és indispensable.

Visibilitat.

La transparència respecte als plans de la companyia és l’altra de les característiques que defineixen una empresa total. Són organitzacions on els canals de comunicació són efectius i on és habitual que es desenvolupin accions internes orientades a optimitzar les bones relacions entre els departaments.

Coordinació.

A una empresa total no saben que és l’expressió treballar en un regne de taifes, una manera de treball a l’organitzacions on les diferents àrees s’aïllen com un procés de protecció, per manegar la incertesa existent a dintre de l’empresa. D’aquesta manera es disminueix la capacitat relacional de les persones. En les empreses totals hi ha una bona connexió entre els departaments. Les empreses totals tenen relacions interdepartamentals potents i útils
, que afavoreixen el compromís i capacitat de resposta davant les adversitats.

Implicació.

Les persones que pertanyen a empreses totals se senten part del projecte, se’ls comunica els plans de futur, tenen acompanyament dels directius i poden treballar d’una manera transversal entre diferents àrees. Per tot plegat tenen un nivell molt alt de compromís. .

Resolutius.

Si vols saber si formes part d’una empresa total calcula quant de temps es triga en resoldre els problemes que sorgeixen a les companyies. Les que tenen agilitat per solucionar un inconvenient d’una manera coordinada formen part d’aquest grup d’empreses totals.
moribundes

No assoleixen una cosa ni tampoc l’altra

Se situen en la complicada situació de no generar resultats econòmics positius suficients i de no generar, tampoc, valor relacional ni confiança per als qui l’integren. Estan destinades a desaparèixer en un termini curt si no fan res per canviar-ho.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Publicat a