Opinió

Estratègies antiboicot

El boi­cot con­tra empre­ses cata­la­nes ha exis­tit sem­pre. Algun cop ja he recor­dat que fa més de qua­ranta anys viat­jant per Cas­te­lla vaig lle­gir una pin­tada en un mur que deia: “No compréis pro­duc­tos cata­la­nes”. Però a par­tir del 2005 amb la dis­cussió del nou Esta­tut, i ara més recent­ment amb el referèndum i la decla­ració d’inde­pendència, la inten­si­tat del boi­cot ha aug­men­tat. No per­dem de vista que també hi ha empre­ses cata­la­nes que tre­uen pro­fit de l’embo­lic atra­ient nous con­su­mi­dors que no volen com­prar a empre­ses que tre­uen la seu de Cata­lu­nya. A d’altres el boi­cot no els afecta, ja sigui perquè la major part de les seves ven­des les fan a Cata­lu­nya, o bé són empre­ses molt inter­na­ci­o­na­lit­za­des. Però sí que hi ha empre­ses a les quals afecta nega­ti­va­ment el boi­cot que reben de la resta d’Espa­nya. Per això, és útil recor­dar estratègies d’èxit per superar el boi­cot.

Hi ha acci­ons comer­ci­als que bus­quen la subs­ti­tució del mer­cat espa­nyol pel mer­cat inter­na­ci­o­nal. Com a exem­ple, podem citar el cas d’una empresa agro­a­li­mentària que l’any 2006 va veure can­cel·lades les coman­des de la resta d’Espa­nya i, actu­al­ment, les seves ven­des es con­cen­tren a Cata­lu­nya i als mer­cats inter­na­ci­o­nals. Un altre empre­sari em deia aquesta set­mana: “A nosal­tres no ens pre­o­cupa el boi­cot. Fem un bon pro­ducte i el venem a més de 90 països.”

D’altres han obert una nova filial en una altra ciu­tat espa­nyola per cana­lit­zar les seves ope­ra­ci­ons a la resta d’Espa­nya. Una vari­ant es ven­dre a través d’una joint ven­ture amb una soci­e­tat no cata­lana. També hi ha casos, sobre­tot de pro­duc­tes diri­gits al con­su­mi­dor final, en què s’uti­lit­zen noves mar­ques comer­ci­als per elu­dir el boi­cot. Es tracta d’adop­tar mesu­res que per­me­tin afron­tar un repte que no es gens fàcil: l’art d’acon­se­guir ser locals, glo­bal­ment, i també a Espa­nya.

Com que és molt pos­si­ble que el boi­cot segueixi, la clau és seguir sent molt com­pe­ti­tius en pro­ducte, preu i ser­vei. I adop­tar estratègies que per­me­tin seguir avançant i, al mateix temps, no per­dre els orígens. Tot i que es més fàcil dir-ho que fer-ho, i a més depèn molt del sec­tor en què opera l’empresa, el repte dels direc­tius és trans­for­mar les ame­na­ces en opor­tu­ni­tats i així seguir gene­rant valor.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.