Opinió

Els vuit factors de l’èxit de l’empresa familiar

L’estratègia és la visió futura de la nostra empresa. És la imatge que ens fem sobre com funcionarà, a qui servirà, què oferirà, amb quins principis... Podríem dir que és el marc que definirà l’empresa que dirigeixes. A les empreses familiars, molts cops, l’estratègia ve imposada per la història i això no és bo per al seu futur. Els temps canvien, per la qual cosa cal que l’estratègia es defineixi conjuntament entre la propietat i la direcció

L’èxit d’una empresa familiar es mesura, no només pel creixement i prosperitat que assoleix, sinó també pel llegat que representa.

Les empreses familiars són el sector més dinàmic de l’economia mundial. Són innovadores, creatives i adaptables. Són àgils en la presa de decisions i creen grans oportunitats per als seus propietaris, treballadors, clients i societat.

He treballat per a empreses familiars durant tota la meva vida professional. És per això que les ajudo a créixer i prosperar, posant el focus en allò important per al seu èxit i que podem resumir en aquests 8 factors de l’èxit. Aquests factors, que jo anomeno La roda de l’èxit, regeixen la gestió de l’empresa per assolir un creixement saludable, que li permet ser pròspera i deixar un llegat a les generacions futures.

1- Una mentalitat guanyadora. Per tenir èxit has de tenir una mentalitat purament guanyadora, on la derrota no existeix i l’empat no és sinó una possibilitat remota. Quan jugues a guanyar, poden passar moltes coses, però sempre acabaràs el partit creient més en tu mateix. I el creixement forma part d’aquest joc. Una empresa no pots aturar-la quan vol créixer, ja que aviat donarà símptomes d’esgotament, provocat per la manca d’ambició. La pregunta és: vols créixer?

2-L’equip directiu eficaç. L’èxit de qualsevol empresa, però amb més èmfasi a la familiar, es basa en la confecció d’un equip directiu que sigui capaç de prendre decisions, seguint uns principis marcats per la direcció, però amb prou autonomia per assumir la responsabilitat dels èxits i dels fracassos.

3-Estratègies de creixement. L’estratègia és la visió futura de la nostra empresa. És la imatge que ens fem sobre com funcionarà, a qui servirà, què oferirà, amb quins principis... Podríem dir que és el marc que definirà l’empresa que dirigeixes. A les empreses familiars, molts cops, l’estratègia ve imposada per la història i això no és bo per al seu futur. Els temps canvien, per la qual cosa cal que l’estratègia es defineixi conjuntament entre la propietat i la direcció, de manera que no sorgeixin conflictes.

4- Conèixer els teus números. Parlar d’èxit i no mencionar la situació financera de la teva empresa seria imperdonable. És per això que qualsevol empresa familiar que vulgui transcendir necessita una avaluació constant dels seus números, per esdevenir reeixida. Llegir els teus números constantment, acompanyar-te de professionals que puguin interpretar-los amb vista a prendre decisions, treballar sobre la base d’un pressupost i saber constantment com aniran les coses amb vista al futur, són clau en l’èxit de qualsevol empresa.

5- Velocitat. La velocitat es demostra amb la capacitat que té l’empresa de passar a l’acció en tot allò que decideix la direcció. Hi ha empreses on les decisions s’eternitzen i això malmet de manera irreversible el creixement, ja que no permet actuar de manera proactiva, sinó que estem permanentment reaccionant a tot allò que passa. Però la lenta presa de decisions no és l’únic que alenteix el pas a l’acció.

De vegades, és l’excés de decisions o idees el que alenteix el pas a l’acció, i això es deu al fet que l’última idea que ens entra al cap sempre té més tendència a influir que l’anterior.

6- Oferta innovadora. Un negoci pròsper està pensant constantment en la seva oferta, en els productes que ven i els serveis que presta. L’èxit de l’empresa familiar, per tant, es troba també en la capacitat d’innovació que tingui i a com la dirigeix cap a crear ofertes atractives per als clients i els potencials clients. Innovar no és només qüestió de tenir un departament de R+D per pensar nous productes, sinó també treballar en noves maneres de presentar-los o d’oferir-los als clients.

7- Capacitat per créixer. No hi ha res pitjor que una estructura que no acompanya el creixement, ja sigui per quantitat o per qualitat. Com ja he dit, la confecció d’un equip directiu eficaç i eficient és clau per a l’èxit de l’empresa familiar, ja que això afecta la seva capacitat del mateix per créixer, ja no en el futur, sinó en el present immediat. Analitza el teu negoci buscant àrees on la teva capacitat no acompanya el teu creixement. Per exemple, pot ser que el teu negoci es basi a tenir comercials al carrer però que, per estalviar-te uns euros, prefereixis dedicar temps a la teva web per vendre-hi quatre referències. Pensa en el que li convé al teu negoci i inverteix en conseqüència.

8- Successió d’èxit. És l’aspecte més controvertit a moltes empreses, ja que posa en contradicció el vessant emocional i el racional de qualsevol empresari, sobretot el fundador. I com ho fa? Fent-lo decidir entre l’amor que sent pels seus successors i la confiança en la seva capacitat per continuar amb el negoci familiar.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.